Skogsröjning

Mycket Lättstartad röjsåg

44 inlägg 8952 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Mycket Lättstartad röjsåg

Sara Lindell  
#895849Vi har precis köpt en del skog och jag skulle behöva en "mycket lättstartad" röjsåg. Kan inte bemästra den vi har idag. Dessvärre har vi ingen el i närheten av skogen, varav röjsåg med el är svårt.
Tacksam för tips!
Mvh Sara

TS
Stihl

Re: Mycket Lättstartad röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895851Du har väl el där du bor? Har du med två batterier så går en batterisåg i alla fall en stund. Men köper du en ny liten såg typ Stihl 460 så är den lättstartad.

Användarvisningsbild

Sara Lindell  
#895853Tack! Vi har vårt riktiga hus 5 h därifrån, så räcker ju inte för flera dagars arbete tyvärr. Vid skogen är det utan el....

TS

#895854En röjsåg ska inte vara svårstartad. Serva med tändstift och bränslefilter till att börja med.

Användarvisningsbild

Rockhans  
#895856Håller med @Skogsola . En såg ska inte vara svårstartad. Vet ju inte hur gammal din såg är men nya modeller är enligt min erfarenhet betydligt mer lättstartade än äldre. Serva eller köp ny!

Användarvisningsbild

anersimyra  
#895860”Svårstartad” betyder väldigt ofta att man inte behärskar startproceduren som är viktig att följa vid start av framförallt äldre sågar. Jag har ännu aldrig, trots mer än femtio år i yrket ägt en svårstartad såg såvida det inte varit något fel på sågen. Däremot så ser jag tämligen ofta folk som svär ve och förbannelse över sin ”svårstartade” såg..🤬 I nio fall av tio beror detta på en felaktig startprocedur eller av att de kör med flera år gamla tändstift..😖

jannee  
#895863Aners, prata inte om gamla tändstift.
Ett riktigt gammalt tändstift - typ 20 eller 30 år som aldrig använts är idag det optimala för en motor eller röjsåg.
Dagens tändstift är bara slit och släng, är inte alls säkert att ett sprillans nytt ens fungerar.
Däremot brukade förr i tiden stiftet fungera bra tills elektroden nästan var helt förkolnad.
Annars brukar ett motordrivet redskap typ såg eller klippare starta på det andra eller tredje draget - om man "bara" burit sig rätt åt. 😀
Glöm inte primerblåsan - om en sådan finns.
Men har du inte nyttjat redskapet på flera månader eller typ ett halvår kan det gå åt några fler drag, men ALDRIG över 10 för då är det något annat som inte är ok.

#895865Vanligt fel att man chokar den "sur". Max tre drag med ckoke. Sen tre drag utan. Annars verkar konceptet trevligt. Dra iväg på behörigt avstånd hemifrån. Leva "offgrid" några dagar och fullt fokus röjning. Men då vill det till att grejorna fungerar. 😉

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895869Stihl 460 med Strandklinga!
Ta med extra klingor det kan behövas.
Färdigblandad bensin typ Huskvarnas eller Aspen

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:Aners, prata inte om gamla tändstift.
Ett riktigt gammalt tändstift - typ 20 eller 30 år som aldrig använts är idag det optimala för en motor eller röjsåg.
Dagens tändstift är bara slit och släng, är inte alls säkert att ett sprillans nytt ens fungerar.
Däremot brukade förr i tiden stiftet fungera bra tills elektroden nästan var helt förkolnad.
Annars brukar ett motordrivet redskap typ såg eller klippare starta på det andra eller tredje draget - om man "bara" burit sig rätt åt. 😀
Glöm inte primerblåsan - om en sådan finns.
Men har du inte nyttjat redskapet på flera månader eller typ ett halvår kan det gå åt några fler drag, men ALDRIG över 10 för då är det något annat som inte är ok.

Jag talar förstås om moderna stift som inte bytts på två tre år trots att sågarna använts flitigt under tiden..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
Skogsola skrev:Vanligt fel att man chokar den "sur". Max tre drag med ckoke. Sen tre drag utan. Annars verkar konceptet trevligt. Dra iväg på behörigt avstånd hemifrån. Leva "offgrid" några dagar och fullt fokus röjning. Men då vill det till att grejorna fungerar. 😉

Just ”surdragning” av sågen är den övervägande vanligaste anledningen till att sågarna påstås vara svårstartade..💦💦 fel två är att nio av tio inte känner till varför det händer eller hur det ska åtgärdas..🤔

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#895874😀 Nu var frågan om nya röjsågar och Stihl FS460 är nog 100% startsäker.

1 pumpa bubblan.
2 satt startläget på triangeln.
3 dra 1-3 jämna och lugna drag. Obs! Ej snabba och kraftiga.

Ergo Start gör motorn inte bara lättstartad utan den optimerar startproceduren.
Själv skulle jag inte vara utan lättstart.

Skogrates  
#895876Du får gärna förklara båda punkterna angående surdragning. Det hade hjälpt mig och många andra antagligen 🙂

anersimyra skrev:
Skogsola skrev:Vanligt fel att man chokar den "sur". Max tre drag med ckoke. Sen tre drag utan. Annars verkar konceptet trevligt. Dra iväg på behörigt avstånd hemifrån. Leva "offgrid" några dagar och fullt fokus röjning. Men då vill det till att grejorna fungerar. 😉

Just ”surdragning” av sågen är den övervägande vanligaste anledningen till att sågarna påstås vara svårstartade..💦💦 fel två är att nio av tio inte känner till varför det händer eller hur det ska åtgärdas..🤔

#895887Lika enkelt som det står skrivet. Har den inte startat på högst 5 drag med choke så är risken stor att den dragit i sig för mycket bensin. Då drar man några drag utan choke. Har den fått för mycket bensin så drar man några drag med fullgas. Ingen raketforskning och har man såg med elektronikförgasare så behöver man normalt inte bry sig.
Ett nybörjarfel är att tro att sågen kan gå med choke. Det kan den inte. Minsta livstecken så ska choken in.
Senast redigerad av Skogsola sön 12 okt 2025, 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
#895889@Sara

Om vi går tillbaka till grundfrågan - vad menar du med lättstartad?

Saknar Du muskelkraft att dra igång den såg ni har idag??

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).