Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mindre griplastarkärra till MF165

62 inlägg 12497 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Mindre griplastarkärra till MF165

RobbanW  
#867157Hej, behöver lite tips!
Har en MF165 med en Starkran och en mindre kärra till och tittar på att uppgradera mig. Vill gärna ha en griplastare istället för den mindre livsfarliga starkranen.
Tänker mig nåt mindre som skulle passa samt att det skall fungera ihop med traktorn. Har idag endast ett enkel verkande uttag i bak så antingen behöver kärran ha egen försörjning eller så har jag sett att det finns pumpar att sätta på kraftuttaget.
Kan väldigt lite om detta så skulle uppskatta lite hjälp.
Väl mött/ Robban

TS
Kranman

Re: Mindre griplastarkärra till MF165

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867159Kranmans drivkärra T5000 kanske vore nåt?

Användarvisningsbild

RobbanW  
#867160Har tittat lite på dessa vagnar men jag är osäker på vad de kräver gällande hydraulik. Gissar på att jag kommer behöva modifiera traktorn något för att det ska fungera.

TS

maltex  
#867170MF165s original hydraulik är nog inte så mycket att använda till en huggarvagn, trycket är ok men flöde och tillgänglig oljemängd till ytre hydraulik har sina begränsningar. Då det är en relativt stor traktor borde du sikta på en 8-10tons vagn med separat hydraulik. Tänk på att dom legendariska skogstraktorerna Robur och Kubik från ANA maskin baserades på 165or. Dom drog 10-12tons Rosö skogsboggis,så en modern 5tons kärra kommer nog att verka lite liten bakom traktorn.

#867171Om du kan låsa spaken och hitta en fri retur. ( Återgång till tank) så kan du nog köra kranen. Ramstyrning och drift får du nog skippa.

JoTh  
#867183Titta på en 9 - 11 tons vagn med kraftuttagsdriven pump till 165'an. Utrusta sedan traktorn med ett extra dubbelverkande uttag för ramstyrning till vagnen.
Du behöver ju inte lassa rågade lass i skogen om det är besvärlig terräng.
Vad tiden går kanske traktorn uppdateras,
då är det synd om vagnen är helt opassande.

De presenterade klassifieringarna (vikterna) på skogsvagnar anser jag är helt missvisande.

Titta och jämför istället bredd, spårvidd däckdimension ( högre hjul klättrar lättare över stubbar och stenar) och övrigt intressant som lyftkraft och räckvidd,
typ av stödben, ramstyrning.
Prioritera radiostyrd vinch, till en 2WD traktor, så kommer du långt i skogen med kedjor på drivaxeln och använd styrbroms när det behövs.

Kalkylera sedan istället själv lastförmåga utifrån grindarea och medelläng på det virke du kommer att köra med ekipaget.
Körde själv längre tillbaka med Volvo BM 650 och 12 tons klassad kärra, utan nämnvärda problem.
Visst har effektiviteten ökat med samma vagn och större 4WD traktor framför.
650' är inte så vansinnigt mycket större än 165'an för skogskörning.
Kanske även något vedlass ska köras längre sträckor efter släta vägen eller basväg i skogen. Då skulle jag själv misströsta om det bara var en 5-8 tons vagn, med så litet lastutrymme blir det inte många fastkubik i varje lass. Samt att de minsta vagnarna är för korta, om lite längre timmer ska skotas ut. Bra är då om det går att justera tillbaka boggievaggan för bättre lastfördelning.
Skulle det bli aktuellt att skota ut GROT någon gång, ökar det positiva för en något överdimensionerade vagn i förhållande till traktorn.

Användarvisningsbild

RobbanW  
#867210Tack för alla svar men det skall tilläggas att fastigheten är ute på en ö och det är väldigt begränsat med riktiga transportvägar, merparten av dem är smala och knixiga att ta sig fram på. Därav min tanke med en mindre kärra för att underlätta framfarten samt att allt jag tar hem är för eget bruk, antingen att såga virke alt. ved.
Drivning samt ramstyrning vore två optimala saker att ha på kärran.
Vad finns det för mindre kärror som har ovan nämnda men även är kraftuttagsdrivna?

TS

#867216Direkt kraftuttagsdrivna kärror är det ont om och det är mest hembyggen. Men hydraulpump att sätta på kraftuttaget är faktiskt inte jättedyrt.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867585Är det snabbväxel på 165:an?

Användarvisningsbild

Johannesv8  
#867634Kolla annars Mowi deras kranar kräver lite oljekapacitet. Denna skulle nog passa bra till exempel https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1002060755

Användarvisningsbild

Gustav51  
#867787Oj Oj OJ,här duggar det rekommendationer på rätt stora vagnar: Jag vill istället föreslå att du tittar dig omkring var du skall köra, köravstånd terräng osv, därefter så väljer du kärra som känns rimlig för ditt behov och plånbok. Ett enkelverkande uttag räcker men du måste ordna fri retur till tank och din traktors hydraulkapacitet torde räcka

Användarvisningsbild

RobbanW  
#867800Hej Gustav, är tacksam för alla svar, Dock har vi lite olika uppfattning om vad en mindre kärra kanske är.
Har du något tips på en passande karta till en Mf165:a?

TS
Användarvisningsbild

Gustav51  
RobbanW skrev:Hej Gustav, är tacksam för alla svar, Dock har vi lite olika uppfattning om vad en mindre kärra kanske är.
Har du något tips på en passande karta till en Mf165:a?

Hej Jag har inget tips på kärra eller fabrikat, men en kärra med lastkapacitet 5-6 ton bör vara passande till din traktor. ute på begagnat marknaden brukar det dyka upp annonser

#867837Smyg bort till en handlare och titta vad han har på gården. Prata inte med honom i första skedet men bilda dig en uppfattning om storleken och lämpligheten av olika vagnar.

wigge  
#867856Är ute efter lite samma sak fast till min 430:i
Pratade med Weimer, mkt trevligt bemötande och det som föll mig i smaken var We:5 med 5,? Kran med hydraulpump på kraftutaget.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).