Logistik, Transport

Snåljåpsmaterial för skogsbilväg? Betongkross, asfaltskross

10 inlägg 4750 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Snåljåpsmaterial för skogsbilväg? Betongkross, asfaltskross

Sne4  
#895857Prisskillnaden är ju ganska stor på bärlager mot betongkross.

-Har någon erfarenhet av att använda det och fördelar/nackdelar?

Asfaltskross börjar ju dyka upp mer och mer i mina krokar: Förutom som slitlager så en mer grovkrossad variant som jag ser kombinerat bärlager/slitlager på en del ställen.
-Fördelar/nackdelar?

I mitt fall så har jag en sträcka som jag hyvlat bort "slafset" från. Det är enbart jag som kommer att köra på dessa med traktor, förtom när det är dags för avverkning. Då är tanken att det ska hålla för bil+släp att ta sig in och vända runt på.
Nu är det dags att fylla upp med bärlager för att få bättre bärighet. Någon som kört betongkross om bärlager - eller kombinerat slitlager?

Om någon använt det som kombinerat - gick det att sladd eller band det ihop för bra?
-Några problem med armeringsjärn eller annat som kan bli en dyr läxa med däck?

TS

Re: Snåljåpsmaterial för skogsbilväg? Betongkross, asfaltskr

rockfax  
#896120Jag har faktiskt lagt ut asfaltskross precis på ett ställe på prov nu som ska huggas nu i höst. Fick dock inte tag på tillräckligt så kommer också bli 0-63 för att få ihop hela vägen + vändplats. Asfaltskrossen är tagen från en gata där de djuptfräst så det är mycket grovt natur bärlager med i det. Asfaltskross som bara är toppfräst brukar kunna gå att få att binda ihop rätt så bra om man packar det med en välter eller större padda.

Jag har även betongkross från gamla betongrör ligger i ett djupt dike, vi la i det runt plasttrumman sen toppade med ca 10-15cm 0-32 för att kunna ha det sladdningsbart och för att undvika ev armering som du nämner.

macke  
#896140Betongkross funkar alldeles utmärkt som bärlager. Har använt 0-64. Som förstärkning dvs 0-90 och grövre har jag inte använt mig av. Det jag märker med betongkross är att det blir ganska mycket fint material i det. Så grövre kross kanske inte bär så bra som motsvarande berg.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896146Glöm nu bara inte att anmäla användningen till miljökontoret.
Formellt heter det ''återvinning av avfall för anläggningsändamål'', normalt är det inga problem men blir man pålurad fel massor och miljökontoret eller Länsstyrelsen är på fel humör så får man gräva bort den igen. Betong och asfaltsmassor omfattas alltid av anmälningsplikten.

macke  
#896197Om man köper materialet av från en anläggning som har tillstånd att ta emot och krossa materialet så behöver man inte anmäla.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
macke skrev:Om man köper materialet av från en anläggning som har tillstånd att ta emot och krossa materialet så behöver man inte anmäla.

Det är jag mycket tveksam till, fyller man med massor med analysvärden över MRR (mindre än ringa risk) utanför detaljplan med klassning mindre känslig markanvändning så riskerar man problem med myndigheter.

jannee  
#896267Får du materialet till utfyllnadspris är det en god affär, inte annars.
Betong men även asfaltkross mals relativt snabbt ned = jämförbart med vanligt fint väggrus.
"Fick" för många år sedan några lastbillass just asfaltkross, tog inte lång tid förrän materialet tryckts ned och helt försvunnet.

alias  
busholle skrev:Glöm nu bara inte att anmäla användningen till miljökontoret.
Formellt heter det ''återvinning av avfall för anläggningsändamål'', normalt är det inga problem men blir man pålurad fel massor och miljökontoret eller Länsstyrelsen är på fel humör så får man gräva bort den igen. Betong och asfaltsmassor omfattas alltid av anmälningsplikten.

Instämmer!

Vad är alternativet för verksamhetsutövaren som innehar massorna, är det deponi?

I så fall bör man väl få betalt för att ta emot massorna, eller i vart fall inte betala för dem, om alternativet för verksamhetsutövaren är att ev. köra dem.en längre sträcka och dessutom få betala deponiavgift för dem?

MVH
Alias

LesterCGarreth  
#896279Tror man ska passa sig för att få en massa massor gratis som är diverse restprodukter från rivningar. Kan bli en dyr historia och man kan även ha oturen att dras in i härvor med organiserad kriminalitet.

Har redan påpekats men det skadar väl inte att varna en gång till.

macke  
#896290Som ovanstående skriver. Det kan bli fruktansvärt dyrt. Köper man materialet från en återvinnings anläggning så är det ok och brukar va ett lågt pris på det.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).