Föryngring

Ackord priser per planta Västernorrland

22 inlägg 2182 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Ackord priser per planta Västernorrland

Carl D. Berg  
#912024Tjenare, har varit arbetslös flera månader, fick entligen jobb som skogsplanterare för en man.

Han säger 0.7 öre brutto för förberädd mark och 0.90 öre brutto för oförberädd mark.
Har erfaranhet av att sätta plant, är runt 23-29 år... iaf det låter väldigt underbatalt när jag läser andra forum eller det jag hittar vissa skriver allt frånt
1.4-3.2 kr per plant, något jag missar här? 😮

Mvh,

-Carl

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Ackord priser per planta Västernorrland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912025Där du bor sätter man vanligen små täckrotsplantor med rör. De som har vana sätter ett par tusen om dagen. Därmed inte sagt att det är enkelt att göra det. I södern hackar de ner stora barrtotsplantor. En del prisexempel inkluderar aäkert arbetsgivaravgifter och hela paketet.

Användarvisningsbild

Carl D. Berg  
Skogsola skrev:Där du bor sätter man vanligen små täckrotsplantor med rör. De som har vana sätter ett par tusen om dagen. Därmed inte sagt att det är enkelt att göra det. I södern hackar de ner stora barrtotsplantor. En del prisexempel inkluderar aäkert arbetsgivaravgifter och hela paketet.

Jag förstår men han sa att det var hans egna mark ingen företag som hyr in i mellan, inte lågt tycker du eller helt rimligt?
Vad tror jag får ut netto i 1 månad cirka?

TS

axwell  
Carl D. Berg skrev:Han säger 0.7 öre brutto för förberädd mark och 0.90 öre brutto för oförberädd mark.

Det här låter helt orimligt, måste finnas ett missförstånd med i texten.

Även om det är 0,7 resp 0,9 Kronor så är det lågt.
Måste vara runt 25 år sedan jag hade den ersättningen för täckrot.

Användarvisningsbild

Carl D. Berg  
axwell skrev:
Carl D. Berg skrev:Han säger 0.7 öre brutto för förberädd mark och 0.90 öre brutto för oförberädd mark.

Jag är i behov av jobb, men det här är ingen lätt jobb heller, han sa själv folk har sagt upp sig och är i behov av planterare.
Så hur ska jag förhandla vilken summa ska jag kräva? Har inte planterat för någon annan mot pengar än för min egna släkt när jag var yngre under sommarna...

Mvh,

-Carl

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912033Begär ren timtid och var överens mef honom att du slutar om hsn tycker att det går för sakta.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
Carl D. Berg skrev:
axwell skrev:

Jag är i behov av jobb, men det här är ingen lätt jobb heller, han sa själv folk har sagt upp sig och är i behov av planterare.
Så hur ska jag förhandla vilken summa ska jag kräva? Har inte planterat för någon annan mot pengar än för min egna släkt när jag var yngre under sommarna...

Mvh,

-Carl

Håll dig borta från en sådan arbetsgivare. Det är på tok för lite betalt och det lär finnas en anledning till att folk har sagt upp sig. Jag tror dessutom att det finn en anledning till att du ställer frågan här, lita på magkänslan.
Om gubben inte kan betala en rimlig lön så kan han sätta sina plantor på egen hand.

Även om du behöver ett jobb så ska du hålla dig borta från en sådan arbetsgivare, det kommer bara bryta ner dig och kännas skit. Jag lärde mig det den hårda vägen.

Användarvisningsbild

Carl D. Berg  
Järnoxen skrev:
Carl D. Berg skrev:
axwell skrev:

Mvh,

-Carl

Håll dig borta från en sådan arbetsgivare. Det är på tok för lite betalt och det lär finnas en anledning till att folk har sagt upp sig. Jag tror dessutom att det finn en anledning till att du ställer frågan här, lita på magkänslan.
Om gubben inte kan betala en rimlig lön så kan han sätta sina plantor på egen hand.

Även om du behöver ett jobb så ska du hålla dig borta från en sådan arbetsgivare, det kommer bara bryta ner dig och kännas skit. Jag lärde mig det den hårda vägen.

Tack så mycket, för att du svarar på min fråga gör det klart att jag hag har rätt med min magkänsla.

Om jag kan förhandla med han på skriftligt kontrakt vad är rimligt, fick aldrig svar på det, så jag har koll på skogsplant marknaden... skulle detta va rimligt för erfaren person som jag?
Är 180kr timme lön + 1,35 för röjd / 1.75 för oröjd ackord + OB under helger + övertid? Eller är jag ute och cycklar nu? 😀

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
Carl D. Berg skrev:
Järnoxen skrev:
Carl D. Berg skrev:
axwell skrev:

Mvh,

-Carl

Tack så mycket, för att du svarar på min fråga gör det klart att jag hag har rätt med min magkänsla.

Om jag kan förhandla med han på skriftligt kontrakt vad är rimligt, fick aldrig svar på det, så jag har koll på skogsplant marknaden... skulle detta va rimligt för erfaren person som jag?
Är 180kr timme lön + 1,35 för röjd / 1.75 för oröjd ackord + OB under helger + övertid? Eller är jag ute och cycklar nu? 😀

När jag var timanställd fram till i höstas (och vid några tillfällen senare) fick jag 168 kr/tim brutto plus milersättning för körda mil. Då var jag färsk från skogsgymnasium och arbetsuppgifterna omfattade röjning, manuellhuggning, plantering och viltbehandling.

Mer än så har jag inte koll på lönenivåerna men det kan ge någon form av riktning.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#912043Jag jobbade med skogsvård för ca 25 år sedan. Då var priset på plantering 85 öre plantan och plantören fick 35 öre. Några ören behövdes till utrustning och några fler ören gick till transporter av plantörer. Arbetsgivaravgifter var ungefär lika mycket som plantörens ersättning. Normalprestation var nog närmare 3000 plantor per dag.
Jag är inte uppdaterad på dagens prisnivå, men jag hörde nån som betalade 1,50 kr för plantering och 2,10 för plantan, alltså 3,60 plus moms.
Frågan är väl om 70 öre är inklusive eller exklusive utrustning och resor? Annars är priset i nivå med marknaden.
Plantering omarkberett kan innebära nästan vadsomhelst. Om det ska ingå nån slags sparkning/hackning är priset alldeles för lågt. Men att bara sätta ned i vegetationen innebär mycketlåg överlevnad. Känns ju dumt att offra en planta för över två kronor bara för att dumsnålt spara på planteringskostnaden.

Axl  
#912051Mycket olika siffror hit och dit, vad är det egentligen som efterfrågas? Är det lön till plantören eller pris för planta i backen för skogsägaren?

Användarvisningsbild

Carl D. Berg  
Axl skrev:Mycket olika siffror hit och dit, vad är det egentligen som efterfrågas? Är det lön till plantören eller pris för planta i backen för skogsägaren?

Han söker folk för att plantera och han sa så här: "om vi tänker brutto lön så får du 0.7 öre per planta du sätter in på förberädda mark och 0.9 öre på mark som är inte förberedd."

TS
Användarvisningsbild

Carl D. Berg  
Bjänndal skrev:Jag jobbade med skogsvård för ca 25 år sedan. Då var priset på plantering 85 öre plantan och plantören fick 35 öre. Några ören behövdes till utrustning och några fler ören gick till transporter av plantörer. Arbetsgivaravgifter var ungefär lika mycket som plantörens ersättning. Normalprestation var nog närmare 3000 plantor per dag.
Jag är inte uppdaterad på dagens prisnivå, men jag hörde nån som betalade 1,50 kr för plantering och 2,10 för plantan, alltså 3,60 plus moms.
Frågan är väl om 70 öre är inklusive eller exklusive utrustning och resor? Annars är priset i nivå med marknaden.
Plantering omarkberett kan innebära nästan vadsomhelst. Om det ska ingå nån slags sparkning/hackning är priset alldeles för lågt. Men att bara sätta ned i vegetationen innebär mycketlåg överlevnad. Känns ju dumt att offra en planta för över två kronor bara för att dumsnålt spara på planteringskostnaden.

Han söker för plantering och sa så här "Lön brutto med allt 0.7 öre för förbered mark och 0.9 för orörd mark. Du skriver pris för per planta inte "plantering" är det något som han betalar för mig eller är det priset som han betalar för per planta attt köpa? Vart lite förvirrad.

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#912054Jag läste mitt inlägg, men kan inte se att jag uttryckt mig otydligt.
Det otydligaste är väl om 70 öre även skulle innefatta utrustning och resor till och från arbetsplats? För då är det dåligt betalt, annars OK.
Att köpa en planta idag kostar väl ca 2,10 kr. Eller är det nån som har ett bättre pris?
Då jag jobbade med skogsvård var det åt Svenska skogsplantor med placering i Bensjö. Området var Jämtland och Västernorrland.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912056Jag säger som axwell, det måste vara ett missförstånd mellan er med kronor och ören.
2000 plantor per dag kan inte ge 14 kr, måste vara 1400 kr......men även det är väl i underkant.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).