Sågtimmer

Södra säljer svenskt virke som "Tysk kvalité"?

31 inlägg 2150 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Södra säljer svenskt virke som "Tysk kvalité"?

Torbjörn Johnsen  
#912162Vi har lagt upp en artikel på iskogen.se om ett intressant trävarusortiment som kallas KVH-trä. Ett slags konstruktionsvirke med högre kvalitetskrav än C-sorterat, Det tillverkas framför allt i Tyskland och Österrike och det är ett sortiment som står sig bra i pris i tider av dålig marknad och svag efterfrågan. Ni hittar artikeln här: https://iskogen.se/skogsbruk/kvh-lonsam ... g-marknad/

Inget svenskt sågverk tillverkar KVH men flera svenska företag levererar granvaror till tyska företag som gör KVH. Ett av dem är Södra. Södra marknadsför även KVH-trä på sin brittiska sajtmed orden "Tysk kvalité":

Engineered for precision and built to perform – KVH Structural Timber combines German quality with modern construction demands. Its long lengths, dimensional stability, and certified sustainability make it a smart choice for efficient, high-quality building solutions.

Paradoxen i detta är att det kan vara svenskt trä som Södra marknadsför som tysk kvalité. Det kan t o m vara så att det är trä från Södras medlemmar som marknadsförs som tyskt trä?

Jag vet inte om det är fler än mig som undrar men man kan ju fråga sin varför Södra inte börjar tillverka det här materialet själv? Det är inte raketforskning och det kräver inga jätteinvesteringar. Samma sak gäller med limträ som Södra säljer till England. Limträ från andra tillverkare. Inom massivträsidan finns många lågt hängande frukter att plocka om man vill öka förädlingen och lönsamheten. Men det är inte enkelt och det kräver förändringar i sälj- och marknadsorganisationen. Men att bara passivt positionera sig som en sekundär underleverantör till andra företag som utnyttjar vår goda virkeskvalité för att uppnå premiumpositioner kan jag tycka är lite passivt. Speciellt i tider som dessa då konkurrensen inom bulk är stenhård.

TS
Användarvisningsbild

Re: Södra säljer svenskt virke som "Tysk kvalité"?

Badger  
#912215Det är nog inte så ologiskt. Tyskarna har produktionsanläggningarna och inte minst upparbetade säljkanaler och kontrakt för att sälja den produkten. Så det är nog snabba pengar för Södra att sälja råvaran dit. Om de ska bygga upp egen produktion och försäljning så tar det flera år. Så killgissar jag.

Användarvisningsbild

Elis76  
Badger skrev:Det är nog inte så ologiskt. Tyskarna har produktionsanläggningarna och inte minst upparbetade säljkanaler och kontrakt för att sälja den produkten. Så det är nog snabba pengar för Södra att sälja råvaran dit. Om de ska bygga upp egen produktion och försäljning så tar det flera år. Så killgissar jag.

Jag är beredd att hålla med @Badger.

Allt annat är ett önsketänkande.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Badger skrev:Det är nog inte så ologiskt. Tyskarna har produktionsanläggningarna och inte minst upparbetade säljkanaler och kontrakt för att sälja den produkten. Så det är nog snabba pengar för Södra att sälja råvaran dit. Om de ska bygga upp egen produktion och försäljning så tar det flera år. Så killgissar jag.

Ja, precis. Tyskarna har gjort jobbet med anläggningar, säljkanaler och marknad. Det är ju egentligen hela poängen.

Om svensk gran kan bli premiumprodukt i Tyskland och säljas vidare som “German quality”, då är frågan inte om råvaran duger. Den duger uppenbarligen.

Frågan bör ställas varför ingen i Sverige under alla år tänkt tanken eller ens verkat försökt? Det är i mitt tycke ett underbetyg. Vi säljer entrecote till priset av köttfärs och köper tillbaka den till det rätta priset. Är det bäst?

Användarvisningsbild

laguma  
#912239Det är ingenting som säger att Svenskt virke skulle accepteras på den marknaden ifall produktion sker i Sverige.
Det märks att du har noll kunskap i att marknadsföra produkter som är ”not made in Germany”

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#912240Fast då beskriver du ju egentligen problemet ganska bra.

Om svensk gran accepteras när den förädlas i Tyskland och säljs som “German quality”, men inte skulle accepteras om den förädlades i Sverige, då är det knappast råvaran som är svag. Då är det vår position på marknaden som är svag.

Det är precis den frågan jag tycker är intressant.

Ingen har påstått att man bygger upp produktion, säljkanaler och förtroende över en natt. Men om slutsatsen alltid blir att andra länder är bättre på att förädla och sälja vårt virke med premiumstämpel, då har vi kanske också accepterat en lite väl bekväm roll som råvaruleverantör.

WarPeter  
#912242Jag tror jag förstår vad Laguma menar. Tyskar kan vara lite svåra att övertyga att någon annan kan göra något lika bra eller bättre än de själva :-)

alias  
#912243Är det fler än jag som sitter och väntar på siffror över avkastning på eget kapital resp. avkastning på sysselsatt eller totalt kapital i balansomslutningen för KVH-trä för ex. den senaste femårsperioden?

Vore intressant att kunna jämföra mot t.ex. Vida-koncernens siffror!

Hur ser de tyska och österrikiska företagens tillgång på lokal råvara ut på sikt?
Kanske kan det vara en bättre affär för svenska sågverk att pressa upp priserna till dessa kunder (tillgodogöra sig mer av förädlingsvinsten utan att ta riskerna som är förknippade med att bygga egna anläggningar), hellre än att sänka priserna på de färdiga KVH-produkterna genom att trängas i samma nisch?

Hur fort växer KVH-trämarknaden förresten (hur många "normalstora" anläggningar kan det tillkomma per år utan att skapa överkapacitet)?

Man kan ju även fundera på varför Stora Enso inte valde att bygga en egen anläggning i Sverige eller Finland?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

gurka  
laguma skrev:Det är ingenting som säger att Svenskt virke skulle accepteras på den marknaden ifall produktion sker i Sverige.
Det märks att du har noll kunskap i att marknadsföra produkter som är ”not made in Germany”

Två saker att fundera över:

En leverantör som tänker sig att börja konkurrera med sin nuvarande kund, måste vara beredd på att förlora hela sin nuvarande omsättning till denna kund.

Vid diverse undersökningar där kunder kan välja mellan en importerad produkt eller en inhemskt producerad vara anses alltid den inhemskt producerade varan vara "premium". Detta gör att lokal slutförädling ofta är att föredra enl. teorin om "hemlandsbias".

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#912251Ta ett annat exempel: lastbilstillverkaren Scania. De säljer ca 60% av sin produktion i Europa ( inkl Sverige). Trots att Mercedes (tysk), MAN (tysk), Iveco (italiensk), DAF (holländsk) och Renault (fransk) alla gynnas av starka hemmamarknader lyckas Scania hålla en solid andel – och växer.

Om teserna om att det inte går att öka förädlingen i Sverige för att sälja på Europa. Då skulle vi nöja oss med att sälja stålplåt till MAN m fl?

TS

gurka  
Torbjörn Johnsen skrev:Ta ett annat exempel: lastbilstillverkaren Scania. De säljer ca 60% av sin produktion i Europa ( inkl Sverige).

Företag som satsar på att framstå som internationella följer till vissa delar en annan logik.
Scania ägs väl av Volkswagen och har produktion och montering i de länder de säljer lastbilarna och är inte ca 65 % av de anställda verksamma i andra länder än Sverige...

alias  
gurka skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Ta ett annat exempel: lastbilstillverkaren Scania. De säljer ca 60% av sin produktion i Europa ( inkl Sverige).

Företag som satsar på att framstå som internationella följer till vissa delar en annan logik.
Scania ägs väl av Volkswagen och har produktion och montering i de länder de säljer lastbilarna och är inte ca 65 % av de anställda verksamma i andra länder än Sverige...

Därtill är VW även storägare i Maan.

Liknelsen borde väl snarare vara att Scania startar egna åkerier och börjar konkurrera med sina egna kunder?

Om stålet i en Blaser-bössa är gjord av svensk järnmalm, är den då en tysk eller svensk kvalitetsprodukt?

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 11 jun 2026, 08:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
#912258Och att finska Nokia skulle bli nätverksoperatör eller att Atlas Copco och Sandvik skulle börja driva gruvor.

Skomakare, bli vid din läst - säger jag bara.

🤪

Användarvisningsbild

Nabben  
#912259Var i New York för drygt en månad sedan. Blev en "Swedish fika" bl a. 🙂

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#912260Jag tänker att man kanske kan lyfta blicken lite här.

Volvo, Scania, Atlas Copco, Sandvik, SKF, Ericsson och Electrolux är ändå exempel på svenska industribolag som på olika sätt har lyckats vandra uppåt i värdekedjan. De säljer inte bara råvara eller enklaste möjliga produkt, utan också teknik, system, precision, kvalitet, service och varumärke.

Det går förstås inte att kopiera rakt av till skogen. Men kanske finns det ändå något att fundera på där.

Sverige som industriland klingar trots allt ganska starkt internationellt enligt mig. Kanske minst lika starkt som “German quality” i vissa sammanhang. Då är det inte självklart att svensk skog alltid måste nöja sig med rollen som råvaruleverantör till andras premiumprodukter.

Jag säger inte att KVH är enkelt, riskfritt eller ens rätt väg för alla. Men om svenskt virke kan förädlas i Tyskland och säljas med premiumstämpel, kanske frågan åtminstone borde vara om det också finns en svensk väg framåt och uppåt i värdekedjan.

Den vägen kanske är svårare än jag tror. Men den kanske också är enklare än vi föreställer oss.

Ta bara en sådan sak som vår kvalitet som vi av biologiska skäl inte ens kan göra något åt. Långsamtvuxet kvalitetsvirke från generellt lägre boniteter än centraleuropa. Ett bananskal vi kanske missar och istället nu exporterar i halvfärdig form eller som bulk som ska konkurrera med eukalyptus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).