Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraulslang slår på/av

17 inlägg 4358 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Hydraulslang slår på/av

AndreasBe  
#881940Hej,

Hydraulslangen till huggarvagnen slår på/av eller knäpper. Vad kan det bero på? Någon som vet. Se bifogad film.

Tacksam för hjälp!

Andreas

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: Hydraulslang slår på/av

Bert1  
#881996Till vilken funktion går den slangen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881997Har du LS-hydraulik på traktorn och har du kört med denna kombinationen av traktor och kärra sammankopplat tidigare?

Användarvisningsbild

AndreasBe  
#881998Det är till styrning av kranen på skogskärran.

Bert1 skrev:Till vilken funktion går den slangen?

TS

Tralsmo  
#882013Du bör nog beskriva lite mer runtomkring å blandannat svara på föregående talares frågor.

De är tryckstötar du ser i den slangen

När ja ser de så kommer ja å tänka på tryck på ställningen på bromsarna men då vet ja inget om traktorer å huggarvagnar. Ja kan bara skotaren.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#882023Det borde vara matarslangen ifrån traktorn om den orkar bete sig så. Har verkligen kombon traktor/ vagn funkat förut? Som någon var inne på så kan det vara lastkännande hydraulik på traktorn. Om Gud är med dig så finns det någon omkoppling i traktorn för att kunna köra redskap avsedda för rundpumpning.

alias  
busholle skrev:Har du LS-hydraulik på traktorn och har du kört med denna kombinationen av traktor och kärra sammankopplat tidigare?

Ser det inte ut som en Valmet/Valtra med F-hytt (typ 365-865, 600-900 eller A75-A95)?

Har någon av dessa modeller sålts med annat än rundpumpning?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

AKKAMAAN  
#882035Om detta är matarledningen/tryckledningen från pumpen så är det nog en closed center kranventil. Om det då är rundpumpningshydraulik så måste det finnas en ventil på traktorn som ställer på trycket (tryckstöten(. Om den ventilen är i "obalans" av någon anledning så kan det orsaka dessa pulsernade tryckstötar.
Men utan ytterligare information om både traktorns hydraulik och kranpaketets utformning så blir det bara gissningar.
Följ det pulserande tryckledningen bakåt mot traktorn ochförsök hitta tryck-påställningens-ventilen

alias  
AKKAMAAN skrev:Om detta är matarledningen/tryckledningen från pumpen så är det nog en closed center kranventil. Om det då är rundpumpningshydraulik så måste det finnas en ventil på traktorn som ställer på trycket (tryckstöten(. Om den ventilen är i "obalans" av någon anledning så kan det orsaka dessa pulsernade tryckstötar.
Men utan ytterligare information om både traktorns hydraulik och kranpaketets utformning så blir det bara gissningar.
Följ det pulserande tryckledningen bakåt mot traktorn ochförsök hitta tryck-påställningens-ventilen

Jag hade spontant trott att det var returledningen som man såg tryckstötarna i.
Tryckslangen brukar väl anslutas på andra gaveln i ett flerspaksventilpaket (närmast sliderna till vrid av kranpelare och manövrering av huvudarmen)?

Sitter returslangen ordentligt fast i snabbkopplingen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tralsmo  
#882037Nu är ju ja novis på de här som sagt.

Men om alias har rätt å de är returslangen som beter sig så här så kan man ju tro att att de finns nån form av strypning i filtret som gör att säkerhetsventilen öppnar i filtret??

Alltså dags å byta filter eller invändigt gummi som släppt i slangen?

#882038Alias är nog på rätt spår. Vi får hoppas att att trådskaparen kopplat returen direkt till tank. Och inte till ett av de dubbelverkande tryckuttagen. För då kan det bli problem på riktigt. 🫣

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
busholle skrev:Har du LS-hydraulik på traktorn och har du kört med denna kombinationen av traktor och kärra sammankopplat tidigare?

Ser det inte ut som en Valmet/Valtra med F-hytt (typ 365-865, 600-900 eller A75-A95)?

Har någon av dessa modeller sålts med annat än rundpumpning?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Kan Valmet för dåligt för att känna igen dem, de jag ägt var från generationen innan de fanns att köpa i rött.

Ser att fler är inne på LS men i så fall gällande ventilpaketet.
Utan fler och utförligare svar från TS så lär vi inte komma vidare.

Brorsan  
#882086Jag tog ett kort och förstorade.
Står det inte T vid kopplingen?
Tyvärr lite suddig bild.
1748423468_1000002789.jpg

#882089Det ser ut att vara returen och T betyder tank. Går den verkligen till tank över en fri retur?

Brorsan  
AndreasBe skrev:Hej,

Hydraulslangen till huggarvagnen slår på/av eller knäpper. Vad kan det bero på? Någon som vet. Se bifogad film.

Tacksam för hjälp!

Andreas

Ta en bild på var slangen är kopplad och motvarande på andra sidan av ventilpaketet.
Bild bakifrån på andra sidan av slangarna/ventilpaketet.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).