Rundvirke

Ökande virkeslager men mindre timmer i Götaland

3 inlägg 2546 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Ökande virkeslager men mindre timmer i Götaland

Torbjörn Johnsen  
#880001Skogsstyrelsen släppte idag sina siffror över kvartalets virkeslager. Jämfört med första kvartalet 2024 så ökade lagren av timmer och framför allt massaved i Sverige men det skiljer en del mellan regioner. Lagren av sågtimmer ökade med fyra procent i landet som helhet men minskade med tre procent i södra Sverige (VBO4). Lagren av massaved ökade med 19 procent i Sverige jämfört med Q1 2024 varav ökningen var störst längst i norr (VBO1) och i söder (VBO4).

1746531918_sågtimmer-lager.jpg

Jag tänkte att det skulle vara intressant att sätta virkeslagren i de olika regionerna i perspektiv till industrins förbrukning. Det finns en sammanställning från Biometria över skogsindustrins virkesförbrukning per Virkesbalansområde (VBO) och i tabellerna nedan har jag lagt in den årliga genomsnittsförbrukningen och jämför lagernivåerna med denna. På det här sättet kan man se att det är stor skillnad mellan olika VBO:n och sortiment.

1746532054_skärmavbild_2025-05-06_kl._11.55.59.jpg

Knappt med timmer i södra Sverige
I VBO4 (se kartan) så motsvarar timmerlagret 7 procent av regionens sågverks årsförbrukning. I norra Sverige motsvarar lagret mer än 10 procent av förbrukningen. Jämför man timmerlagren med massavedslagren så är de senare dubbelt så stora i förhållande till industrins förbrukning. I detta perspektiv kan man förstå att konkurrensen om timret är stort och priserna stigande i framför allt Götaland.

1746531918_skärmavbild_2025-05-06_kl._13.36.52.jpg

Hä kan ni läsa Skogsstyrelsens nyhet om virkeslagren Q1 2025.

TS
Användarvisningsbild

Re: Ökande virkeslager men mindre timmer i Götaland

T18  
#880015Inne på väldigt intressanta jämförelser här

Användarvisningsbild

Re: Ökande virkeslager men mindre timmer i Götaland

T18  
Torbjörn Johnsen skrev:Skogsstyrelsen släppte idag sina siffror över kvartalets virkeslager. Jämfört med första kvartalet 2024 så ökade lagren av timmer och framför allt massaved i Sverige men det skiljer en del mellan regioner. Lagren av sågtimmer ökade med fyra procent i landet som helhet men minskade med tre procent i södra Sverige (VBO4). Lagren av massaved ökade med 19 procent i Sverige jämfört med Q1 2024 varav ökningen var störst längst i norr (VBO1) och i söder (VBO4).

1746531918_sågtimmer-lager.jpg

Jag tänkte att det skulle vara intressant att sätta virkeslagren i de olika regionerna i perspektiv till industrins förbrukning. Det finns en sammanställning från Biometria över skogsindustrins virkesförbrukning per Virkesbalansområde (VBO) och i tabellerna nedan har jag lagt in den årliga genomsnittsförbrukningen och jämför lagernivåerna med denna. På det här sättet kan man se att det är stor skillnad mellan olika VBO:n och sortiment.

1746532054_skärmavbild_2025-05-06_kl._11.55.59.jpg

Knappt med timmer i södra Sverige
I VBO4 (se kartan) så motsvarar timmerlagret 7 procent av regionens sågverks årsförbrukning. I norra Sverige motsvarar lagret mer än 10 procent av förbrukningen. Jämför man timmerlagren med massavedslagren så är de senare dubbelt så stora i förhållande till industrins förbrukning. I detta perspektiv kan man förstå att konkurrensen om timret är stort och priserna stigande i framför allt Götaland.

1746531918_skärmavbild_2025-05-06_kl._13.36.52.jpg

Hä kan ni läsa Skogsstyrelsens nyhet om virkeslagren Q1 2025.

Kanske går att göra en regressionsmodell med beroendevariabel (virkespriset i varje område) och oberoende variabeln (Lager % av industriförbrukning)?
För att kunna modellera virkespriset framöver

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).