sön 10 maj 2026, 09:57#910503Nån som testat gjuta skål till Baxi ved panna , jag har eldfast bruk liggande jag fick vid ett tillfälle . Men jag tänkte armera i så fall ,skålarna man köper har ingen armering ,och går sönder fort ,1-2 år . Är det bortkastad tid .
Uppvärmning
Gjuta skål till Baxi ved panna
TS
sön 10 maj 2026, 10:39#910509Tror att du får en kortare livslängd om du armerar.
Värmeutvidgningskoefficient för armeringsjärn och betong är ganska lika, men eftersom temperaturväxlingen i pannan är extremt stor riskerar du sprickor i betongen när stålet expanderar mer än betongen när den blir varm och krymper mer när den blir sval…
Jag skulle undvika armering.
Värmeutvidgningskoefficient för armeringsjärn och betong är ganska lika, men eftersom temperaturväxlingen i pannan är extremt stor riskerar du sprickor i betongen när stålet expanderar mer än betongen när den blir varm och krymper mer när den blir sval…
sön 10 maj 2026, 14:34#910518
Du kan ha rätt ,men fundera på typ kycklingnät , men sen om jag kommit så långt så jag gjort en gjutform kan jag ju gör utan med . Det är ju formen som kommer ta tid göra.
Jobba på du bara skrev:Tror att du får en kortare livslängd om du armerar.
Du kan ha rätt ,men fundera på typ kycklingnät , men sen om jag kommit så långt så jag gjort en gjutform kan jag ju gör utan med . Det är ju formen som kommer ta tid göra.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).