mån 16 jun 2025, 12:02#884205Enligt ett inslag på SVT så är det allt färre som söker till jägmästarlinjen i Umeå. SLU har svårt att fylla utbildningsplatserma. Det verkar även vara en liknande situation för SLUs skogsmästarutbildning i Skinnskatteberg om än inte lika illa. Samtidigt så fyller Linnéuinversitetet i Växjö sina skogliga utbildningar med marginal och SLUs skogsrelaterade utbildningsplatser som har skogsanknytning i skånska Alnarp har heller inte haft problem med elevrekryteringen. Om än en hel del är internationella studenter.
När jag läste till Skogstekniker i Värnamo och sedermera Skogsmästare i Skinnskatteberg i slutet av 80-talet var det hård konkurrens om platserna. Det krävdes i alla fall halvskapliga betyg för att komma in (skryt, skryt😱). Och det utbildades många! SLUs Södra Skogsinstitutet i Värnamo tog in två skogsteknikerkurser á ca 25 personer per år och det såg likadant ut i Skinnskatteberg. I Jämtländska Bispgården tog SLU in en skogsteknikerkurs per år och vårat största problem var att det överutbildades skogstjänstemän till en svag arbetsmarknad. Hur skulle vi få jobb? Alla pratade om stora pensionsavgångar men ingen hade riktigt sett dem. Jägmästarutbildningen hade flyttat från Stockholm till Umeå i slutet av 70-talet och hade stor attraktionskraft med fyllda utbildningsplatser i slutet av 80-talet. Men nu ser situationen helt annorlunda ut. Helt omvänd. Brist på skogsutbildade och många jobb att söka för de som satsat på denna karriär.
Vad beror det då på att attraktionskraften för skogsutbildningarna är så låg idag, framför allt när det gäller SLUs jägmästarutbildning?
Beror det på en allmän samhällstrend där yrken inom industri och traditionella näringar inte anses lika attraktiva som "modernare" sysslor inom kommunikation, ekonomi eller liknande karriärer?
Beror det på att vi har blivit allt mer urbaniserade och att sökunderlaget till skogsutbildningarna sinar från en allt mer tynande landsbygd (även om många som sökte just Jägmästarutbildningen kom "från stan")?
Eller beror det på att skogsnäringen i sig, med viss tondövhet mot modern samhällskommunikation och hårdfört förhållningssätt till framför allt entreprenörer men även personal och skogsägare, inte anses vara en framtidsbransch?
Är det sunkig kvinnosyn (#metoo) som drar ner intresset för unga (och tjejer) att söka sig till skogen?
Eller har det geografiska dimensioner? 70% av Sveriges skogsägare, avverkning och entreprenörer finns i Svealand och Götaland men jägmästarutbildningen finns i Umeå. Bortsett från en liten (välmående) utbildning med viss skogsinriktning i SLUs Alnarpsfilial så har SLU ingen utbildningsort för högre skogsutbildning i Götaland. Är det denna nisch som Linnéuniversitetet fångat upp?
Eller är det så att en bransch som under lång tid ägnat sig åt hård konsolidering, där många rubriker handlat om uppsägningar, nedlagda industrier och lokalkontor, inte blir lika attraktiv som "nya" branscher som befinner sig i tillväxt? Från den tiden när jag kom ut på arbetsmarknaden har antalet tjänstemän i skogen trimmats i antal. Förvaltnings- och köpdistrikt utökades ständigt och det var en stark trend fram till runt 2005. Kanske var det stormen Gudrun som fick bolag och föreningar att inse att man inte kan ha hur tunn kostym som helst?
Antalet virkesköpare och skogsinspektorer ("rådgivare") har under senare år ökat i takt med att virkesmarknaden har blivit knappare. Länge kunde virkesköparna bromsa prisökningar genom att öka den lokala närvaron av drivna virkesköpare. Denna utveckling har skett samtidigt som antagna och skogsutbildade hos SLU har minskat och vi nu snarare ser ett underskott på skogsutbildade vilket SVT-artikeln beskriver. Framgångsrika virkesköpare är idag hårdvaluta på arbetsmarknaden.
Faktum kvarstår att det finns avsevärt mer pengar i skogsbranschen idag än när jag skogsutbildade mig. Många av jobben är p g a arbetskraftsbristen relativt välbetalda och det finns många trevliga jobb att söka för den som är intresserad av natur, människor, jakt mm.
Även om barnkullarna har minskat jämfört med min 60-talsboom så är vi två miljoner fler innevånare i landet idag än när jag sökte skogsutbildning så det är ju ingen brist på folk på pappret. Men skogssektorn och skogsutbildningarna har uppenbarligen inte lika stark konkurrenskraft om själarna som andra utbildningar och branscher.
Handen på hjärtat: hur många av er har rekommenderat era ungdomar att söka en skogsutbildning?
Vad beror det på att SLUs skogsutbildningar har svårt att attrahera framtidens arbetskraft?
Vad tror ni krävs för att SLUs skogsutbildningar ska bli mer populära?
Se inslaget från SVT här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... pa-basaren
Skogsnyheter
Brist på jägmästare men färre vill utbilda sig
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 16 jun 2025, 13:31#884221Jag har fyra barn jämt spridda mellan 10 och 20 år som alla verkar vara ointresserade av skogsutbildningar, de säger (med rätta) att man inte behöver ha en skogsutbildning för att skogen ska växa 🤣 men vem vet, skogsintresset kanske väcks hos ngn av barnen med tiden.
Re: Brist på jägmästare men färre vill utbilda sig
mån 16 jun 2025, 14:02#884224Samma här,
Unga damen hemma började på Luleå tekniska universitet hösten 2024 och grabben som gick ut gymnasiet förra veckan har även han sökt sig till civilingenjörsprogrammet i Luleå och hoppas bli antagen den 10 juli.
Inget skogligt intresse hos dem med andra ord.
Unga damen hemma började på Luleå tekniska universitet hösten 2024 och grabben som gick ut gymnasiet förra veckan har även han sökt sig till civilingenjörsprogrammet i Luleå och hoppas bli antagen den 10 juli.
Inget skogligt intresse hos dem med andra ord.
Usus magister est optimus
mån 16 jun 2025, 14:15#884226Jag förbjöd min son att läsa till Jägmästare pga den usla arbetsmarknaden. Trevlig utbildning. Studielån som en läkare och lön som en sjuksyster. Klok som ha var blev han ingenjör istället. Hans första fasta jobb var högra månadslön än undertecknad efter 25 års arbete.
Arbetsgivarna tror att det är attraktivt, bl a för möjligheterna till jakt. Men efter att cheferna själva missbrukat detta så är det åtstramat i fältorganisationen.
Skogsbolagens strävan efter att anställa fler kvinnor är nog egentligen en förklädd låglönestrategi. Nu verkar ju dessutom många anställa folk utan relevant utbildning. Jaja som man bäddar får man ligga!
Arbetsgivarna tror att det är attraktivt, bl a för möjligheterna till jakt. Men efter att cheferna själva missbrukat detta så är det åtstramat i fältorganisationen.
Skogsbolagens strävan efter att anställa fler kvinnor är nog egentligen en förklädd låglönestrategi. Nu verkar ju dessutom många anställa folk utan relevant utbildning. Jaja som man bäddar får man ligga!
mån 16 jun 2025, 14:21#884228Vad tror ni om följande tes:
Dagens unga är mer förkovrade än någonsin. De kan ha identifierat skogen som odynamisk ur ett jobbperspektiv? Det blir väldigt deprimerande att ta upp men det kan vara en av anledningarna. Sneglar man mot skog och ex. jägmästarutbildningen så blir följdfrågan; hur ser det ut med jobb efteråt?
För den som kollar lite så är det i princip virkesköpare man kan bli, det är väl i alla fall instegsjobbet. Det är ett säljande jobb som långt ifrån passar alla. Dessutom kan det också saknas dynamiken unga kräver. Du har tre stora som delat upp landet, SCA, Stora Enso och Södra. Du kanske kan sikta på en karriär men då blir det oftast med industri-fokus. Sedan är branschen toppstyrd och därigenom får man inte ta ut svängarna (hitta inte på några dumheter, utan foga dig till massan). Väljer man att gå någon annanstans, till och med Skogsstyrelsen så är risken stor att du blir Persona-non-grata.
Spännande kringjobb (tech mot skog etc.) kräver ofta ingen jägmästarutbildningen utan då står du dig bäst med ingenjörsutbildning eller naturvetare. Hoppas jag har fel...
Dagens unga är mer förkovrade än någonsin. De kan ha identifierat skogen som odynamisk ur ett jobbperspektiv? Det blir väldigt deprimerande att ta upp men det kan vara en av anledningarna. Sneglar man mot skog och ex. jägmästarutbildningen så blir följdfrågan; hur ser det ut med jobb efteråt?
För den som kollar lite så är det i princip virkesköpare man kan bli, det är väl i alla fall instegsjobbet. Det är ett säljande jobb som långt ifrån passar alla. Dessutom kan det också saknas dynamiken unga kräver. Du har tre stora som delat upp landet, SCA, Stora Enso och Södra. Du kanske kan sikta på en karriär men då blir det oftast med industri-fokus. Sedan är branschen toppstyrd och därigenom får man inte ta ut svängarna (hitta inte på några dumheter, utan foga dig till massan). Väljer man att gå någon annanstans, till och med Skogsstyrelsen så är risken stor att du blir Persona-non-grata.
Spännande kringjobb (tech mot skog etc.) kräver ofta ingen jägmästarutbildningen utan då står du dig bäst med ingenjörsutbildning eller naturvetare. Hoppas jag har fel...
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
mån 16 jun 2025, 14:51#884233Jag tror att du slår huvudet på spiken Fredrik. Odymanisk arbetsmarknad är en bra beskrivning. Många är nog intresserade av ämnet skog men när man tittar på de yrken som finns efter examen blir man lite skrämd. Otydliga karriärvägar och oattraktiva ingångsjobb (i alla fall för de flesta som väljer en universitetsutbildning) skrämmer bort universtitetsstuderande till andra utbildningar.
Jonsered 2252, MF 690, Vreten 900
mån 16 jun 2025, 15:33#884236Grannpojken började på Spotify direkt efter att han var klar på Universitetet i Stockholm och klev in på en ingångslön om 75.000:-/månaden som 25-åring, och det är fyra år sedan.
mån 16 jun 2025, 18:03#884266Varför läsa 5 år när man kan läsa 3 och få samma jobb och lön? Och som sagt är man behörig att söka jägmästare är man också behörig att söka ingenjörsutbildningar och få en helt annan arbetsmarknad och lön. Skulle nog behöva finnas möjlighet att läsa längre söderut också. Läste en kurs med jägmästarna i Umeå när jag pluggade och det var tydligt att det var mer norrlänningar som läste där än vad det var i Skinnskatteberg där det var mer folk söderifrån.
mån 16 jun 2025, 18:17#884269Själv var man glad att man kom in som reserv på jägmästarlinjen för lite över 10 år sedan (inte direkt några "bra" betyg från gymnasiet)
Tror den stora saken är urbaniseringen, betydligt färre ungdomar som kommer i kontakt med skogen idag jämfört med 20-30 år sedan, betydligt färre sommarjobb med t ex plantering med mera. Tyvärr är det inte lönsamt för entreprenörer att ta in skolungdomar i t ex planteringen, kräver mycket mycket mer extra jobb jämfört med att ta in utländsk arbetskraft som kan jobba från april/maj - september/oktober istället för skolungdomarna som är nöjda ifall de jobbar några veckor och tjänar upp till 24800 kr.
I det svenska plantlaget man har skall 2 läsa vidare inom skogen till hösten, varav 1 på SLU. (var därför de fick sommarjobben)
Tror dock att detta är sista året man orkar ta in skolungdomar/svenskar pga att det inte är i närheten av att vara lönsamt...
Sen gissar jag att många utbildade jägmästare även börjar jobba i andra branscher som har noll anknytning till skogen.
Tror den stora saken är urbaniseringen, betydligt färre ungdomar som kommer i kontakt med skogen idag jämfört med 20-30 år sedan, betydligt färre sommarjobb med t ex plantering med mera. Tyvärr är det inte lönsamt för entreprenörer att ta in skolungdomar i t ex planteringen, kräver mycket mycket mer extra jobb jämfört med att ta in utländsk arbetskraft som kan jobba från april/maj - september/oktober istället för skolungdomarna som är nöjda ifall de jobbar några veckor och tjänar upp till 24800 kr.
I det svenska plantlaget man har skall 2 läsa vidare inom skogen till hösten, varav 1 på SLU. (var därför de fick sommarjobben)
Tror dock att detta är sista året man orkar ta in skolungdomar/svenskar pga att det inte är i närheten av att vara lönsamt...
Sen gissar jag att många utbildade jägmästare även börjar jobba i andra branscher som har noll anknytning till skogen.
Skogsvårdsentreprenör i norr
tis 17 jun 2025, 08:14#884302Glädjande nog så har min ena dotter ett stort intresse för skog och skogsbruk. Hon har som plan att gå skogsekonomiprogrammet i Uppsala efter gymnasiet. Hon lockas av kombinationen ekonomi och skogsbruk. Jobbmässigt tror jag det är ett säkert val eftersom vi bor med både derome och södra cell inom 2 mils avstånd.
Är det någon här som har gått det programmet i Uppsala och kan dela några erfarenheter?
https://www.slu.se/utbildning/studera/p ... gsekonomi/
Är det någon här som har gått det programmet i Uppsala och kan dela några erfarenheter?
https://www.slu.se/utbildning/studera/p ... gsekonomi/
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
tis 17 jun 2025, 09:12#884310Jag tror att studieorterna har en stor betydelse. Vill minnas att jägmästareutbildningen under några år hade gick att läsa både i Stockholm och Umeå och att platserna i Stockholm i princip alltid var fyllda, medan så inte var fallet i Umeå. Hittar dock inte något belägg för att utbildningen gavs parallellt när jag nu googlar det.
Anser personligen att Umeå var en trevlig studentstad, men nog var det ett motstånd att dra drygt 100 mil norrut.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Anser personligen att Umeå var en trevlig studentstad, men nog var det ett motstånd att dra drygt 100 mil norrut.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 17 jun 2025, 09:22#884313
@alias
Har Du en Jägmästarutbildning?
alias skrev:Jag tror att studieorterna har en stor betydelse. Vill minnas att jägmästareutbildningen under några år hade gick att läsa både i Stockholm och Umeå och att platserna i Stockholm i princip alltid var fyllda, medan så inte var fallet i Umeå. Hittar dock inte något belägg för att utbildningen gavs parallellt när jag nu googlar det.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
@alias
tis 17 jun 2025, 10:11#884318Som tidigare nämnt så finns det ingen tydlig karriärväg. Positionen som virkesköpare kan du nå med gymnasial utbildning och efter 4-5 år så är en akademisk utbildning inte lika relevant längre även om det kan vara ett outtalat krav för en chefsposition. Om du skall verka inom den affärsmässiga, industriella delen så har du mer nytta av en ingenjörs- eller ekonomutbildning då det är annan kompetens än skoglig som efterfrågas.
tis 17 jun 2025, 11:15#884323
Ja.
MVH
Alias
Elis76 skrev:alias skrev:Jag tror att studieorterna har en stor betydelse. Vill minnas att jägmästareutbildningen under några år hade gick att läsa både i Stockholm och Umeå och att platserna i Stockholm i princip alltid var fyllda, medan så inte var fallet i Umeå. Hittar dock inte något belägg för att utbildningen gavs parallellt när jag nu googlar det.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
@alias
Ja.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 17 jun 2025, 12:05#884330@alias
Vad kul, jag har nästan misstänkt att Du är Jägmästare med anledning av hur Du resonerar.
👍 👍
Vad kul, jag har nästan misstänkt att Du är Jägmästare med anledning av hur Du resonerar.
👍 👍

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).