Avverkning (slutavverkning)

Kan avverkningsförbuden luckras upp?

4 inlägg 1002 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Kan avverkningsförbuden luckras upp?

Badger  
#902070När jag läser om olika skogsägare som fått avslag på sin avverkningsanmälan på grund av att aktivister hittat någon art som leder till avverkningsförbud så funderar jag ibland på om det måste vara så.

Om man tänker lite bredare ekologiskt på exempelvis ett bestånd på låt oss säga 30 hektar. Om det hittas en tretåig hackspett där. Finns det något ekologiskt vetenskapligt argument för att det till exempel inte skulle kunna gå att hugga ett antal mindre luckor eller plockhugga en viss procent på den fastigheten under förutsättning att det sparas ett visst antal äldre boträd i det beståndet?

Hela beslutsprocessen känns väldigt fyrkantig. Antingen är det ok att hugga allt eller inget. Tidigare hette det att vi skulle ha ett skogsbruks som balanserade ekonomiska och ekologiska intressen. Skulle inte Skogsstyrelsen kunna ges utrymme att agera lite mer nyanserat och få föreslå en alternativ avverkning med vissa undantag när det hittas någon signalart?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Kan avverkningsförbuden luckras upp?

Supermyra12  
Badger skrev:När jag läser om olika skogsägare som fått avslag på sin avverkningsanmälan på grund av att aktivister hittat någon art som leder till avverkningsförbud så funderar jag ibland på om det måste vara så.

Om man tänker lite bredare ekologiskt på exempelvis ett bestånd på låt oss säga 30 hektar. Om det hittas en tretåig hackspett där. Finns det något ekologiskt vetenskapligt argument för att det till exempel inte skulle kunna gå att hugga ett antal mindre luckor eller plockhugga en viss procent på den fastigheten under förutsättning att det sparas ett visst antal äldre boträd i det beståndet?

Hela beslutsprocessen känns väldigt fyrkantig. Antingen är det ok att hugga allt eller inget. Tidigare hette det att vi skulle ha ett skogsbruks som balanserade ekonomiska och ekologiska intressen. Skulle inte Skogsstyrelsen kunna ges utrymme att agera lite mer nyanserat och få föreslå en alternativ avverkning med vissa undantag när det hittas någon signalart?

Äganderätten – ett rättsinstitut
Äganderätten kan sägas tillhöra den som ytterst disponerar över markens värde. Rätten att få lagfart tillkommer denne.

Rätt till egendom

Utgångspunkten i 2 kap. 15 § RF första stycket är att vars och ens egendom är tryggad. Det krävs att angelägna allmänna intressen föreligger för att någon ska tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande, eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad, s.k. rådighetsinskränkning.
En förutsättning för att en rådighetsinskränkning alls ska få beslutas om är att även denna utgör ett angeläget allmänt intresse. Samma krav som vid fysiskt ianspråktagande gäller alltså även för rådighetsinskränkningar.
Detta ska avgöras i enlighet med vad som kan anses acceptabelt från rättssäkerhetssynpunkt i ett modernt och demokratiskt samhälle

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902089Om den där tretåiga nyttjar sina vingar och flyger till rågrannarna. En annan som har skiftesbredder på 60-100+ m. Hur lokala är hackspettar i sina födosök.

Användarvisningsbild

Badger  
bengt.a skrev:Om den där tretåiga nyttjar sina vingar och flyger till rågrannarna. En annan som har skiftesbredder på 60-100+ m. Hur lokala är hackspettar i sina födosök.

Vet inte, men det borde finnas med i underlaget för den bedömningen som Skogsstyrelsen gör. Sen tycker jag rent personligen inte att det ok att säga att det är ok att arten inte ska ha en chans att existera på platsen så länge det inte är sista utposten. Fördrivning till andra lokaler slutar till slut med att någon sitter med svartepetter på den enda fläcken som blir kvar plus att arten blir utrotningshotad. Borde finnas ett alternativ där det går att göra mindre uttag med hänsyn planerat över en längre tidsperiod och att staten även ska ge en kompensation för den dyrare avverkningen.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).