tor 03 jul 2025, 18:14#886417Tänkte försöka sälja lite klena liggande träd till flis och har en fundering. Hur får jag lättast ut dem ur skogen? Hur fungerar det med skotare om många faller sönder? Och behövs en skördare? Hur skulle ni göra? Tänker att det är bra att städa upp för att få mer ljus på marken för träden som ska växa.
Öppna kategorin
Hur transportera virke för flis ut ur skogen?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
Re: Hur transportera virke för flis ut ur skogen?
tor 03 jul 2025, 18:18#886419Hur murkna/rötskadade är detta virke som ligger på marken?
Usus magister est optimus
tor 03 jul 2025, 19:27#886446Jag håller på och städar upp ett område på 21 ha som varit orört sedan 1944/45.
Jag sågar ner allt dött och samlar i travar (faunadepåer). Det är manuellt arbete som gäller. Att köra ut det är inte lönsamt.
Jag sågar ner allt dött och samlar i travar (faunadepåer). Det är manuellt arbete som gäller. Att köra ut det är inte lönsamt.
fre 04 jul 2025, 07:26#886468Jag då har det verkligen legat i evigheter och kanske inte längre livsfarligt att manuellsåga. Om du inte är ett proffs på motorsågning. Hörde annars tal om en mindre livsfarlig variant; att använda en skotare med gripsåg.
TS
fre 04 jul 2025, 07:34#886469Det finns en hel del döda stående torrträd (torrfuror) och björk av olika grovlek, men även sådana som böjt sig för snötyngden eller lutar kraftigt. Det är motorsåg som gäller.
Kvar blir ett fint 75-årigt bestånd av tall och björk redo för gallring med skördare (jag har bedömt området som G2, medelhöjden till 17 m och medeldiametern till 17 cm).
Området ligger mellan Torne älv och en liten myr, så det är lätt fuktigt med blandat inslag av blåbär och hjortron kring myren.
Jag bedömer att gallringskostnaden blir lägre om jag "städar" upp allt dött men även sågar bort det som är för klent för att bli massaved och som är för dyrt att ta med en skördare.
Kvar blir ett fint 75-årigt bestånd av tall och björk redo för gallring med skördare (jag har bedömt området som G2, medelhöjden till 17 m och medeldiametern till 17 cm).
Området ligger mellan Torne älv och en liten myr, så det är lätt fuktigt med blandat inslag av blåbär och hjortron kring myren.
Jag bedömer att gallringskostnaden blir lägre om jag "städar" upp allt dött men även sågar bort det som är för klent för att bli massaved och som är för dyrt att ta med en skördare.
fre 04 jul 2025, 08:31#886474En utmärkt ide att städa upp innan du senare gör en gallring, underlättar för gallringsföraren men du sparar även in en massa tid och pengar, så det du nu gör betalar sig väl på lång sikt, dessutom får du "välbehövlig" motion, kan jag mig tänka 😀
Men att dra ihop det i högar är väl ändå lite övermaga, bättre att naturen själv får "behandla" det där det blir liggande.
Men att dra ihop det i högar är väl ändå lite övermaga, bättre att naturen själv får "behandla" det där det blir liggande.
fre 04 jul 2025, 11:52#886497Elis76, stående död ved, tall björk löv, är en bristvara i dagens brukade skogar. Spara gärna nån stående, för mångfaldens skull.
Några stycken per Ha, hämmar nog inte gallringen allt för mycket🌲💪👍
Några stycken per Ha, hämmar nog inte gallringen allt för mycket🌲💪👍
lör 05 jul 2025, 08:53#886596
Jag tror att det bör samlas ihop utifrån beskrivningen. Idag gör de flesta virkesköparna naturvärdesbedömningar på allt som passerat LSÅ. Har du då ett bestånd med massor med död ved och kanske några andra naturförstärkande faktorer så beståndet över till ”höga naturvärden” trots en ringa ålder. 😐
En del säger då ”hugg själv och sälj leveransvirke”. Men då är det bråda tider, från nyåret om/när EUDR börjar gälla så ställs krav på att koordinatsätta var varje leveransvirkesparti är hugget för att möjliggöra uppföljning…
jannee skrev:En utmärkt ide att städa upp innan du senare gör en gallring, underlättar för gallringsföraren men du sparar även in en massa tid och pengar, så det du nu gör betalar sig väl på lång sikt, dessutom får du "välbehövlig" motion, kan jag mig tänka 😀
Jag tror att det bör samlas ihop utifrån beskrivningen. Idag gör de flesta virkesköparna naturvärdesbedömningar på allt som passerat LSÅ. Har du då ett bestånd med massor med död ved och kanske några andra naturförstärkande faktorer så beståndet över till ”höga naturvärden” trots en ringa ålder. 😐
En del säger då ”hugg själv och sälj leveransvirke”. Men då är det bråda tider, från nyåret om/när EUDR börjar gälla så ställs krav på att koordinatsätta var varje leveransvirkesparti är hugget för att möjliggöra uppföljning…
lör 05 jul 2025, 11:22#886614Tack för att du påminner! Det senaste jag läste så var tröskelvärdet 20 skogskubikmeter död ved per hektar i gammal skog. Så där känner jag mig säker. Men, det är klart, läget är så rättssosäkert att man snart inte vet något över huvud taget. Jag vet ingen grupp i samhället som lever lika rättssosäkert som skogsbrukare.
TS
sön 06 jul 2025, 13:57#886801
Vill du leta reda på den källan? 20 m3sk död ved per hektar skulle ge utslag mot höga naturvärden direkt. Tjugo träd per hektar javisst men inte tjugo kubik.
Sommar skrev:Tack för att du påminner! Det senaste jag läste så var tröskelvärdet 20 skogskubikmeter död ved per hektar i gammal skog. Så där känner jag mig säker. Men, det är klart, läget är så rättssosäkert att man snart inte vet något över huvud taget. Jag vet ingen grupp i samhället som lever lika rättssosäkert som skogsbrukare.
Vill du leta reda på den källan? 20 m3sk död ved per hektar skulle ge utslag mot höga naturvärden direkt. Tjugo träd per hektar javisst men inte tjugo kubik.
sön 06 jul 2025, 16:53#886831Källan är ATL den 1 juli under rubriken Ny anmälningsplikt för skogsägare till årsskiftet. Här ett utdrag: "Exakt vad som är "mycket hög ålder" ska enligt promemorian överlåtas till Skogsstyrelsen att slå fast, och de har i ett tidigare regeringsuppdrag använt tröskelvärdena över 160 år i södra Sverige och över 180 år i norr för barrskog. Tröskelvärdet för död ved, en viktig indikator på naturliga processer i gammal skog, specificeras i promemorian till 20 kubikmeter per hektar."
"Hur termen "old growth forest" ska översättas från EU:s direktiv har det tidigare funnits en del diskussion om och där har regeringen alltså valt att tolka det som gammal skog.
Som definition på gammal skog finns det i promemorian förslag på en rad kriterier, bland annat mycket hög ålder, inhemska trädslag, att den huvudsakligen utvecklats genom naturliga processer och att det inte ska finnas spår av skogsbruksåtgärder från de senaste 80 åren. "
Jag är en sakhittare, men jag förstår inte alltid allt vad jag hittar. Måste innebära att under 20 skogskubikmeter, då är det inte naturvärden. Det skulle vara rimligt.
Kolla gärna texten och berätta gärna hur ni tolkar den, ATL, 1 juli, som sagt. Och anmälningsplikten skulle bli vid både röjning, gallring och selektiv avverkning och bara när det gäller gammal skog.
Kanske inte berör så många, men tydlig är väl vikten av aktivt brukande.
"Hur termen "old growth forest" ska översättas från EU:s direktiv har det tidigare funnits en del diskussion om och där har regeringen alltså valt att tolka det som gammal skog.
Som definition på gammal skog finns det i promemorian förslag på en rad kriterier, bland annat mycket hög ålder, inhemska trädslag, att den huvudsakligen utvecklats genom naturliga processer och att det inte ska finnas spår av skogsbruksåtgärder från de senaste 80 åren. "
Jag är en sakhittare, men jag förstår inte alltid allt vad jag hittar. Måste innebära att under 20 skogskubikmeter, då är det inte naturvärden. Det skulle vara rimligt.
Kolla gärna texten och berätta gärna hur ni tolkar den, ATL, 1 juli, som sagt. Och anmälningsplikten skulle bli vid både röjning, gallring och selektiv avverkning och bara när det gäller gammal skog.
TS
sön 06 jul 2025, 17:09#886835
@Sommar
Är det tänkt att regelverket skall börja gälla från 1 december 2025?
Sommar skrev:Källan är ATL den 1 juli under rubriken Ny anmälningsplikt för skogsägare till årsskiftet. Här ett utdrag: "Exakt vad som är "mycket hög ålder" ska enligt promemorian överlåtas till Skogsstyrelsen att slå fast, och de har i ett tidigare regeringsuppdrag använt tröskelvärdena över 160 år i södra Sverige och över 180 år i norr för barrskog. Tröskelvärdet för död ved, en viktig indikator på naturliga processer i gammal skog, specificeras i promemorian till 20 kubikmeter per hektar."
@Sommar
Är det tänkt att regelverket skall börja gälla från 1 december 2025?
Senast redigerad av Elis76 sön 06 jul 2025, 17:11, redigerad totalt 1 gång.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).