lör 22 nov 2025, 18:00#899485Just avverkat sex ha, fem ha ett blandbestånd gran/tall samt en ha rent granbestånd (ganska mycket röta och en del barkborreangrepp). Lämnat glest med fröträd på de fem ha och i stort sett inget i den rena granavverkningen. Tänkte lite som Monark 1954, markberedning och plantering av gran 600 - 800 plant/ha på de fem hektaren. Plantering av lite tall i det rötade granbeståndet. Hoppas på mycket björkuppslag då betestrycket är ganska hårt. Enligt plan är det T/G 24 men jag gissar något magrare. 250 m över havet, svag NO sluttning, lingon.
Tänker jag rätt?
Och i så fall, hur snart ska man markbereda?
Föryngring
Föryngring södra Dalarna
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
lör 22 nov 2025, 19:09#899492Markbered så fort som möjligt, köp snytbaggebehandlade plantor och sätt 1500 plant/ha är mitt råd.
lör 22 nov 2025, 19:44#899495Jo, det är ju ett alternativ, samtidigt så verkar det som kott/fröproduktionen är som bäst efter 3-4 år. Har man markberett år ett är det väl risk att det det växer alldeles för mycket gräs i fårorna och vad var det då för nytta med fröträden?
TS
lör 22 nov 2025, 21:06#899503Lingonmarker växer inte igen så fort, kolla mer om det är fröår för tallen. Kika upp i kronorna och titta efter kott.
lör 22 nov 2025, 21:40#899506Det stämmer att det blir mer frö när tallarna stått ett par år, men det är inte säkert att det behövs mer frö än det som är på gång. Det brukar också sägas att markberedningen blir sämre för fröna efter något år inte bara beroende på att det växer in konkurrerande vegetation, utan också på att den beredda ytan förändras. Jag har inte läst några studier av detta, men kolla upp det om det inte är gott om kott nu, för då kanske du ska vänta något år. Är det däremot kott nu är det bara att markbereda så fort det går, innan fröfallet till våren.
Oavsett när du markbereder ska du se till att inte markberedningen blir för djup - den ska bara krafsa undan humus och komma ned i blekjorden, inte till rostjorden.
Oavsett när du markbereder ska du se till att inte markberedningen blir för djup - den ska bara krafsa undan humus och komma ned i blekjorden, inte till rostjorden.
sön 23 nov 2025, 08:47#899522@Hodal
Jo det är så jag funderat, lätt markberedning över hela ytan, ingen fläckmarkberedning.
Vet du vad det heter på fackspråk?
Lätt harving med tallrikar eller vad säger man?
Jo det är så jag funderat, lätt markberedning över hela ytan, ingen fläckmarkberedning.
Vet du vad det heter på fackspråk?
Lätt harving med tallrikar eller vad säger man?
TS
sön 23 nov 2025, 22:38#899581Harvning är absolut att föredra vid föryngring med frötallar, eftersom det blir störst yta med blottlagd mineraljord. På den yta som ska planteras bör det dock markberedas djupare.
Se till att det i direktiven till maskinföraren ståe hur det ska göras, och att det ska vara olika på de olika delarna. Jag skulle formulera det som ”mycket lätt harvning som når till blekjorden utan att påverka rostjorden” på delen med självsådd och ”normal harvning inför plantering” på den andra delen. Det viktiga är att inte harva för djupt på delen med självsådd, eftersom det kan ge uppfrysning av groddplantorna. Nu är mina synpunkter förstås baserade på ganska knapphändiga uppgifter om platsen, men så brukar det bli bra åtminstone i mellersta och norra Sverige.
När det gäller tidpunkten, så får du försöka titta efter om det ser ut att vara mycket kott och bli bra med frö till våren. I så fall ska du markbereda så fort det går i vår, eller nu om det är möjligt.
Se till att det i direktiven till maskinföraren ståe hur det ska göras, och att det ska vara olika på de olika delarna. Jag skulle formulera det som ”mycket lätt harvning som når till blekjorden utan att påverka rostjorden” på delen med självsådd och ”normal harvning inför plantering” på den andra delen. Det viktiga är att inte harva för djupt på delen med självsådd, eftersom det kan ge uppfrysning av groddplantorna. Nu är mina synpunkter förstås baserade på ganska knapphändiga uppgifter om platsen, men så brukar det bli bra åtminstone i mellersta och norra Sverige.
När det gäller tidpunkten, så får du försöka titta efter om det ser ut att vara mycket kott och bli bra med frö till våren. I så fall ska du markbereda så fort det går i vår, eller nu om det är möjligt.
mån 24 nov 2025, 12:33#899610Hur länge har du planerat för att fröträden ska stå kvar ? Med inte allt för djup markberedning är nog tiden det mest avgörande för hur mycket plant det blir. Jag har ex. på självsådd från fröträd i Härjedalen utan markberedning, som har blivit mycket täta. Så ju längre fröträden står o om man t.o.m. lämnar dom som "evighetsträd" ( då du lämnat få / ha ), ger nog med frö för ett lyckat bestånd.
Plantåldern spelar inge roll om 80 år ! Då har allt jämnat ut sig i alla fall !
Det som nog blir mest avgörande är hur du gör med det som kommer upp ! Skog blir det som oftast i alla lägen.
Skogsvården av det du får, blir skillnaden !
Plantåldern spelar inge roll om 80 år ! Då har allt jämnat ut sig i alla fall !
Det som nog blir mest avgörande är hur du gör med det som kommer upp ! Skog blir det som oftast i alla lägen.
Skogsvården av det du får, blir skillnaden !
mån 24 nov 2025, 21:24#899675@Älgfoderodlare
Ungefär tre veckor.
Skämt åsido. Just huggit 30 stor grovkvistiga frötallar i en 10 -15 år gammal föryngring, 3-4 m höjd. Det var inget roligt, dels ett elände att kvista trots att jag försökte fälla träden i de små luckor som fanns, dels trasades en hel del av föryngringen sönder, dels hugga onödiga vägar för att komma åt dem.
Så tanken är att hugga fröträden när föryngringen är 0,5 - 1 meter så planterna går att gränsla med maskin utan att de knäcks och så små att de inte stör kvistningen för mycket.
Det förutsätter förstås att man får en skaplig föryngring. De fröträd jag högg hade tyvärr endast marginellt bidragit till föryngringen, så ungskogen bestod av lite planterad gran och björk. Men det var inte markberett.
Ungefär tre veckor.
Skämt åsido. Just huggit 30 stor grovkvistiga frötallar i en 10 -15 år gammal föryngring, 3-4 m höjd. Det var inget roligt, dels ett elände att kvista trots att jag försökte fälla träden i de små luckor som fanns, dels trasades en hel del av föryngringen sönder, dels hugga onödiga vägar för att komma åt dem.
Så tanken är att hugga fröträden när föryngringen är 0,5 - 1 meter så planterna går att gränsla med maskin utan att de knäcks och så små att de inte stör kvistningen för mycket.
Det förutsätter förstås att man får en skaplig föryngring. De fröträd jag högg hade tyvärr endast marginellt bidragit till föryngringen, så ungskogen bestod av lite planterad gran och björk. Men det var inte markberett.
TS
tis 25 nov 2025, 00:06#899680
Det lät lite i ditt inledande inlägg, som att du inte såg blandskog som något hinder. Om du nu har "glest" mellan dina fröträd, varför besvära sig att ta ner dom med höga förluster i din nyetablerade ungskog om de ändå ger dig besvär i upparbetningen ? !
O om du har problem med att kvista fällda träd, då får jag ändå uppfattningen om att det är relativt tätt med ungträd. Hur uppskattar du själv plantmängden / ha ?
Jag lämnade 6 frödträd av Tall på ett 1,4 ha stort hygge för 25 år sedan. Alla fröträd utom 1 står kvar. Där är så tätt med ungträd så de jag kommer att välja som huvudstammar blir inga problem. Klarar lätt vilken gallringsmall som helst ! Men !, - Där finns även en lika stor mängd av Gran o Björk ! Valet jag har är HUR jag vill att det framtida beståndet ska se ut !
Jag har varken barkborre, rotröta eller andra sjukdomar ( kan bero på hur man sköter sina skogar, , , eller tur !), vilket underlättar hur man kan göra sina planerade föryngringar.
Men, jag skulle aldrig ta ner få fröträd med stora förluster idag, med risk för skador på ungskog o tillväxtförluster, då de skulle / kan tillföra volym vid en framtida gallring / slutavverkning av nästa generation !
Men vi ser ju lite olika på vad skog är o vad den ska tjäna för syften !
Mina är; - Skogen ska vara till för allt som behöver den, så länge den tjänar DERAS behov ( växtmångfald o viltrikedom).
När jag vill ta del av dess värde för min skull, då ska jag också ha rätten att göra det !
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !
Riga skrev:@Älgfoderodlare
Ungefär tre veckor.
Det lät lite i ditt inledande inlägg, som att du inte såg blandskog som något hinder. Om du nu har "glest" mellan dina fröträd, varför besvära sig att ta ner dom med höga förluster i din nyetablerade ungskog om de ändå ger dig besvär i upparbetningen ? !
O om du har problem med att kvista fällda träd, då får jag ändå uppfattningen om att det är relativt tätt med ungträd. Hur uppskattar du själv plantmängden / ha ?
Jag lämnade 6 frödträd av Tall på ett 1,4 ha stort hygge för 25 år sedan. Alla fröträd utom 1 står kvar. Där är så tätt med ungträd så de jag kommer att välja som huvudstammar blir inga problem. Klarar lätt vilken gallringsmall som helst ! Men !, - Där finns även en lika stor mängd av Gran o Björk ! Valet jag har är HUR jag vill att det framtida beståndet ska se ut !
Jag har varken barkborre, rotröta eller andra sjukdomar ( kan bero på hur man sköter sina skogar, , , eller tur !), vilket underlättar hur man kan göra sina planerade föryngringar.
Men, jag skulle aldrig ta ner få fröträd med stora förluster idag, med risk för skador på ungskog o tillväxtförluster, då de skulle / kan tillföra volym vid en framtida gallring / slutavverkning av nästa generation !
Men vi ser ju lite olika på vad skog är o vad den ska tjäna för syften !
Mina är; - Skogen ska vara till för allt som behöver den, så länge den tjänar DERAS behov ( växtmångfald o viltrikedom).
När jag vill ta del av dess värde för min skull, då ska jag också ha rätten att göra det !
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !
tis 25 nov 2025, 19:53#899765@Älgfoderodlare
Vet för lite men jag tycker det känns vanskligt med 30 "evighetsträd" på den hektar jag högg. Ganska stora brunnar runt varje träd där knappt något växer. Och tar man ned träden vid senare gallring har man väl bara skjutit problemet framför sig. Blir väl inte mindre skador om träden runt om är 11-13 meter och färre än som nu 3-4 metar och väsentligt fler. Och målet är blandskog.
Grov gissning efter röjningen: 1500 gran, 1200 björk och kanske 500 tall, men som sagt grov gissning. Visst, lite tätt kanske men tror ägen inte bett färdigt så jag räknar med ett varv till med röjsågen.
Vet för lite men jag tycker det känns vanskligt med 30 "evighetsträd" på den hektar jag högg. Ganska stora brunnar runt varje träd där knappt något växer. Och tar man ned träden vid senare gallring har man väl bara skjutit problemet framför sig. Blir väl inte mindre skador om träden runt om är 11-13 meter och färre än som nu 3-4 metar och väsentligt fler. Och målet är blandskog.
Grov gissning efter röjningen: 1500 gran, 1200 björk och kanske 500 tall, men som sagt grov gissning. Visst, lite tätt kanske men tror ägen inte bett färdigt så jag räknar med ett varv till med röjsågen.
TS
tis 25 nov 2025, 20:04#899767Ju magrare mark ju större brunnar om man lämnar fröträd som evighetsträd.....
tis 25 nov 2025, 23:14#899782Man får räkna med att överståndare/naturvårdsträd/kvarlämnade frötallar har menlig inverkan på ungskogen, och som isteskog skriver får man räkna med att det blir värre ju magrare marken är. Har man gått i 5:3-skogar vet man vad det handlar om - savannliknande bestånd av glesa tallar med stora kronor och mellan dessa undertryckt vegetation utan nämnvärd virkesproduktion. Jättefin naturupplevelse och mysiga jaktmarker, men usel virkesproduktion.
Ta bort frötallarna så snart du fått godtagbar föryngring.
Ta bort frötallarna så snart du fått godtagbar föryngring.
ons 26 nov 2025, 01:31#899786Det Torbjörn inte visade i bild på vid sitt besök hos mig, men som han blev klart imponerad av, var just hur nära frösådd kan vara / bli nära fröträd. Jag ska visa bild på det nästa gång jag åker upp till stugan. O då är det på icke markberett område.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).