Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Video: Högg ner monokultur av tallskog för att skapa nytt

6 inlägg 3351 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Video: Högg ner monokultur av tallskog för att skapa nytt

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#888845Några som gör ett besök i en skog i Tyskland hos Gut & Böesel, som högg ner en yta i en monokultur av tall för att bruka det som Agroforestry.
Lite av en extrem, men ändå intressant.

Sett historiskt så sägs det att det vi kallar skog var mer som en savann, med träd mer jämnt utspridda och annan beväxt mark mellan som betsades av ganska stora grupper av olika betesdjur inklusive mammutarna.

TS
Användarvisningsbild

Re: Video: Högg ner monokultur av tallskog för att skapa nyt

Järnoxen  
Sundhult skrev:Sett historiskt så sägs det att det vi kallar skog var mer som en savann, med träd mer jämnt utspridda och annan beväxt mark mellan som betsades av ganska stora grupper av olika betesdjur inklusive mammutarna.

Detta är ett problematiskt synsätt på hur naturen ska vara. De arter och miljöer som finns idag är INTE samma som fanns efter senaste istiden.
Större delen av Sverige har under mycket lång tid varit ett jordbrukslandskap med djur som går på skogsbete och det är detta som många av de arter som finns idag är anpassade för.

Att dagens skogsbruk inte är det bästa för biologisk mångfald kan nog de flesta inse men att gå tillbaka till ett landskap helt utan mänsklig påverkan är inte heller bra.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Järnoxen skrev:
Sundhult skrev:Sett historiskt så sägs det att det vi kallar skog var mer som en savann, med träd mer jämnt utspridda och annan beväxt mark mellan som betsades av ganska stora grupper av olika betesdjur inklusive mammutarna.

Detta är ett problematiskt synsätt på hur naturen ska vara. De arter och miljöer som finns idag är INTE samma som fanns efter senaste istiden.
Större delen av Sverige har under mycket lång tid varit ett jordbrukslandskap med djur som går på skogsbete och det är detta som många av de arter som finns idag är anpassade för.

Att dagens skogsbruk inte är det bästa för biologisk mångfald kan nog de flesta inse men att gå tillbaka till ett landskap helt utan mänsklig påverkan är inte heller bra.

Håller med, även om många tror att det blir bara människan håller sig därifrån. I ärlighetens namn har människan påverkat ekosystemen genom att gynna ett stort antal arter, och samtidigt mer eller mindre gjort sig av med andra.

Dock tror jag personligen på att det finns mycket att vinna på att använda sig så mycket av de naturliga processerna som byggts upp under så lång tid, och sedan ta till vara på det som kommer fram utan att jag egentligen behöver anstränga mig och ändå få fram det som önskas.

Det är mer eller mindre omöjligt att styra över ett komplext system som ekosystemet är. Det som går att göra är att observera och försöka vara följsam och dra nytta av att processerna styr sig själv utan att vi behöver investera i energi och andra typer av insatser så långt det går.

Dessutom tror jag det är viktigt att inte göra lika över allt.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#889387När jag betraktar den skogen som jag sköter så konstaterar jag aldrig sett en så torr och humusfri jord hos mig. Undrar hur många generationer av monokultur som behövs för att få det så. Känns som att det borde varit planterad tall även före senaste planteringen.

På tal om odling i skog så kanske jag får plocka någon valnöt och eventuellt lite pinjenötter för en egen pesto från mina exoter i framtiden om de överlever i försöket. Kanske inget man kan livnära sig på precis, men kanske kan det bli en lite bonus från skogsbruket som lingon, blåbär och svamp.

WarPeter  
#889633Kul och intressant film. En detalj som fastnade hos mig men som inte reflexterades så mycket om i filmen var ju att det växte väldigt mycket bättre där man kalhögg helt jämfört där man glesade ut till vad vi kanske normal kallar en timmerställning och planterade emellan. Det väckte en del tankar hos mig iaf.

Användarvisningsbild

Badger  
#889639Frågan är om det växer bättre på hygget. Det är en annan typ av växter som kommer än om man lämnar fröträd och det är väl själva poängen att få fram tall och inte blandat allt möjligt om man lämnar frötallar. Men det blev stor skillnad på jorden så på sikt bör det blir bättre tillväxt.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).