Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inAnderssonskan skrev:Var och röjde idag på ett femtonårigt granbestånd och hittade något jättemärkligt! Några björkar och granar hade någon växt med grenar som betett sig som någon slags humle eller kaprifolväxt. Ser nästan ut som de stryper träden. Men är en halv km till närmsta trädgård. Vad kan detta vara för växt?
JensSkoog skrev:Där jag vux upp på norska solkusten i söder var kaprifol och vildvin värsta skiten vi visste.
De gick under namnet "träddräpare" och isär där det fanns lite vatten och god jord kunde
de packa in hela träd och buskar. Enda medel vi hade var en skära (sigd på norska) som vi
använde för att kapa skiten vid marken och sen dra ner så mycket som gick från träden.
alias skrev:Anderssonskan skrev:Var och röjde idag på ett femtonårigt granbestånd och hittade något jättemärkligt! Några björkar och granar hade någon växt med grenar som betett sig som någon slags humle eller kaprifolväxt. Ser nästan ut som de stryper träden. Men är en halv km till närmsta trädgård. Vad kan detta vara för växt?
Oroväckande likt den kaprifol som finns i skogen på föräldragården.
MVH
Alias
Anderssonskan skrev:Ja min mormor och morfar bodde utanför Strömstad så därför har jag koll på att Bohusläns landskapsblomma är Kaprifol. Men att den skulle uppstå ur tomma intet i en skog några mil ifrån Jönköping där växtzonen är lika som småländska höglandet då det ligger en bit över havet är för mig så konstigt. Jag tror därför inte det är kaprifol..
HannuRöj skrev:Vi har vildvin växandes brevid timmerhusväggen, och tycker den ser inte likadant ut. Stammen är tunnare och den har knytit betydligt svagare, nästan inte alls repliknande vred.
Kan dock vara olika för att jag befinner mig ganska mycket norrut i sydvästra Finland.
Bild på löv skulle underlätta identifieringen. 😀
Jl2 skrev:Ja kolla på löven, här nere i Skåne har dom i allafall gröna löv åretrunt. Om det är kaprifol hade jag försökt att sanera det innan den sprider sig. I uppvuxen skog är det lättare att bli av med den, värre är det om man får in den i föryngringen. Här är en film från mitt ädelövhäng. Har den nog på en 10-15 ställen, detta är det värst utsatta. Har nästan gett upp och plockar bara bort den från ekplantorna.