mån 30 jun 2025, 14:22#885886Hej, har nån erfarenhet av detta?
Planteringsskaft med fast hålpipa, 40 mm i SKOGMA-butiken https://share.google/32No9lzrvmnUaVVwW
Föryngring
Plantering
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 30 jun 2025, 14:27#885889De var nog vanligare förr när täckrotsplantorna kom. Enklare och hållbarare än ett planteringsrör men nackdelen är att man måste böja sig ner till marknivå md varje planta. Sen kan jag tycka att det är förhållandevis dyrt sett till sin enkla konstruktion och prisskillnaden mellan ett "riktigt" planteringsrör och detta verktyg är inte mer än 8-900 kr vid jämförbar diameter. Frågan är om det är värt att kröka rygg för den besparingen?
mån 30 jun 2025, 14:49#885894
Jag har brukat de där mycket i Norge när jag jobbade åt glommen. Funkar fint om det inte är för stora mängder som ska ut
bengt.a skrev:Hej, har nån erfarenhet av detta?
Planteringsskaft med fast hålpipa, 40 mm i SKOGMA-butiken https://share.google/32No9lzrvmnUaVVwW
Jag har brukat de där mycket i Norge när jag jobbade åt glommen. Funkar fint om det inte är för stora mängder som ska ut
mån 30 jun 2025, 14:53#885895Gillar inte hålpipan alls! Har man t.ex. sand/grus i marken och det är lite torrt i ytan så rinner ju hålet igen innan man fått ner plantan.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 30 jun 2025, 15:09#885896Ett stansat hål blir svårt att fylla vid tilltrampningen. Ett planteringsrör ger löst material runt planta så man inte behöver stampa Söder rotklump för att omsluta rötterna. En enkel tilltrampning så plantan står rakt är det optimala.
mån 30 jun 2025, 18:50#885924
De i Norge, är inte de mer som ett homogent spett man bryter upp ett hål med?
80-90 skrev:bengt.a skrev:Hej, har nån erfarenhet av detta?
TS
mån 30 jun 2025, 18:57#885925
Reagerade också på pris gentemot ett rör.
Torbjörn Johnsen skrev:De var nog vanligare förr när täckrotsplantorna kom. Enklare och hållbarare än ett planteringsrör men nackdelen är att man måste böja sig ner till marknivå md varje planta. Sen kan jag tycka att det är förhållandevis dyrt sett till sin enkla konstruktion och prisskillnaden mellan ett "riktigt" planteringsrör och detta verktyg är inte mer än 8-900 kr vid jämförbar diameter. Frågan är om det är värt att kröka rygg för den besparingen?
Reagerade också på pris gentemot ett rör.
TS
mån 30 jun 2025, 20:02#885936Det gick fort med de där om det var fina förhållanden. Väl markberedd sandmark och små plantor.
tis 01 jul 2025, 10:37#886012
Nej de är precis så som det där . Med utbytbara spetsar . Så de passar olika plantor
bengt.a skrev:80-90 skrev:bengt.a skrev:Hej, har nån erfarenhet av detta?
Nej de är precis så som det där . Med utbytbara spetsar . Så de passar olika plantor
tis 01 jul 2025, 20:41#886059Vi använder alltid dom här i Norska leran. OH
mån 15 dec 2025, 19:37#901371Tipsar om plantor bland ormbunkar, ja fick en massa plantkartonger över sedan sist ja planterade.
De slätade ja ut gjorde ett hål i och lade runt varje granplanta , där örnbräken växer som mest.
Får se till sommaren hur de funkar 😁
De slätade ja ut gjorde ett hål i och lade runt varje granplanta , där örnbräken växer som mest.
Får se till sommaren hur de funkar 😁
tis 16 dec 2025, 13:57#901429Gjorde så jag å men vildsvina bökade iväg med dem😩
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 16 dec 2025, 17:58#901458
Snabbt bly.....
alstor skrev:Inte riktigt samma ämne men... Någon som har tips hur man hindra vildsvinen (alt rådjur) att rycka upp de nyplanterade granplantorna!!
Snabbt bly.....
TS
ons 17 dec 2025, 09:00#901489Jag testade att täcka med kartong för ca 30 år sedan, men det blev väl ingen succé. Jag trodde att kartongen skulle ligga kvar, men den flyttades av blåst (troligen). Och om plantan hamnade under kartongen så började den mögla. Så att få kartongen att ligga kvar är ju ett problem. Det skulle ju funka om man grävde upp jord och lade ovanpå, men då blir det inte den lättsamma metoden som man drömde om.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).