Inget svenskt sågverk tillverkar KVH men flera svenska företag levererar granvaror till tyska företag som gör KVH. Ett av dem är Södra. Södra marknadsför även KVH-trä på sin brittiska sajtmed orden "Tysk kvalité":
Engineered for precision and built to perform – KVH Structural Timber combines German quality with modern construction demands. Its long lengths, dimensional stability, and certified sustainability make it a smart choice for efficient, high-quality building solutions.
Paradoxen i detta är att det kan vara svenskt trä som Södra marknadsför som tysk kvalité. Det kan t o m vara så att det är trä från Södras medlemmar som marknadsförs som tyskt trä?
Jag vet inte om det är fler än mig som undrar men man kan ju fråga sin varför Södra inte börjar tillverka det här materialet själv? Det är inte raketforskning och det kräver inga jätteinvesteringar. Samma sak gäller med limträ som Södra säljer till England. Limträ från andra tillverkare. Inom massivträsidan finns många lågt hängande frukter att plocka om man vill öka förädlingen och lönsamheten. Men det är inte enkelt och det kräver förändringar i sälj- och marknadsorganisationen. Men att bara passivt positionera sig som en sekundär underleverantör till andra företag som utnyttjar vår goda virkeskvalité för att uppnå premiumpositioner kan jag tycka är lite passivt. Speciellt i tider som dessa då konkurrensen inom bulk är stenhård.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto