Skogsmiljö och Trädlära

Varningar från Skogsstyrelsens klimatanalys 2025

46 inlägg 13363 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen kretsar kring Skogsstyrelsens rapport om skogens sårbarhet kopplat till klimatförändringar och historiskt skogsbruk med fokus på maximal tillväxt. Fredrik Reuter inleder med oro över monokulturers och främmande proveniensers påverkan på skogens motståndskraft, medan flera deltagare lyfter fram komplexiteten i frågan och olika erfarenheter från skogsbruket.

Några, som jannee, menar att klimatförändringarna är ett faktum som inte går att påverka och att valet av proveniens är en chansning där ingen vet exakt vad som är rätt. Andra, som Berkshire och Bjänndal, pekar på problem med viltbete och svårigheter att skapa variation i skogen. Badger och Lappskog förespråkar blandskog och anpassning till lokala förhållanden, medan Mangan ifrågasätter prognoser och risker med nya trädslag.

Diskussionen tar även upp Skogsstyrelsens roll, där Janerika är kritisk och anser att myndigheten är politiskt styrd och inte stödjer privata skogsägare tillräckligt, medan andra försvarar myndighetens arbete och vetenskapliga grund. Flera deltagare betonar osäkerheten i klimatprognoser och svårigheten att planera för framtiden.

Det råder ingen klar konsensus, utan snarare en nyanserad debatt med olika perspektiv på skogsbrukets framtid, klimatpåverkan och skogens anpassningsstrategier. Tonen är övervägande saklig men ibland kritisk mot myndigheter och osäkerheten i klimatfrågan diskuteras ingående.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig men ibland kritisk med respektfull ton
📌 Diskussionstyp: Skoglig debatt

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-06-16 22:59 | data: 1)
Användarvisningsbild

Varningar från Skogsstyrelsens klimatanalys 2025

Fredrik Reuter  
#883645Har vår historiska jakt på maximal virkestillväxt gjort den svenska skogen till en tickande klimatbomb? Skogsstyrelsens senaste rapport kan vara en påminnelse om att vi kanske satsat fel – och att vi kanske nu börjar se notan så smått.

Skogsstyrelsens färska "Klimat- och sårbarhetsanalys 2025" är ingen upplyftande läsning. Den kompletterar bilden från deras tidigare rapport om skogsskadorna 2023, där nästan 10 miljoner kubikmeter skog – motsvarande cirka 8% av den årliga tillväxten – gick förlorad. Och då var 2023, som flera konstaterade, kanske inte ens ett katastrofår. Stormar som Hans visar att naturens krafter är oberäkneliga, och listan på andra skadegörare, från viltbete till svampangrepp och "okända" problem, blir bara längre.

1749560077_boreal-zon-2090.jpg

Men det var då och nu kan det mest oroande i den nya klimatanalysen kanske inte bara vara de enskilda skadetyperna, utan den underliggande sårbarhet som präglar stora delar av skogen – en sårbarhet som vi själva troligtvis aktivt bidragit till.

Proveniensblandning en risk?
Skogsstyrelsen lyfter bl.a. en kritisk punkt: osäkerheten kring hur vårt historiska val av plantmaterial (proveniens) påverkar skogens motståndskraft idag och i framtiden. I jakten på snabb tillväxt har vi i decennier importerat och förflyttat stora mängder skogsfrö. Vi har planterat gran och tall från andra delar av Europa, ibland i tron att de skulle växa bättre här. Lokala, anpassade populationer har blandats upp eller helt ersatts.

Rapporten medger att det är "svårt att veta i vilken omfattning" detta påverkat effekterna av klimatrelaterade händelser, men konstaterar krasst att det "sannolikt kommer att påverka skogens utveckling i framtiden." Detta är en försiktig omskrivning för att vi kan ha skapat skogar som helt enkelt inte är rustade för det varmare, torrare och mer extrema klimat vi nu ser. En planta från ett milt, fuktigt klimat i Centraleuropa – hur klarar den den svenska sommartorkan eller en plötslig köldknäpp efter en tidig vår? Svaret är att vi inte riktigt vet, men det ser inte ljust ut.

Monokulturer och dikad mark – ett arv som kan kosta
Denna "proveniensblandning" är bara en del av ett större mönster. Vår tidigare tilltro till storskaliga monokulturer av gran och tall, som skulle maximera virkesuttaget, har skapat homogena bestånd som är rena festmåltiden för skadedjur och kan dessutom vara extremt känsliga för storm och torka. Dikningen, som skulle öka produktiviteten på fuktiga marker, har istället gjort dem mer torkkänsliga och bidragit till förlusten av värdefulla våtmarker som kunde agerat buffertar.

Skogsstyrelsens nya analys bekräftar detta. Torkstress kommer bli vardag i stora delar av landet. Granbarkborren väntas öka till "hög risk" i hela Sverige. Skogsbränderna blir vanligare. Och kostnaderna? Redan idag minst 11 miljarder årligen, en siffra som rapporten kallar "troligen mycket underskattad".

Lösningen?
Skogsstyrelsen rekommenderar skogsägare att "klimatsäkra" sin skog, där blandskogar lyfts fram som ett "lågriskprojekt". Det är en bra början, men det räcker inte. Vi behöver en fundamental attitydförändring. Vi måste erkänna att det gamla receptet på "maximal tillväxt" har lett oss in i en återvändsgränd. Dagens diskussion om ökad skogsgödsling kan vittna om detta.

Den genetiska variationen, som rapporten understryker är kritisk för skogens anpassningsförmåga, är hotad på landskapsnivå. Att fortsätta plantera homogena bestånd med material vars långsiktiga härdighet är osäker är att spela rysk roulette.

Det är kanske dags att lyssna på larmen, inte bara från Skogsstyrelsens återkommande rapporter om skador och sårbarheter, utan från skogen själv. Den verkar knäa under trycket av ett klimat den inte är anpassad för, och ett skogsbruk som alltför länge prioriterat volym framför resiliens. Att fortsätta ignorera den ackumulerade risken från tidigare generationers "tillväxtfokus" kanske inte bara är oansvarigt – det skulle kunna vara ekonomiskt vansinne.

TS

Re: Varningar från Skogsstyrelsens klimatanalys 2025

Berkshire  
#883646Jag är förmodligen för dum för att fatta hur, men jag kan inte förstå hur ett argument för blandskog och återvätning kan anföras som en lösning utan att man samtidigt påtalar och jämför det med den tillväxtökning som monokulturer och dikning inneburit sammanlagt.

När jag går igenom ett bestånd med 50-årig gran på gammal dikad inägomark, och det står över 500 kubik på marken, så är det inte en rädsla för monokultur eller låg skoglig produktion som slår mig direkt. Men jag är nog för dum för att fatta det också.

jannee  
#883649Det du hänvisar till Fredrik, vilken ståndpunkt har den som författat berättelsen.
Skogsstyrelsen drar felaktiga slutsatser så det bara skriker om det.
Har själv haft ca 8 000 m3sk granskog som blivit dödad av granbarkborren.
Detta var mer eller mindre mogen granskog och just en LOKAL proviens (Emmabodagranen)
Att sedan klimatet eller vädret förändrats är ingenting som avgörs hur vi skött vår skog eller vilka proveniens vi numera nyttjar.
Att mer eller mindre alla almar dött eller håller på att dö - vem vill skogsstyrelsen då beskylla ?
Tvärtom gör vi skogsägare helt rätt när vi nu nyttjar nya provenienser, gäller bara att finna dem som tål klimatförändringen som pågår - för den lokala proveniensen klarar det BEVISLIGEN inte.
Vilken skog eller proveniens är det som blivit allvarligt drabbad - blåst om kull eller blivit insektsangripen ?
Hemskt mycket tack för det svaret 😀

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Berkshire skrev:Jag är förmodligen för dum för att fatta hur, men jag kan inte förstå hur ett argument för blandskog och återvätning kan anföras som en lösning utan att man samtidigt påtalar och jämför det med den tillväxtökning som monokulturer och dikning inneburit sammanlagt.

När jag går igenom ett bestånd med 50-årig gran på gammal dikad inägomark, och det står över 500 kubik på marken, så är det inte en rädsla för monokultur eller låg skoglig produktion som slår mig direkt. Men jag är nog för dum för att fatta det också.

Det kan väl bero lite på hur man ser det hela. Nu var min initiala text först och främst ett refererat efter att jag läst rapporten (gör gärna det du som läser detta). Jag har själv ett bra exempel som mycket liknar ditt, ett bestånd på ca 2 hektar med 49 år gran på gammal åkermark, snittet är nog också runt 500 kubik per hektar. Men vi diskuterar nu att avverka denna då tillväxten avtagit dramatiskt (fast den inte borde) och det är årligen jobb med vindfällen och sök och plock för att förhindra GBB. Den verkar helt enkelt inte må optimalt.

Bifogar också ett diagram från EFI som finns med i rapporten. Forskning och data visar på att vi troligtvis går en stökigare framtid till mötes.

Men som sagt, läs gärna rapporten och så diskuterar vi vidare detta i tråden.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
jannee skrev:
Har själv haft ca 8 000 m3sk granskog som blivit dödad av granbarkborren.

Hemskt mycket tack för det svaret 😀

Fast är inte detta ett bevis på att vi har ett problem? Ponera att det är 8000 m3sk mer eller mindre monokultur. Hade det varit blandskog så kanske du hade haft 6000 m3sk kvar idag? Jag är inte på nåt sätt ute att jävlas utan tycker det är intressant med rapporten och utvecklingen i skogen!

TS

jannee  
#883655Fredrik, det VAR delvis blandskog, lite bok, ek men även björk.
Men det var EN LOKAL proveniens.
Inget fel på granen, men att klimatet förändras kan varken du eller jag göra något åt.
Skogsstyrelsen kan sitta på sina höga hästar och göra utfästelser för att om något/några år komma med helt nya analyser.
De är inte annat människor dessa heller och int begriper de så mycket mer än vad varken du eller jag gör.
Efterkloka är vi alla, men inte någon myndighet - nää de bara hymlar om de gjort felaktiga utfästelser.
När man återbeskoga tar man en chansning.
En del fortsätter i exakt gamla spår - trots att det gått åt helvete - granbarkborren.
En del provar med en annan växt, kanske tall i stället för gran
En del provar med att släppa upp mycket löv bland plantorna
Andra nyttjar nya snabbväxande provenienser
Sedan har vi dem som inget ALLS gör = EXAKT som de gjorde för låt os säga 100 år sedan - OCH DET ÄR JUST DEN SKOGEN SOM VI NYLIGEN AVVERKAT
Sanningen är så dj**la enkel att INGEN egentligen VET vilket som är rätt eller totalt fel.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#883656Det vore väl både klokt och intressant att variera sina återbeskogningar mer, men vi har ett stort problem med viltbetet. Om vi t ex tar vårtbjörk eller hybridasp så är de intressanta som produktionsträd men extremt utsatta för betning. Och i södra Sverige finns ju ädellöv, Douglasgran m fl trädslag att välja mellan. Och alternativet att hägna är ju inte helt säkert. Risken finns att ett vindfälle eller bara en grov gren fördärvar stängslet. Så regelbunden bevakning det närmsta decenniet känns ju lite övermäktigt.
Så vad väljer man om man vill undvika att ungskogen äts upp? Granen är ju då det säkra alternativet. I norra Sverige funkar contorta och längst i söder Sitkagran. Så nån större variation är svårt att åstadkomma.
Men tydligen väger ca hundratusen älgjägares fritidsintresse tyngre än våra barnbarns utkomst från Sveriges viktigaste näring (sett över tid och geografi)

aho  
#883657En "tjugofemöresanalys" säger att överhålla "granplantager" riskerar att bli en dålig idé, snarare ska de avverkas så snart timmerandelen blivit tillräckligt hög.
500 kubik per hektar på 50 år är 10 kubik/år i snitt. Någon annan metod som skulle ge mer virke än så per år på samma mark? Eller mer pengar per år?

Tralsmo  
#883662De här är ju ordentligt komplext å ja håller med Janne i ovanstående kommentar.

Vi har ju betydligt högre tillväxt idag (anser jag utifrån mitt perspektiv) än tillbaka i tiden.
Måhända är de inte åt pipan om en del av den går förlorad? Det är ju allafall bättre än förr.

Ja TROR att framtida klimat blir stora kast mellan torrt å blött. Delvis inom säsong å delvis mellan år.
HUR kompenserar man för det? Inte vet jag??.

Huvudgrejen som är en av dom viktigare grejorna är att ståndortsanpassa med noggranhet.
Detta har aldrig gjorts varken historiskt eller i nutid.
En större mosaik av bestånd som är rätt på just de stället tror ja är en bra grej. Sen om de då råkar va monokultur på den plätten tror ja är oväsentlig.
Inte köra samma planta på hela hygget som de gjorts till nu.

Va är de som säger att de nya påfunden lyckas bättre i plantväg än de vi planterat nu om vi bara ståndortsanpassa ordentligt?

Ja har ju två bolag runt mina marker.
Ett är Sveaskog.
Bägge är ju urdåliga på å ta hand om vindfällen å baggaträ.
Ja är ju ochså entreprenör å drösvis me skogsägare är ochså dåliga på å hålla undan vindfällen å baggaträ.
Sistnämnda har ju inga egna resurser eller kontakter för å lösa de snabbt kan tilläggas.

Gallringar görs hårt påstås de å de har väl ja sett ochså.
Att gallra i gallringar me mycket baggaträ ser inte bra ut å där ligger Sveaskog i topp.

Kanske alla skulle bli mer alerta å lösa sånt här omgående? Hur går de till om man tror att de inte är lönsamt??

Ja jobbade ihop me en skogsägare för ett antal år sen som påstod att de är ju inte lönsamt å ta hand om några baggaträ å vindfälle.
Ja sa inget men min åsikt är ju den helt omvända.
Det är lönsamt å snabbt måste de gå.

Kanske man skulle sköta skogen å satsa på volym å ta ner den tidigt istället för som nu anses sent
Klentimmer är ju lönsamt verkar de som å övergrovt vill ingen ha.

Björk timmer är de ingen åtgång på den hamnar ofta i massan.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#883663Helt rätt i att vi lokalt har stora problem med viltbete förutom problemen med förändrat klimat som krånglar till det. Älg finns det gott om, häromveckan stod det sex älgar på inägan vid gårdcentrum och byns jaktlag brukar ha 3+3 i årlig förelning, har svårt att tro att en stor del ska vara på mitt lilla skifte. Jag har stödplanterat med sibirisk lärk i tallbestånd där föryngringen har gått dåligt och tänkt spara mer löv. I år tänkte jag för första gången så in contorta i ett 20 årigt tallbestånd som är helt sönderbetat. Det är en torr hed så jag ser inte så många andra alternativ, i andra bestånd på friskare marker i närheten har jag även törskate så även om jag gillar tall så känns det för osäkert att satsa på i området. Det lokala jaktlaget blir säkert inte glada men ngt måste jag försöka få upp. Jag provar även med att plantera hälften lärk och hälften gran på tidigare granmarker samt sparar mer löv. Förhoppningsvis ska ngt klara sig framöver. Jag lär ju inte se slutresultatet men det är kul att prova lite olika föryngringar och följa bestånden en bit på vägen, sedan kan förhoppningsvis ngn av barnen ta över. Har också bokat in avverkning av ett lövbestånd med mycket asp, tanken är att försöka locka bort älgen med aspuppslag från en föryngring med tall ca 800m bort (som jag redan har stödplanterat med lärk). Inte en aning om det kommer att fungera eller om det är för nära tallföryngringen. Det blir ju i alla fall mer älg inom synhåll från huset om några år😀

Berkshire  
aho skrev:En "tjugofemöresanalys" säger att överhålla "granplantager" riskerar att bli en dålig idé, snarare ska de avverkas så snart timmerandelen blivit tillräckligt hög.
500 kubik per hektar på 50 år är 10 kubik/år i snitt. Någon annan metod som skulle ge mer virke än så per år på samma mark? Eller mer pengar per år?

Om vi går på temat i trådstarten skulle det vara om man pluggade igen dikena och sen ombesörjde för en blandskogsetablering då?

Tralsmo  
#883665De som en viss herre här på forumet kallar blädning förr va egentligen inget annat än att få ihop välbetalda dagsverken när man inte kunde syssla med bonneriet.
Kanske vi borde komma tillbaka dit så rensades skogen från härdar å bleve lite glesare så rötterna finge anledning å rota sig ordentligt.

Näää de går ju inte. Död ved är ju bra för den biologiska mångfalden.

Användarvisningsbild

skogshare  
#883667Vilka granprovenienser och vilka trädslagsalternativ till gran på normal granmark rekommenderar skogssproduktionsforskarna landets skogsägare för att de ska kunna känna sig både trygga och förhoppningsvis tillfreds inför en framtid med allt tuffare klimatutmaningar och åtföljande allvarliga bieffekter? 

jannee  
#883671Är ganska säker på att skogsvårdsstyrelsen ej vågar ge sig på att giva några konkreta råd eller uppgifter på vilket material du i framtiden ska investera i.
Risken är då uppenbar att skogsvårdsstyrelsen kan bli ansvarig för eventuella negativa följder.
Finns väl INGEN myndighet som vill bil ansvarig för något - motsäg mig gärna.
Myndighetsansvaret togs väl bort för i runda slängar 20 till 30 år sedan.
Men ingen råder över klimatet eller de förändringar det kan komma att innebära för den nuvarande skogen eller skogens framtida utveckling.
Man kan börja med att se sig omkring och hur SveaSkog sköter sina skogar eller hur reservaten utvecklas.
Där har vi förebilder som bevisar HUR MAN INTE SKA SKÖTA SKOGEN.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Inget fel på granen, men att klimatet förändras kan varken du eller jag göra något åt.

Om alla eller nästan alla resonerar på det viset så går det ju inte att göra något åt klimatförändringarna. Men om någon miljard människor i industrialiserade länder försöker göra något åt situationen så går det faktiskt att stoppa klimatförändringarna.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).