Vedmaskiner, flishuggar

lennartsfors vedkombi

7 inlägg 10510 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lennartsfors vedkombi

johan79  
#53751 undrar om det är nån som har nån
erfarenhet av lennartsfors vedkombi ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: lennartsfors vedkombi

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54397 Känner tyvärr ingen som har någon. Men den borde väl kunna vara ett alternativ till Japa och Pilke maskinerna? Den har säkert inte samma kapacitet men priset verkar ju vara ca hälften.

Avatar Fallback

Re: lennartsfors vedkombi

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54547
johan79 skrev:undrar om det är nån som har nån
erfarenhet av lennartsfors vedkombi ?


Tänk på att det inte är något transportband på den, utan det är man inte så mycket snabbare.

Avatar Fallback

Re: lennartsfors vedkombi

Namdil  
#54583 Den finns med elevator

Avatar Fallback

Re: lennartsfors vedkombi

Mattiases  
#54624 För det priset är den helt ok!!
Jag köpte en ny 2004 sen har den gått ca 150 kubik om året. Visst är det lite mer slit än de här dyrare som matar in själva... men som sagt var den är ju/var ju billig!
Jag gav 21,000:- + moms.
Sen finns det ju lite trix för att få den helt perfekt. Jag har bla. satt en returfjäder som hjälper vaggan tillbaka när man skjuter den frammåt så kommer den nästan tillbaka av sig själv. Jag fick förlänga spaken till klyvrörelsen för att få en bra arbetsställning då jag är ganska lång.
Sen har jag plockat bort skyddsburen över klyven... det var det första jag gjorde. Den här äldre har mindre skydd kring klingan än de nyare. De nya skydden verka väldigt tungjobbade tyckte jag när jag såg dom och kände på dom... men de går säkert att ta bort! :P
Fördel med nyare är att jag tror dom har en motor med högre varvtal som då även ger snabbare klyvrörelse. Sen går nog klingan att koppla ur med någon spak tror jag på nya.. jag får ta en ringnyckel och skruva bort bulten till klingan när jag ska stå och klyva grovt.
För där är den perfekt! Att klyva mellangrovt som man har kapat med motorsåg. ca 20-45 cm i diameter kapar jag alltid med motorsåg hängande i gripklon och sen kastar direkt i klyven. Den är stark och snabb och går automatiskt fram och tillbaka.
Transportband är ju ett måste efter klyven... Som uppläggningsbord har jag en gammal vedkärra med gammalt plywoodflak. Den är perfekt när den blir lite blöt och slemmigt att dra av veden och i vaggan.

Fördelen med den är ju att du kan arbeta upp allt från 2 cm pinnved till grov 45-50 cm. Det är väl iallafall sämre med pinnved i de stora vedprocessorerna.

Jag har fått svetsa några gånger på den med det har bara varit smågrejer. Klingan är ff orginal... bara fuskslipad med rodell ett par gånger.
Kuldraget tog jag bort och gjorde en gaffel så jag kan dra den med gräsklippartraktorn. Funkar utmärkt!

Avatar Fallback

Re: lennartsfors vedkombi

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54715 Jag har kört en sådan några kubik och jag skulle inte köpa en sådan.
Ved bitar som hakar upp sig. blir liggande kvar ovanför tryckplattan till klyven. finns roligare sätt att kapa ved än att vara irriterad

Avatar Fallback

Re: lennartsfors vedkombi

Mattiases  
#54793 Till Mr Fergusson...
Det kanske kom an på SBS! :grin:


(Skit bakom spaken!)

Hehe... nädå ... men just det du nämde händer likväl på de maskinerna som kostar 100kkr.
Att det då och då strular till sig med nått vedträ gör det... men jag har ju hellre min Lennartsfors eller Bergabo som min heter som någon annan under 70kkr! GIljotiner och klippar och annan skit med fasttejpade små elsågar.
Här har du en bra Kapa och En bra klyv med en bra balja att arbeta i. Sen funkar det bäst att kombinera kap och klyv i dimensioner mellan ca 5-25 cm i diameter.

Är det någon som har någon aning om vad man ska ha den dan man ska byta upp sig?
Kollar på KISA och HAKKI och några till med lätta spaksystem.... vart finns de till rätt priser?
Jag vägrar att stå med ena armen två meter upp i luften och dra ner en sågsvärdsspak... Det verkar ju heljobbigt som Hakki 37 har!
Nä nått lätt och automatiskt ska det vara!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).