mån 09 feb 2026, 10:18#906183Hej!
Jag saknade ett enkelt sätt att få veta när någon registrerar artfynd på min egen skogsmark. I dag kan ju vem som helst rapportera in arter i Artportalen utan att markägaren får någon information, och då riskerar man att få reda på saker först när en åtgärd redan är planerad.
Jag gjorde därför ett litet script som bevakar artfynd inom ett valt område och skickar ett mail när något nytt rapporteras. Nu har jag gjort tjänsten tillgänglig för fler: på artfynd.se kan man lägga in sin fastighet/polygon och få notifieringar när arter anmäls där.
Tanken är inte att ersätta myndigheternas system utan att ge oss markägare bättre koll i tid – så att man kan verifiera fynd, ta rätt hänsyn och slippa onödiga överraskningar.
Synpunkter och idéer mottages gärna!
Skogsmiljö och Trädlära
Få mail när artfynd registreras på din mark – litet verktyg
✍️ Sammanfattning av tråd
Diskussionen handlar om en ny tjänst, artfynd.se, som bevakar rapporteringar av arter inom valda områden och skickar notifieringar till markägare. Initiativtagaren, tedhagen, presenterar tjänsten som ett verktyg för markägare att få bättre koll på artfynd och andra miljörelaterade händelser för att kunna agera i tid.
Flera användare uttrycker uppskattning för initiativet och ser det som användbart, medan andra är skeptiska till bristen på tydlig ägarinformation och oroar sig för säkerheten och integriteten i tjänsten. Vissa ifrågasätter också motivet bakom tjänsten och misstänker att den kan användas för att lokalisera mark att granska eller övervaka.
Det finns även kritik mot att resurser läggs på sådana här verktyg istället för på välfärdssatsningar, samt oro för att informationen i sig inte alltid är tillräckligt snabb eller användbar för praktisk handling. En del kommentarer efterlyser tydligare transparens kring vem som driver tjänsten.
Tedhagen svarar på kritiken med förklaringar om hur tjänsten fungerar och att den endast samlar offentlig data, samt välkomnar förslag på förbättringar och nya funktioner. Diskussionen slutar utan någon tydlig konsensus men med en blandning av försiktig optimism och skepticism.
Sammanfattningsvis är tråden en diskussion om en ny digital tjänst för miljöövervakning som väcker både intresse och oro bland skogsägare och forumdeltagare.
Flera användare uttrycker uppskattning för initiativet och ser det som användbart, medan andra är skeptiska till bristen på tydlig ägarinformation och oroar sig för säkerheten och integriteten i tjänsten. Vissa ifrågasätter också motivet bakom tjänsten och misstänker att den kan användas för att lokalisera mark att granska eller övervaka.
Det finns även kritik mot att resurser läggs på sådana här verktyg istället för på välfärdssatsningar, samt oro för att informationen i sig inte alltid är tillräckligt snabb eller användbar för praktisk handling. En del kommentarer efterlyser tydligare transparens kring vem som driver tjänsten.
Tedhagen svarar på kritiken med förklaringar om hur tjänsten fungerar och att den endast samlar offentlig data, samt välkomnar förslag på förbättringar och nya funktioner. Diskussionen slutar utan någon tydlig konsensus men med en blandning av försiktig optimism och skepticism.
Sammanfattningsvis är tråden en diskussion om en ny digital tjänst för miljöövervakning som väcker både intresse och oro bland skogsägare och forumdeltagare.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Blandad, med både konstruktiva kommentarer och misstänksamhet, men utan personliga attacker.
📌 Diskussionstyp: Teknikdiskussion
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Blandad, med både konstruktiva kommentarer och misstänksamhet, men utan personliga attacker.
📌 Diskussionstyp: Teknikdiskussion
Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-03-12 09:24 | data: 1)
TS
Re: Få mail när artfynd registreras på din mark – litet verk
mån 09 feb 2026, 14:42#906198Det ser ju ut att vara en smidig och användbar tjänst. Dock är jag i grunden skeptisk till alla sajter där det inte framgår vem som ligger bakom. Att det inte finns någon person angiven som ägare, grundare, kontaktperson eller liknande utan bara en info@-adress. Klar förbättringsmöjlighet där👍
mån 09 feb 2026, 18:13#906207TS har varit medlem på Skogsforum sedan 2019 och detta är medlemmens första inlägg. Detta kan vara ett sätt att fiska efter marker där de kan leta efter knärot och tretåiga hackspettar.
Jag tänker då inte registrera min mark där.
Jag tänker då inte registrera min mark där.
mån 09 feb 2026, 20:52#906217Verkar inte bättre, man kan gå med men inget om hur man går ur om man nu skulle vilja det?!
ons 11 feb 2026, 15:04#906300Man registrerar alltså inte "sin" mark, utan vem som helst kan pricka in vilket område som helst för bevakning. Det är ingen "trojansk häst" eftersom någon sådan funktionalitet liksom inte finns
Man kan gå ur om man vill (även om det ju inte påverkar den publika data som används). Med vänlig hälsning, Ted
TS
lör 14 feb 2026, 09:22#906469Ungefär samma info som här. Dock intressant:
– Det har gått väldigt fort, jag började utveckla den med hjälp av AI i fredags, vi öppnade den för externa användare i måndags och i dag, onsdag, har vi över 100 användare, säger han.
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
lör 14 feb 2026, 11:33#906476Nu verkar jag ju inte vara Per-populär här direkt men jag kommenterar ändå för alla kanske inte tycker likadant.
Utvecklingen av artfynd går fort - nu är det snarare digital övervakning över valda områden.
Nu kan man välja att bevaka bränder (NASA FIRMS satelitbevakning), få stormvarning, notis om ändring i tex detaljplaner, kontinuitetsskogsbedömning, bygglov mm via epost eller sms. Vi hämtar data från Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen, kommuner, Trafikverket, Svenska Kraftnät, SMHI, Lantmäteriet, Artbanken mm.
Alla förslag på funktioner eller datakällor tas tacksamt emot.
Utvecklingen av artfynd går fort - nu är det snarare digital övervakning över valda områden.
Nu kan man välja att bevaka bränder (NASA FIRMS satelitbevakning), få stormvarning, notis om ändring i tex detaljplaner, kontinuitetsskogsbedömning, bygglov mm via epost eller sms. Vi hämtar data från Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen, kommuner, Trafikverket, Svenska Kraftnät, SMHI, Lantmäteriet, Artbanken mm.
Alla förslag på funktioner eller datakällor tas tacksamt emot.
TS
lör 14 feb 2026, 16:36#906511Artfynd samlar publik data om fastigheter eller områden på ett tillgängligt sätt. Hur den används beror på användaren (mäklare, skogsägare, jägare, boende etc). Artfynd bevisar inget för någon och tar inte fram någon ny data (även om det finns viss analys av observationer inbyggt).
TS
tis 17 feb 2026, 22:28#906653Ted Hagen kanske skulle ta jobb hos Skogsstyrelsen som nu under en tid inte fått ordning på sin mätning av virkesförråd sida. Märkte det först för flera veckor sedan att det inte fungerade på ett av mina skiften och nu fungerar det ingenstans så ska det inte behöva hos en myndighet ( fnyser). Tips att kolla virkesförråd på nån annan aktuell sajt osv.
ons 25 feb 2026, 17:12#906946Bra initiativ, det är alltid bra att kunna få mail om brandrisk och artfynd på sina marker eller där man bor.
Ska bli spännande att se hur det utvecklas.
Det känns långsökt att använda tjänsten för att hitta skogsägare att leta arter hos.
Annars håller jag med om att det är bra att vara tydlig med avsändare och bakgrund till tjänsten.
Ska bli spännande att se hur det utvecklas.
Det känns långsökt att använda tjänsten för att hitta skogsägare att leta arter hos.
Annars håller jag med om att det är bra att vara tydlig med avsändare och bakgrund till tjänsten.
ons 25 feb 2026, 20:00#906952
Ja, detta har ju varit nere sedan julas, så man undrar ju varför de inte fått igång den ännu, och varför det inte finns någon information vad som hänt? Någon annan motsvarande tjänst finns inte mig veterligen.
kajsa123 skrev:Ted Hagen kanske skulle ta jobb hos Skogsstyrelsen som nu under en tid inte fått ordning på sin mätning av virkesförråd sida. Märkte det först för flera veckor sedan att det inte fungerade på ett av mina skiften och nu fungerar det ingenstans så ska det inte behöva hos en myndighet ( fnyser). Tips att kolla virkesförråd på nån annan aktuell sajt osv.
Ja, detta har ju varit nere sedan julas, så man undrar ju varför de inte fått igång den ännu, och varför det inte finns någon information vad som hänt? Någon annan motsvarande tjänst finns inte mig veterligen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).