Trädslag

Slingrande klängväxt mitt i skogen

16 inlägg 1750 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Slingrande klängväxt mitt i skogen

Anderssonskan  
#902590Var och röjde idag på ett femtonårigt granbestånd och hittade något jättemärkligt! Några björkar och granar hade någon växt med grenar som betett sig som någon slags humle eller kaprifolväxt. Ser nästan ut som de stryper träden. Men är en halv km till närmsta trädgård. Vad kan detta vara för växt?

TS

Re: Slingrande klängväxt mitt i skogen

Bosse1  
#902591Såg ju knepigt ut 🤔

alias  
Anderssonskan skrev:Var och röjde idag på ett femtonårigt granbestånd och hittade något jättemärkligt! Några björkar och granar hade någon växt med grenar som betett sig som någon slags humle eller kaprifolväxt. Ser nästan ut som de stryper träden. Men är en halv km till närmsta trädgård. Vad kan detta vara för växt?

Oroväckande likt den kaprifol som finns i skogen på föräldragården.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Anderssonskan  
#902593Här ett bättre foto.. Tycker det såg ut som att en del granar blivit såriga och börjat blöda av det men det var ju så isigt allt i skogen idag.. några av slingergrenarna hade knoppat så ska nog tillbaka imorgon med sekatör och ta in några grenar och se hur bladen blir i en vas med vatten

TS
Användarvisningsbild

Jl2  
#902594Det där ser definitivt ut som kaprifol. Har det på många ställen i skogen, och det bara ökar för varje år. Ett elände att bli av med.
1767128492_1000023255.jpg
1767128491_1000003992.jpg
1767128485_1000004118.jpg

jannee  
#902602Gäller att kontinuerligt hålla ned växten + gärna duscha den med Roundup - den dör då, är väldigt känslig för just detta bekämpningsmedel.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#902615Där jag vux upp på norska solkusten i söder var kaprifol och vildvin värsta skiten vi visste.
De gick under namnet "träddräpare" och isär där det fanns lite vatten och god jord kunde
de packa in hela träd och buskar. Enda medel vi hade var en skära (sigd på norska) som vi
använde för att kapa skiten vid marken och sen dra ner så mycket som gick från träden.

Användarvisningsbild

Anderssonskan  
JensSkoog skrev:Där jag vux upp på norska solkusten i söder var kaprifol och vildvin värsta skiten vi visste.
De gick under namnet "träddräpare" och isär där det fanns lite vatten och god jord kunde
de packa in hela träd och buskar. Enda medel vi hade var en skära (sigd på norska) som vi
använde för att kapa skiten vid marken och sen dra ner så mycket som gick från träden.

Ja min mormor och morfar bodde utanför Strömstad så därför har jag koll på att Bohusläns landskapsblomma är Kaprifol. Men att den skulle uppstå ur tomma intet i en skog några mil ifrån Jönköping där växtzonen är lika som småländska höglandet då det ligger en bit över havet är för mig så konstigt. Jag tror därför inte det är kaprifol..

TS
Användarvisningsbild

Anderssonskan  
alias skrev:
Anderssonskan skrev:Var och röjde idag på ett femtonårigt granbestånd och hittade något jättemärkligt! Några björkar och granar hade någon växt med grenar som betett sig som någon slags humle eller kaprifolväxt. Ser nästan ut som de stryper träden. Men är en halv km till närmsta trädgård. Vad kan detta vara för växt?

Oroväckande likt den kaprifol som finns i skogen på föräldragården.

MVH
Alias

Vart är den gården belägen ungefär??

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
Anderssonskan skrev:Ja min mormor och morfar bodde utanför Strömstad så därför har jag koll på att Bohusläns landskapsblomma är Kaprifol. Men att den skulle uppstå ur tomma intet i en skog några mil ifrån Jönköping där växtzonen är lika som småländska höglandet då det ligger en bit över havet är för mig så konstigt. Jag tror därför inte det är kaprifol..

Finns många nya sorters kaprifol nu, och några av dom överlever bra i
hårdare klima. Dyker ofta upp där någon tomskalle har slängd sina trädgårdssopor.
Vet inte om de sprids med fåglar eller djur.
Vildvin gillade läget på Elverum där jag bodde några år. Ofta under
minus 40 på vintrarna, men den vux som krut.
När jag tittar noga på bilderna, undrar jag om det inte är just vildvin du har.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#902643Vi har vildvin växandes brevid timmerhusväggen, och tycker den ser inte likadant ut. Stammen är tunnare och den har knytit betydligt svagare, nästan inte alls repliknande vred.
Kan dock vara olika för att jag befinner mig ganska mycket norrut i sydvästra Finland.

Bild på löv skulle underlätta identifieringen. 😀

Användarvisningsbild

Jl2  
#902676Ja kolla på löven, här nere i Skåne har dom i allafall gröna löv åretrunt. Om det är kaprifol hade jag försökt att sanera det innan den sprider sig. I uppvuxen skog är det lättare att bli av med den, värre är det om man får in den i föryngringen. Här är en film från mitt ädelövhäng. Har den nog på en 10-15 ställen, detta är det värst utsatta. Har nästan gett upp och plockar bara bort den från ekplantorna.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#902691Kaprifolen förökar sig genom att fåglar sprider fröna när de skiter..💩💩🐥🙂

Användarvisningsbild

Anderssonskan  
HannuRöj skrev:Vi har vildvin växandes brevid timmerhusväggen, och tycker den ser inte likadant ut. Stammen är tunnare och den har knytit betydligt svagare, nästan inte alls repliknande vred.
Kan dock vara olika för att jag befinner mig ganska mycket norrut i sydvästra Finland.

Bild på löv skulle underlätta identifieringen. 😀

Var bara gröna knoppar på

TS
Användarvisningsbild

Anderssonskan  
Jl2 skrev:Ja kolla på löven, här nere i Skåne har dom i allafall gröna löv åretrunt. Om det är kaprifol hade jag försökt att sanera det innan den sprider sig. I uppvuxen skog är det lättare att bli av med den, värre är det om man får in den i föryngringen. Här är en film från mitt ädelövhäng. Har den nog på en 10-15 ställen, detta är det värst utsatta. Har nästan gett upp och plockar bara bort den från ekplantorna.

Det måste ju vara samma! Såg att du med fått deformerat björke där stammen och vidjorna växt ihop 🤔 Fy vad paff jag blev när jag stötte på detta! Kändes som en dålig Stephen King-skräckis!!! 🫣

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).