Arbetskläder för skogen

Ställa in Protos hjälm

3 inlägg 1150 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Ställa in Protos hjälm

Badger  
#902261Frun tycker jag ska ut och jobba i skogen så jag fick en ny hjälm i julklapp - en Protos. Tänkte ge mig ut en sväng idag och sitter nu och försöker ställa in den. Har skruvat en massa varv på stället för att minska trycket på hörselskydden, men tycker inte jag märker någon skillnad. Fortfarande obehagligt hårt tryck in mot öronen. Vad säger ni som har hjälmen? Går det att lossa på trycket om man skruva ett dussin varv eller kommer de att ramla i smådelar innan trycket lättar?

TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa in Protos hjälm

Skog10  
Badger skrev:Frun tycker jag ska ut och jobba i skogen så jag fick en ny hjälm i julklapp - en Protos. Tänkte ge mig ut en sväng idag och sitter nu och försöker ställa in den. Har skruvat en massa varv på stället för att minska trycket på hörselskydden, men tycker inte jag märker någon skillnad. Fortfarande obehagligt hårt tryck in mot öronen. Vad säger ni som har hjälmen? Går det att lossa på trycket om man skruva ett dussin varv eller kommer de att ramla i smådelar innan trycket lättar?

Det enda sättet som jag känner till är att plocka bort hörselskyddet och skruva enligt vad som görs i denna video (2:20), men jag antar att det är det som du har gjort.

Jag har för mig att hjälmen görs i två storlekar en "one-size-fits-all" och en som är lite större så alternativet vore väl att undersöka om det går att att byta. Jag tycker för övrigt att hjälmen vintertid då man behöver ha en tunn mössa invändigt blir för liten. Justeringsspannet är inte tillräckligt och spännet baktill går då inte att knäppa. Jag tycker personligen också att visiret är för kort och inte skyddar hakspetsen som jag skulle vilja Det finns inga längre visir som tillval heller enligt en återförsäljare. En annan sak som jag irriterar mig på är att man bara behöver råka peta till hörselskydden för att de skall slå ihop, vilket inte är så skönt. Utbudet av bra hjälmar känns rätt så begränsat och rent komfortmässigt är det dock ett steg uppåt jämfört med tidigare hjälmar som jag använt.

Användarvisningsbild

Re: Ställa in Protos hjälm

Badger  
#902309Ja, det är skruven jag skruvat på. Skruvade ett gäng varv och fick till så att jag fick den på mig, men frågan är om den är för tight.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).