Logistik, Transport

Traktordragen maskintrailer

3 inlägg 4912 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Traktordragen maskintrailer

Lgn  
#874169Jag söker lite erfarenheter från forumet kring maskintrailers för traktor, har för avsikt att flytta grävmaskin på ca 15 respektive 20 ton. Finns flera märken på marknaden, MAC, NC, Chieiftain, jpm, Metsjö, Randex, mfl. Tänker dra med 250hk traktor, räcker det till för 20 tons last (+ vagn ca 4ton) eller är det i underkant?

Tacksam för feedback.

TS

Re: Traktordragen maskintrailer

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874171Hej

Jag har en JPM 27 tons trailer som jag dragit runt på min volvo 140c med i 10 år. Fantastisk vagn på alla sätt, bara bytt ut träet på den en gång och någon slang till bromsarna.
Jag drar med en 150hk John Deere och sällan känt att jag behöver mer effekt än så här.
Ska man dra 20 ton grävmaskin med skopor så vore det såklart inte fel med mer effekt.

Re: Traktordragen maskintrailer

Lgn  
#874225Tack för input. Jag googlade på JPM, det ser ut att vara en fin vagn. Noterade också att JPM, NC och MAC verkar vara tillverkade i Ireland. Märkligt att det är så tätt med vagnstillverkning där, svårt att läsa ut på nätet vad som skiljer dessa tre tillverkare åt mer än lite olika storlekar o lastvikter. Axlar o bromsar ser likvärdigt ut för jämförbara lastvikter, men jag kan inte se som lekman om det skiljer mkt i material val och konstruktion.

Skall ringa återförsäljare JPM för mer info.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).