Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bio vs mineral olja?

28 inlägg 2677 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Bio vs mineral olja?

Timmertall  
#914213Hej
Jag har funderat på en fråga kring biologiskt nedbrytbar hydraulolja kontra mineralolja i skogsmaskiner.

Missförstå mig inte – syftet med bioolja är bra. Om ett hydraulslangbrott inträffar och 50–100 liter olja hamnar i naturen är det rimligt att vilja minska miljöskadan.

Men jag saknar ett livscykelperspektiv.

Finns det någon oberoende studie som följer två identiska skogsmaskiner under exempelvis 15 000 drifttimmar där den enda skillnaden är hydrauloljan?

Det vore intressant att jämföra:
• Livslängd på hydraulpumpar, hydraulmotorer och ventiler.
• Bränsleförbrukning.
• Oljebytesintervall och oljeförbrukning.
• Antal läckage och slangbrott.
• Verkstadskostnader och stillestånd.
• Tillverkning och transporter av reservdelar.
• Total miljöpåverkan och ekonomi.

Om bioolja ger samma livslängd eller bättre är det ett starkt argument för dagens krav.

Men om den – hypotetiskt – skulle leda till kortare livslängd på komponenter, fler reservdelar och mer underhåll, behöver även den miljöpåverkan vägas in. Tillverkning av hydraulpumpar, ventiler och andra komponenter kräver råvaror, energi och transporter.

Frågan jag ställer är därför inte vilken olja som är “bäst”, utan:

Är dagens certifieringskrav baserade på en fullständig livscykelanalys, eller bygger de främst på att minska konsekvenserna av ett eventuellt hydrauloljespill?

Finns det någon här som känner till forskning eller praktiska erfarenheter kring detta? Jag är genuint nyfiken och vill gärna se fakta från ett helhetsperspektiv.

TS
Kranman

Re: Bio vs mineral olja?

jannee  
#914243DU behöver INTE räkna alls.
Mineraloljeutsläpp i skogen påverkar naturen väldigt LITE - endast marginellt och kortvarigt.
Märk ut en plats, häll där sedan ut 50 liter mineralolja, gå dit 5 år senare och försök hitta någon som helst rest av oljan - finns bara inte - finns svampar som ätit upp all olja.
Däremot kan du gräva ned eternitplattor (asbest) - dessa förintas ALDRIG - tydligen något helt ok - att gräva ned asbest.
Vem ska i framtiden ta hand om allt avfall som vi gräver ned i våra soptippar ???????

Användarvisningsbild

anersimyra  
#91424650 liter mineralolja bryts inte ner på många decennier och förorenar under tiden hundratals miljoner liter vatten..💦 😱

tallen100  
#914250Nja det beror väl helt på hur markförhållandena är, hur djupt ner i marken oljan kommer och om den når ner till grundvattnet osv.
Går den inte djupare ner i marken än att syret kommer åt så har nog jannee helt rätt.

Användarvisningsbild

Gustav51  
#914253Bland tillverkare av olika komponenter har det genom åtminstone de senaste 20 åren gjorts mängder av tester av sk miljövänliga oljor och resultaten har varit väldigt skiftande, från väldigt dåliga oljor till rätt bra oljor. De resultat jag tagit del av har inte varit så så bra, utan vill påstå att mineraloljor är fortsatt överlägsna de sk miljövänliga oljorna.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Nja det beror väl helt på hur markförhållandena är, hur djupt ner i marken oljan kommer och om den når ner till grundvattnet osv.
Går den inte djupare ner i marken än att syret kommer åt så har nog jannee helt rätt.

Jo, jag skulle förstås skrivit att 50 liter olja som hälls ut i naturen riskerar att: osv..💦💦💦🙂

Re: Bio vs mineral olja?onerna

Tralsmo  
#914261Såvitt ja vet så finns de inget livscykel perspektiv på bio hydraulolja eller parallell körning mellan 2 lika maskiner.

Ja tror att det bygger främst på att begränsa konsekvenserna vid spill.

Ja försökte å göra en undersökning av bio å mineral för många år sen. Tror de va runt 2009.

De ja kom fram till var att bio olja är betydligt farligare för både människa å miljö i det ögonblick det rinner ut.
MEN det mesta bryts ner till ofarliga ämnen på runt 2 till 4 år.
Mineral tar de hundratals, kanske tusentals år för att brytas ner. För eller senare så kommer oljan att hamna i grundvattnet. Som anersimyra sa så förorenar 50 liter olja extrema mängder vatten på kort eller lång sikt, sistnämnda beroende på var utsläppet sker i geologin.

De ja kom fram till angående hur bra bio olja funkar i maskinen kontra mineral så va de att dom första generationerna av biololja på slutet av 80 å en bit in på 90tal inte va bra alls. Detta har hängt med i alla år i sinnet på vissa människor.

Vi har ju i alla år kört med holbein bio plus fram tills vi började köra med nya Komatsu maskiner då blev de ju komatsus olja vi använder. Vilken tillverkare de är kommer ja inte ihåg just nu. De ja har förstått är att bioolja av någon anledning drar till sig vatten i större utsträckning. Rätt eller fel vet ja inte men de är inga problem vi haft.

När de gäller bränsleförbrukning å livslängd på komponenter så tror jag att skillnaden inte är mätbar överhuvudtaget.
Även om man parallellkör 2 lika maskiner så skiljer de i körsätt, service grad å underhåll av maskinerna. Dessutom är objekten inte lika samt att olika förare föredrar olika inställningar (om dom nu överhuvudtaget har koll på inställningarna).

Angående oljebyte intervall så byts inte oljan enligt ett tids schema numera utan det görs kontinuerliga olje analyser som visar hur sliten oljan är. En stor finess med detta är att man även kan se vad som pågår i hydraulsystemet å kunna få fram om nogåt i systemet börjar bli slitet å riskerar att haverera.
Oljan byts alltså inte förrän det behövs.

Slang brott å oljeläckage förorsakas till största del av undermåligt tillverkade slangar, förare som inte håller koll på slitaget eller felaktigt/felkonstruerad slangdragning.

jannee  
#914264Läs NOGA på innan du uttalar dig om mineraloljans farlighet 😀 😀
Eftersom mineralolja är syntetisk blir den aldrig gammal, den härsknar inte som naturliga råvaror gör, vilket gör att den fungerar som ett emulgeringsmedel i skönhetsprodukter och får dem att hålla längre. På ingredienslistan finns det flera namn som mineralolja kan ha. De vanligaste är vaselin, paraffin, paraffinum liquidum och petrolatum.

Svamparna använder enzymer för att bryta ned de långa kolvätekedjorna i oljan. Kol och energi från oljan tas upp av svampen för tillväxt. Kvar som restprodukter blir huvudsakligen vatten och koldioxid.

Användarvisningsbild

Åhser  
#914280Oavsett om någon olja läcker ut eller inte så är Bio bättre ur ett klimatperspektiv, men det är förstås en (utebliven) piss i havet så länge skogsmaskinerna drivs på diesel.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#914281Under gynnsamma förhållanden kan olja brytas ner inom något år, men under ogynnsamma förhållanden kan nedbrytningsprocessen pågå i hundratals år. Att man en tid efter ett lokalt utsläpp, inte ser några spår efter utsläppet på marken, pekar absolut inte mot att mark och vatten inte är förorenade..💦💦🐟🙂 i övrigt var jag med under endast en dag och sanerade olja ur marken invid Hornsbergs bussgarage. Ca 8 meter under marken fanns en stor sjö av olja och min planerade uppgift var att suga upp oljan med sugbil. Men med tanke på den relativt låga timpenningen och det faktum att skor, byxor, stövlar och handskar blev totalförstörda efter endast någon timme så blev det tack och adjö efter första arbetsdagen..😳

Tralsmo  
jannee skrev:Läs NOGA på innan du uttalar dig om mineraloljans farlighet 😀 😀
Eftersom mineralolja är syntetisk blir den aldrig gammal, den härsknar inte som naturliga råvaror gör, vilket gör att den fungerar som ett emulgeringsmedel i skönhetsprodukter och får dem att hålla längre. På ingredienslistan finns det flera namn som mineralolja kan ha. De vanligaste är vaselin, paraffin, paraffinum liquidum och petrolatum.

Svamparna använder enzymer för att bryta ned de långa kolvätekedjorna i oljan. Kol och energi från oljan tas upp av svampen för tillväxt. Kvar som restprodukter blir huvudsakligen vatten och koldioxid.

Nu har ja grunnat en stund på de här Janne.

Ärligt talat så har ja ingen aning om hur pass miljöfarlig mineraloljan är däremot vet ja att de tjabbats mycket om att kosmetika innehåller hälsovådliga komponenter.
Om de har bevisats eller inte är jag inte rätt person att bedöma.

Sett ur ett annat perspektiv så dyker de upp en fråga i mitt huvud å de är om bio oljan ställer till mer miljöproblem på dom 2 till 4 år den är aktiv kontra mineraloljan som är aktiv i många hundra år (om den nu är de?)?

Hursom helst med detta, de får experterna bråka om.

Bioolja är ju ungefär dubbelt så dyr kontra mineral om man köper den på "rätt" (billigaste) ställe.
Nu köper inte vi den på "rätt" ställe utan hos servicelämnaren (Komatsu) å då skiljer de ändå mer.

Nu vill ja ju hävda att går de åt så väldigt mycket hydraulolja så de påverkar ekonomin i verksamheten så de syns på sista raden får man nog leta efter felet nån annanstans än i priset på oljan.

Användarvisningsbild

anersimyra  

Du menar förstås att mineralolja INTE är syntetisk..🙂

tallen100  
Åhser skrev:Oavsett om någon olja läcker ut eller inte så är Bio bättre ur ett klimatperspektiv, men det är förstås en (utebliven) piss i havet så länge skogsmaskinerna drivs på diesel.

Hur kan ett lokalt oljeutsläpp påverka klimatet?

Användarvisningsbild

Åhser  
tallen100 skrev:
Åhser skrev:Oavsett om någon olja läcker ut eller inte så är Bio bättre ur ett klimatperspektiv, men det är förstås en (utebliven) piss i havet så länge skogsmaskinerna drivs på diesel.

Hur kan ett lokalt oljeutsläpp påverka klimatet?

Det gör den inte, det var därför jag sa oavsett utsläpp eller ej.
Mineralolja som tas upp ur marken påverkar klimatet.
Bioolja som kommer från växtlighet påverkar inte klimatet.

Tralsmo  
anersimyra skrev:

Du menar förstås att mineralolja INTE är syntetisk..🙂

Ja blev ochså fundersam på detta men googlade å hittade detta.

https://hinthint.se/smink-skonhet/skonh ... t-anvanda/

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).