tis 25 nov 2025, 12:07#899725Jag har gjort en recension av Stihl FSA 400 K på Youtube. Ingen spons och jag har ingen koppling till Stihl, utan jag gjorde en video efter att jag köpt sågen. Kolla på filmen och om ni har några fler frågor om hur jag uppfattar sågen så kan jag besvara det här.
Skogsröjning
Recension av Stihl FSA 400 K
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
tis 25 nov 2025, 13:53#899734Bra jobbat. Du hann före Skogsforum. Trevlig stuga. Kul kontrast i bild med riktigt gammal bakgrund och senaste nytt i produkten.
Jag kör Stihls MSA sågar och jag har samma erfarenhet som du. Man kan jobba en 30-40 minuter med ett batteri. För mig funkar tre batteri och tre laddare bra för jag har nära hem från skogen och kan ladda dem när jag tar matrast. Jobbar man som proffs kan man säkert lösa det med någon powerbank i bilen.
Det enda jag sakar är ett par klipp på där du sågar ner ett par grövre stammar så man får höra hur jobbigt sågen tycker det är. Hade jag haft mer röjning att göra så hade jag kompletterat med den här sågen, blir nog ny såg om 5 år eller så när det växt upp lite på hyggena, ska bli kul att se utvecklingen tills dess.
Jag kör Stihls MSA sågar och jag har samma erfarenhet som du. Man kan jobba en 30-40 minuter med ett batteri. För mig funkar tre batteri och tre laddare bra för jag har nära hem från skogen och kan ladda dem när jag tar matrast. Jobbar man som proffs kan man säkert lösa det med någon powerbank i bilen.
Det enda jag sakar är ett par klipp på där du sågar ner ett par grövre stammar så man får höra hur jobbigt sågen tycker det är. Hade jag haft mer röjning att göra så hade jag kompletterat med den här sågen, blir nog ny såg om 5 år eller så när det växt upp lite på hyggena, ska bli kul att se utvecklingen tills dess.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
ons 26 nov 2025, 07:05#899793Jättekul med din video!
Har själv också på egen skog i Uppland kört med en 400k sedan maj.
En grej jag försöker göra är att ha med mig 1 till 3 batterier i ryggsäck när jag röjer.
Sedan har jag med oftast en msa 160 eller 220 som jag tar kedjelämpligt med.
Har själv också på egen skog i Uppland kört med en 400k sedan maj.
En grej jag försöker göra är att ha med mig 1 till 3 batterier i ryggsäck när jag röjer.
Sedan har jag med oftast en msa 160 eller 220 som jag tar kedjelämpligt med.
.
ons 26 nov 2025, 08:35#899795Säkert en framtid för batteridrivet.
Det är laddningen som är problemet. Har man som jag ibland
1 kilometer till plats att ladda så måste man ha 4-5 batterier för halva dagen.
Det framgick inte hur lång tid det tar att ladda 4st batterier.
Går det på en timmes lunchrast?
ons 26 nov 2025, 08:40#899797Håller med. Bra video. Och vilken fin hund du har.
ons 26 nov 2025, 08:49#899798
Det beror på laddare. Snabbladdaren tar 30 min per batteri, den långsammare laddaren tar ca 45 min per batteri. Jag köpte tre långsamma AL300 när granngården sålde ut så jag kan ladda tre på 45 minuter. Laddningskonceptet fungerar så klart bara om man har powerbank i bilen eller nära till hus med ström. Så du behöver fyra laddare annars tar det flera timmar. Eller om du har powerbank plus laddare i traktorn/bilen så kan du gå och sätta batteriet i laddaren direkt och då är det laddat när nästa är slut ungefär. Tja, man måste vänta ett par minuter efter körning innan det accepterar att laddas också.
Röjkvist skrev:Säkert en framtid för batteridrivet.
Det beror på laddare. Snabbladdaren tar 30 min per batteri, den långsammare laddaren tar ca 45 min per batteri. Jag köpte tre långsamma AL300 när granngården sålde ut så jag kan ladda tre på 45 minuter. Laddningskonceptet fungerar så klart bara om man har powerbank i bilen eller nära till hus med ström. Så du behöver fyra laddare annars tar det flera timmar. Eller om du har powerbank plus laddare i traktorn/bilen så kan du gå och sätta batteriet i laddaren direkt och då är det laddat när nästa är slut ungefär. Tja, man måste vänta ett par minuter efter körning innan det accepterar att laddas också.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
ons 26 nov 2025, 12:01#899807Ja, ca en halvtimme tar det att ladda, vilket jag också säger i filmen. Som jag också säger i filmen så kan man ha power station med sig ut om man behöver köra hela dagar och har långt till närmaste laddplats. Då räcker det med att man har en laddare. Det finns power stations för 5-10 000 kr och det kan man ju ha nytta av på andra ställen i livet också. Stihl har en power station, men den tar de orimligt mycket pengar för.
TS
ons 26 nov 2025, 12:04#899808För att vara ännu tydligare. Om man verkligen är proffsröjare som röjer hela dagar regelbundet långt från närmaste laddplats så är det billigare att köpa en power station och ett färre antal batterier från Stihl. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa åtta batterier från Stihl när en power station kostar lika mycket som 2-3 AP500S.
TS
ons 26 nov 2025, 12:48#899811Har du en powerstation? Eller har någon annan en sådan installerad i traktorn/bilen? Skulle vara spännande att få lite erfarenheter av vilka som kan vara bra. Kombinationen en power station 3 batterier och en laddare borde vara perfekt. Ett batteri man kör med, ett i laddaren och ett laddat man kan ta om laddaren inte riktigt hinner bli klar.
ons 26 nov 2025, 17:21#899835
Problemet med en powerstation är att man får ut väldigt få laddningar om de inte är rejält kraftiga, men då blir de istället väldigt tunga och otympliga. Jag hade planerat att köra det konceptet, men skickade tillbaka den när jag upptäckte att vikten på över 20 kg gjorde den svår att hantera. De bättre fabrikaten är också dyra. Om man inte behöver den för andra ändamål så är det nog billigare att köpa extra batterier när det dyker upp någon kampanj.
Badger skrev:Har du en powerstation? Eller har någon annan en sådan installerad i traktorn/bilen? Skulle vara spännande att få lite erfarenheter av vilka som kan vara bra. Kombinationen en power station 3 batterier och en laddare borde vara perfekt. Ett batteri man kör med, ett i laddaren och ett laddat man kan ta om laddaren inte riktigt hinner bli klar.
Problemet med en powerstation är att man får ut väldigt få laddningar om de inte är rejält kraftiga, men då blir de istället väldigt tunga och otympliga. Jag hade planerat att köra det konceptet, men skickade tillbaka den när jag upptäckte att vikten på över 20 kg gjorde den svår att hantera. De bättre fabrikaten är också dyra. Om man inte behöver den för andra ändamål så är det nog billigare att köpa extra batterier när det dyker upp någon kampanj.
ons 26 nov 2025, 18:06#899841Apropå om batterierna är prisvärda; vill jag säga att Stihls batterier hållt ok för mig anser jag.
Köpt 7 stihlbatterier sedan 2017.
Alla utom ett funkar.
Dock är det äldsta lite trött i de större maskinerna, funkar bäst till en mindre stångsåg.
Köpt 7 stihlbatterier sedan 2017.
Alla utom ett funkar.
Dock är det äldsta lite trött i de större maskinerna, funkar bäst till en mindre stångsåg.
.
ons 26 nov 2025, 19:43#899860
Jag har inte köpt någon power station än. Den röjning jag har i år ligger precis bredvid gården så räcker med de batterier jag har, men jag ska nog köpa någon senare. Sen som jag säger i filmen så måste man ha minst tre batterier då de inte laddar precis när man använt dem och de är varma.
Badger skrev:Har du en powerstation? Eller har någon annan en sådan installerad i traktorn/bilen? Skulle vara spännande att få lite erfarenheter av vilka som kan vara bra. Kombinationen en power station 3 batterier och en laddare borde vara perfekt. Ett batteri man kör med, ett i laddaren och ett laddat man kan ta om laddaren inte riktigt hinner bli klar.
Jag har inte köpt någon power station än. Den röjning jag har i år ligger precis bredvid gården så räcker med de batterier jag har, men jag ska nog köpa någon senare. Sen som jag säger i filmen så måste man ha minst tre batterier då de inte laddar precis när man använt dem och de är varma.
TS
ons 26 nov 2025, 19:51#899861Jo, jag har också fått röd lampa på mina batterier ett par gånger, men för det mesta hinner de svalna medan jag ut från fällan till vältan. Jag skulle gissa att det är max 10 minuter de behöver lugna ner sig innan de tar laddning. Så jag håller med, tre är nog idealet med powerbank plus laddare. Funderar bara på vad man ska ha för någon form av powerbank, verkar vara mängder av märken och modeller och det gäller att hitta en som har rätt kapacitet för det är ju inte en mobil vi ska ladda.
ons 26 nov 2025, 19:58#899864Tror det är klokt att satsa på en modell, som ger äkta sinuskurva, istället för fyrkantsvåg.
/Niklas
/Niklas
/Niklas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).