sön 04 jan 2026, 15:15#903004Hej jag är ny till forumet och har en yamaha grizzly 550 som inte vill starta. När man sätter på tändningen så kommer det ett klickande ljud från högra sidan av fronten och när man klickar för att sätta på startmotorn så kommer det ett nästan pruttande ljud också från högra sidan typ samma område och den vill inte starta. Jag har nyligen kört slut på elen i batteriet och har laddat det men får fortfarande inte igång motorn. Snälla hjälp jag är inte super på motorer och har försökt googla runt lite men hittar inte vad felet är.
(Film på ljud och ungefärligt område där klickande kommer ifrån)
ATV och UTV i skogen
Yamaha Grizzly 550 problem
TS

sön 04 jan 2026, 18:17#903025Jag har haft en grizzly och jag fick byta startmotorn, den var helt låst och gick inte rubba. Vill minnas ett surrande eller snarare pipande ljud.
Inte helt ovanligt fel på denna modell, de hade bytt många så kanske detta du råkat ut för med…
Inte helt ovanligt fel på denna modell, de hade bytt många så kanske detta du råkat ut för med…
sön 04 jan 2026, 18:33#903026Ja har en grizzly 660 2006.
Den har gått dryga 700 timmar.
När den stått länge (typ ett halvår eller mer) så tar de jättelång tid att köra på starten innan den ryker igång. Troligen tar de ett tag för den å få bränsle.
Hur de hänger ihop vet ja inte för med ordentlig kräm i batteriet så startar den efter några minuter på startmotorn.
Har du kollat så batteriet verkligen är friskt?
Att ladda de tills laddaren är nöjd betyder inte att batteriet är friskt.
Mäta batteriet ordentligt så de är friskt till att börja med.
Spänning rätt å ampere rätt.
Det är där man börjar felsökningen.
Sen kan de ju va startmotor eller kontaktpunkter på batteri eller kablage som är dåliga.
Den har gått dryga 700 timmar.
När den stått länge (typ ett halvår eller mer) så tar de jättelång tid att köra på starten innan den ryker igång. Troligen tar de ett tag för den å få bränsle.
Hur de hänger ihop vet ja inte för med ordentlig kräm i batteriet så startar den efter några minuter på startmotorn.
Har du kollat så batteriet verkligen är friskt?
Att ladda de tills laddaren är nöjd betyder inte att batteriet är friskt.
Mäta batteriet ordentligt så de är friskt till att börja med.
Spänning rätt å ampere rätt.
Det är där man börjar felsökningen.
Sen kan de ju va startmotor eller kontaktpunkter på batteri eller kablage som är dåliga.
sön 04 jan 2026, 20:35#903038Hjulingbatterierna är rätt små och är de det minsta dåliga så hjälper det inte alltid att ladda dem. Det enklaste är ju annars att försöka med bil och startkablar..⚡️⚡️⚡️⚡️🙂
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).