sön 27 apr 2025, 13:16#879320Hej jag letar efter ett lite längre svärd / kedja till sågverket.
Beteckningen på svärdet som är på :
SN B 16/40 050/ 1 3
325 67 dl 104622 vd
Det är ett Jonsered svärd.
Vet någon vart jag hittar ett svärd/ kedja typ 20" som passar bult-on
Jag pratade med bamsesågen dem sa att man måste byta ringdrev och eventuellt kopplingstrumman . Men nog känns det som att det borde finnas svärd och kedja som passar nuvarande drev
Sågverk (mindre)
Jonsered El600+ /Lennartsfors
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 27 apr 2025, 14:08#879326Ditt nuvarande drev har tydligen .325" delning vilket är lite synd för den bästa klyvkedjan är, måste jag tyvärr erkänna, Stihl PMX som har 3/8" delning https://www.hylte-lantman.com/stihl-3-8 ... 26575be2dd . Ett 20" svärd räcker till det mesta och med 3/8-kedja blir det en 72DL lång kedja.
Om du har ett löst ringdrev räcker det men att köpa ett nytt med 3/8 delning, annars behöver du köpa både drev och kopplingskåpa.
Gå till din handlare och köp ett 20" svärd med 1,3 mm spår, 3/8 delning och stora Husqvarnafästet så passar det din EL600-såg (jag har också en sådan) samt minst två Stihl-kedjor av ovanstående typ. Om man råkar såga i en spik eller något annat som gör att kedjan blir sliten, så är det roligare att bara byta kedja och fortsätta såga. Filandet kan man ta itu med senare 😀
Om du har ett löst ringdrev räcker det men att köpa ett nytt med 3/8 delning, annars behöver du köpa både drev och kopplingskåpa.
Gå till din handlare och köp ett 20" svärd med 1,3 mm spår, 3/8 delning och stora Husqvarnafästet så passar det din EL600-såg (jag har också en sådan) samt minst två Stihl-kedjor av ovanstående typ. Om man råkar såga i en spik eller något annat som gör att kedjan blir sliten, så är det roligare att bara byta kedja och fortsätta såga. Filandet kan man ta itu med senare 😀
sön 27 apr 2025, 16:50#879341
Okej så det finns inget längre svärd som passar så man kan ha .325" och ny .325" kedja då åxå?
Så man slipper byta ringdrevet
Men förstår att 1,3 är det bästa till sågverk
Är Bulten som håller fast drevet vänstergängad? Alltså åt fel hål? Så man inte råkar dra av den 🤣
th skrev:Ditt nuvarande drev har tydligen .325" delning vilket är lite synd för den bästa klyvkedjan är, måste jag tyvärr erkänna, Stihl PMX som har 3/8" delning https://www.hylte-lantman.com/stihl-3-8 ... 26575be2dd . Ett 20" svärd räcker till det mesta och med 3/8-kedja blir det en 72DL lång kedja.
Okej så det finns inget längre svärd som passar så man kan ha .325" och ny .325" kedja då åxå?
Så man slipper byta ringdrevet
Men förstår att 1,3 är det bästa till sågverk
Är Bulten som håller fast drevet vänstergängad? Alltså åt fel hål? Så man inte råkar dra av den 🤣
TS
sön 27 apr 2025, 18:43#879350Det finns säkert längre svärd men med ett 20"-svärd är det bara 18 cm kvar till sågverksramen på högersidan
Om du inte vill byta ringdrev så finns det klyvfilade .325"-kedjor också. T.ex. https://www.granberg.com/product/325-x- ... ive-links/ men jag vet inte om man kan köpa dem i Sverige.
Jag kollade på IPL. För .325 heter kopplingskåpan komplett med lager 503 87 98-71 och för 3/8 komplett med ringdrev och lager 503 87 98-71. För .325 sitter drevet ihop med kåpan men för 3/8 är det ett löst normalt ringdrev. Jag förstår inte varför .325 också kan ha ringdrev.
Jajamän, på IPL står det t.o.m: "OBS vänstergängad !" Det finns ju också en separat skruv med bricka som låser fast kopplingen.
Om du inte vill byta ringdrev så finns det klyvfilade .325"-kedjor också. T.ex. https://www.granberg.com/product/325-x- ... ive-links/ men jag vet inte om man kan köpa dem i Sverige.
Jag kollade på IPL. För .325 heter kopplingskåpan komplett med lager 503 87 98-71 och för 3/8 komplett med ringdrev och lager 503 87 98-71. För .325 sitter drevet ihop med kåpan men för 3/8 är det ett löst normalt ringdrev. Jag förstår inte varför .325 också kan ha ringdrev.
Jajamän, på IPL står det t.o.m: "OBS vänstergängad !" Det finns ju också en separat skruv med bricka som låser fast kopplingen.
sön 27 apr 2025, 20:12#879355Tack så mycket för hjälpen!
Jag ska prova ta lös den imorgon och titta hur det ser ut om man kanske måste byta den komplett med koppling
Känns som att det kan vara klokt att sätta 3/8" finns betydligt större utbud med svärd och kedjor än för .325"
https://bamseprodukter.se/produkt/reser ... plett-3-8/
Det är enda jag hittar så får bli därifrån isåfall.
Vad är IPL för något?
Vet du om det finns någon bra manual/handbok att köpa eller ladda hem?
Är det stort jobb att byta ut kopplingen?
Jag ska prova ta lös den imorgon och titta hur det ser ut om man kanske måste byta den komplett med koppling
Känns som att det kan vara klokt att sätta 3/8" finns betydligt större utbud med svärd och kedjor än för .325"
https://bamseprodukter.se/produkt/reser ... plett-3-8/
Det är enda jag hittar så får bli därifrån isåfall.
Vad är IPL för något?
Vet du om det finns någon bra manual/handbok att köpa eller ladda hem?
Är det stort jobb att byta ut kopplingen?
TS
sön 27 apr 2025, 21:46#879358IPL = Illustrated Part List , dvs. en sprängskiss på alla delar.
När jag köpte sågverket följde det med en reservdelslista och en 16-sidig instruktionsbok i A4-format. Jag har inte hittat dem på nätet men inte lagt ner någon större möda.
Kopplingsbyte är lätt. Axeln som driver kopplingen drivs i sin tur av en gummirem från motorn, och den axeln kan lätt spärras om man tar bort det lilla locket som finns ovanför axeln. Då kan man låsa axeln med en vanlig stiftnyckel som man använder t.ex. för att byta skivor på en vinkelslip. Sedan är det bara att skruva av kopplingsbackarna och så trillar trumman ner 😀
När jag köpte sågverket följde det med en reservdelslista och en 16-sidig instruktionsbok i A4-format. Jag har inte hittat dem på nätet men inte lagt ner någon större möda.
Kopplingsbyte är lätt. Axeln som driver kopplingen drivs i sin tur av en gummirem från motorn, och den axeln kan lätt spärras om man tar bort det lilla locket som finns ovanför axeln. Då kan man låsa axeln med en vanlig stiftnyckel som man använder t.ex. för att byta skivor på en vinkelslip. Sedan är det bara att skruva av kopplingsbackarna och så trillar trumman ner 😀
mån 28 apr 2025, 10:39#879373
Perfekt tack så mycket!
th skrev:IPL = Illustrated Part List , dvs. en sprängskiss på alla delar.
Perfekt tack så mycket!
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).