Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
Riga skrev:Förbereder mig för uppkörning för motorsågskörkort men blir osäker. Har köpt bok och studiehandledning. Så många ord för att beskriva hur man fäller ett träd, och absolut inte som jag gör. Nedan en bild från en "uppkörning" jag hittade på youtube. Måste man göra så här. För mig ser det rätt bakvänt ut. Sätta sig bakom trädet och hålla sågen med raka armar för att kunna sikta längs sågens fällstreck. Nån som vet om man kan göra som jag tror de flesta huggare oftast gör - vänsteraxel mot trädet, syfta över sågstrecken och såga överdelen på riktskäret. Eller blir man diskvalificerad då? Känns konstigt, har arbetat som huggare, haft trädfällningsfirma, arbetat i stormfälld skog i Tyskland, arbetar nu som månskensbonde i egen skog och jobbade upp 200 frötallar efter Johannes. Sedan tittar man på klipp och läser i en ny kursbok och undrar mest som i Ronja Rövardotter - "vofför gör di på dette viset".
busholle skrev:Viktiga är att klara precisionen, inte hur du står när du sågar riktskäret. Däremot är det absolut så för mig att ska jag ned på toleransen för godkänt för motorsåg C d.v.s. inom +-0,5m så behövs att jag riktar noga och då behöver jag vara nere bakom sågen.
Sätt en pinne innan du sågar riktskär och utmana dig att träffa pinnen konsekvent med vart träd.
För motorsåg B är kravet +-1m och vet du att du konsekvent klarar det så är du hemma.
knaggen skrev:busholle skrev:Viktiga är att klara precisionen, inte hur du står när du sågar riktskäret. Däremot är det absolut så för mig att ska jag ned på toleransen för godkänt för motorsåg C d.v.s. inom +-0,5m så behövs att jag riktar noga och då behöver jag vara nere bakom sågen.
Sätt en pinne innan du sågar riktskär och utmana dig att träffa pinnen konsekvent med vart träd.
För motorsåg B är kravet +-1m och vet du att du konsekvent klarar det så är du hemma.
Varför skall man träffa en pinne om man fäller övergrovt då skall skiten bara omkull.
Sen räcker det med att man har gått någon lantbruks kurs där det finns en utbildningsplan så säkerskog är endast för att gynna dom konsulter som håller på.
Riga skrev:Grubblat vidare på det här med motorsågskörkort. Vem sålde in idén? Tänker på alla oss som gått skogsbrukskola, i alla fall där jag gick var det cirka fem dagar på körgården och i verkstaden, och sedan uppskattningsvis 20 dagar i fält då vi under uppsikt högg stort och smått. Detta varvat med teoretiskt prov baserat på boken motorsågning, min är nu över 30 år gammal, bild 1. Hur är det möjligt att vi som gjort detta inte får motorsågskortet mot uppvisande av skogsbrukskolebetyg. Den nya boken är ju i stort sett en ren kopia av den gamla förutom att den är väsentligt mer mångordig med millimetrar och procent hit och dit istället för som den gamla boken mer resonerande. Jämför bild 2 och 3. Tyvärr sätter den nya boken en ton direkt med " Erfarenheten visar att ytterst få (mycket erfarna) klarar proven utan förberedelser". Vem har gett dessa kursledare mandat att underkänna folk som kanske yrkesarbetat många år i skogen och är väsentligt mer erfarna än kursledaren. Folk som har stenkoll på när man kan slarva och när det gäller att vara försiktig och som vet när det kanske är läge att bryta för en fika.
För mig är det lite översitteri över det hela. Och jag förstår inte hur skogsägarföreningarna och skogsvårdsstyrelsen gått med på detta. För mig blev det så tydligt i och med Johannes. Istället för prat om "arbeta aldrig ensam" eller "ta hand om varandra - en del mår dåligt (vilket i och för sig är helt rätt)" hade nog många hjälpts betydligt mer av en snabbkurs i hantering av stormfälld skog så man kunde hjälpa sina grannar även utan motorsågskörkort samt en websida eller liknande där man kunnat anmäla intresse för att arbeta tillsammans på varandras skiften och på så vis få hjälp och kontakt och slippa arbeta ensam vilket man nu tvingas till.
Och som Knaggen skrev - konsulterna fortsätter sin jakt på pengar. I inledningen till den nya boken står "Det är lämpligt att kompetensen testas med prov vart femte år".
Riga skrev:@Animersyra
Stämmer det?