Sågverk (mindre)

Wood-Mizer EG350 - Ny kant/delningssåg

4 inlägg 2408 visningar Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Wood-Mizer EG350 - Ny kant/delningssåg

Torbjörn Johnsen  
#872008En horisontell bandsåg av "Wood-Mizertyp" blir en väldigt mycket effektivare produktionsenhet tillsammansm med ett kantverk. Det går relativt snabbt och enkelt att "skiva upp" en stock i okantade brädor eller plank men ska man börja kanta virket i bandsågen så tar det genast längre tid. En lösning är att köpa till ett kantverk där man kör igenom de okantade brädorna/planken och får dem rakkantade. Är man riktigt fiffig så köper man en kombinerad kant- och delningssåg så kan man samtidigt som man kantar dela upp brädan eller stocken i mindre dimensioner.

Wood-Mizer kommer nu med en ny kant- och delningssåg som baseras på den väl beprövade Wood-Mizer EG300. Den nya sågen heter EG350 och den klarar att kanta/dela brädor/plank med bredd upp till 550 mm bredd och plank upp till en tjocklek av 100 mm. Den största skärbredden mellan klingorna är 420 mm. Det går att sätta i upp till fem klingor på spindelaxeln för att dela upp i önskade dimensioner. Brädor, läkt, lameller...

Sågen kan antingen köras i "kantningsläge" med två klingor där den ena snabbt kan ställas om för olika bredder. Det finns lasersikten som tillbehör för att underlätta inställningen. Eller också kan man köra sågen i "delningsläge" med upp till fem klingor för att klyva ner till mindre dimensioner.
Priset för EG350 är enligt Wood-Mizers svenska websajt "från 220 000 kr" ex moms.

Här finns en videofilm som visar hur sågen fungerar:

Samt några bilder
1739881105_wood-mizer-eg350.jpg

1739881135_eg350-delning.jpg

1739881124_eg350-kringutrustning.jpg

1739881124_eg350-klyvsåg.jpg

1739881124_eg350-laser.jpg

1739881124_wood-mizer-okantat.jpg

Läs mer om Wood-Mizer EG350 här.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Wood-Mizer EG350 - Ny kant/delningssåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872015Jag har inte hunnit kika på denna ännu men nämns mängden spån?
Det kantverk jag har är från Logosol och den gör enorma mängder spån,
betydligt mer än bandsågen.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#872021Det framgår inte av videon eller annan information men det har väl med klingtjocklek och antal klingor att göra kan jag tro? Det verkar som de aktuella klingorna är 2,8 mm tjocka men ger ett sågsnitt på 4,2 mm (https://woodmizer.eu/circular-blade-tma400-018-76). Kantar man med två klingor så blir 8,4 mm av brädan spån. Sätter man i fem klingor så är det 21 mm som blir spån.

Det finns en svart spånlåda under sågen och den kan enligt videon anslutas till lämpligt spånsugsystem. Det går att välja alternativa utgångsriktningar från själva lådan.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872086Ser ut som en mkt trevlig apparat onekligen.
Jämförelse spånmängd mellan bandsåg och klinga är känd sedan tidigare och 5 snitt med bandsåg ger
väl ungefär 10-15mm total bredd, jmfr klingor som är i detta fall 21mm alltså dubbelt i bästa fall.
Man blir bortskämd när man är van vid bandsåg.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).