Före och efter jobbet

TV serien Whisky on the Rocks

27 inlägg 11365 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

TV serien Whisky on the Rocks

Umea  
#865997TV serien Whisky on the Rocks handlar om U-båten som gick på grund.
Mycket sevärd och känns både olustigt och kusligt aktuellt just nu.
Hälsningar från Umeå

TS
Användarvisningsbild

Re: TV serien Whisky on the Rocks

Fredrik Reuter  
#866004Ja, vi tittade på serien igår kväll. Underhållande och välgjord tycker jag. Men ett stort men när det kommer till sanningshalten och tråkigt om en fiktion skriver om sanningen vad som hände. Riktigt tråkigt att dokumentären på SVT numera inte kan ses på Play, det hade varit bra att ha att jämföra med.

För dig som är intresserad rekommenderar jag Försvarsmaktens beskrivning av händelsen här:

https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... till-krig/

Och även Kustbevakningens sida här:

https://www.kustbevakningen.se/nyheter/ ... ter-40-ar/

Med tanke på informationen ovan kunde man nog gjort en bra mycket mer "spännande" serie om man velat givet att kärnladdningen kunde varit en mina som skulle kunna placeras i den svenska skärgården samt att U137 inte var ensam in i skärgården...

Tänk vad ett rasat ensmärke på en kobbe kan ha förändrat världen?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#866006Kan vara intressant att se i samband med serien:

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#866009Håller med dig Fredrik att serien inte är sanningsenlig, tyvärr. Nu har jag bara sett två avsnitt men tycker den är helt ok trotsallt. Är från Blekinge och bott 10 år i Karlskrona så har även haft möjlighet att besöka platsen där ubåten gick på grund. Jag är 99% övertygad om att ubåten hade uppdrag inne i skärgården men av okänd anledning gick in i fel fjärd eller helt enkelt gick in för långt än vad det var tänkt. Dessutom finns det uppgifter på att ubåten aldrig var själv utan det låg en sovjetisk ubåt strax utanför skärgården som troligen hade gemensamt uppdrag med U-137. SVT hade förr en väldigt bra dokumentär om händelsen på öppet arkiv där dessutom prästen på Sturkö vittnade om att det fanns två ubåtar.

Som sagt serien hade kunnat vara väldigt spännande men nu valde de att göra satir om händelsen istället.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#866019Whiskey on the rocks är en komediserie, i vissa delar kan den ses som parodisk men stundtals är den nästan långtråkigt tramsig. Är det verkligen nödvändigt med tillrättalägganden och förklaringar om att innehållet inte är sanningsenligt, borde inte de flesta som sett den redan begripit det?
Nåväl, HBOs dramaserie om Tjernobyl missuppfattades av många som trodde att det var en dokumentär men den serien var väl underbyggd med noggrann detaljrikedom gällande såväl omständigheter och händelser. Något man knappast kan klandra Whiskey on the rock för.

tallen100  
Fredrik Reuter skrev:Ja, vi tittade på serien igår kväll. Underhållande och välgjord tycker jag. Men ett stort men när det kommer till sanningshalten och tråkigt om en fiktion skriver om sanningen vad som hände. Riktigt tråkigt att dokumentären på SVT numera inte kan ses på Play, det hade varit bra att ha att jämföra med.

För dig som är intresserad rekommenderar jag Försvarsmaktens beskrivning av händelsen här:

Med tanke på informationen ovan kunde man nog gjort en bra mycket mer "spännande" serie om man velat givet att kärnladdningen kunde varit en mina som skulle kunna placeras i den svenska skärgården samt att U137 inte var ensam in i skärgården...

svt som brukar vara så sanningsenliga 😉

Har sett ett par avsnitt och tycker serien verkar bra.

Sen står det klart och tydligt att det är satir, är folk så dumma att de då tror att det är en helt sanningsenlig historia dom tittar på, ja då får det väl så.
Annars krävs det väl snart utbildning för att se på tv också, kanske ett "titta på tv körkort"?
Eller så låter vi tv tittarna tro vad dom vill.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
tallen100 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ja, vi tittade på serien igår kväll. Underhållande och välgjord tycker jag. Men ett stort men när det kommer till sanningshalten och tråkigt om en fiktion skriver om sanningen vad som hände. Riktigt tråkigt att dokumentären på SVT numera inte kan ses på Play, det hade varit bra att ha att jämföra med.

svt som brukar vara så sanningsenliga 😉

Har sett ett par avsnitt och tycker serien verkar bra.

Sen står det klart och tydligt att det är satir, är folk så dumma att de då tror att det är en helt sanningsenlig historia dom tittar på, ja då får det väl så.
Annars krävs det väl snart utbildning för att se på tv också, kanske ett "titta på tv körkort"?
Eller så låter vi tv tittarna tro vad dom vill.

Ja det är mer eller mindre dit vi har kommit, när public relation kanaler sänder program kan man inte vara säker på om det är verklighet eller parodi...

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#866056Hej .det var roligt skrivet. 😀
Tv körkort A för att titta hemma
B för att titta borta /tex hos en kompis i
grannhuset.
C för att titta på jobbet tex på frukostrasten
Kursen för att få tv körkort hålls av en konsult från storstaden.Det är billigt (lunch ingår ) och kursens varje steg kostar bara 3200 sek per steg + moms (A B C osv).
Sen kan man bygga på med radio / pod kurs i olika steg.
Detta var ett bra förslag på att skapa mer arbetstillfällen i dessa tider av lågkonjunktur.
Kan vi sen få myndigheterna att genomföra ett lagkrav på detta är vi nästan hemma.....

jannee  
#866159Nu har jag försökt att se på något/några avsnitt av denna serie.
Det är inte ens dålig satir, skiten är uruselt, att SVT bara ha mage att sända en så dålig serie.
Den är så dålig att den inte ens är parodi på något.
Skandal är nog den rätta beteckningen, visst det är upp till var och en att betrakta eländet, men ha inga förhoppningar om att det skulle kunna vara underhållning, gå inte ens att skratta eller gråta åt eländet. 👎 👎 👎 👎 👎

özach  
#866163Den va kul 🤩👍👍👍👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
#866164Serien är riktigt kul och scenen när Fälldin ger ÖB en duktig magsop var hysteriskt skojig..🤣🤣🤣

tallen100  
#866171Ja tycker det var en bra serie, bitvis riktigt rolig 🤣

Användarvisningsbild

paavo25  
#866177Har ej sett serien, men dokumentet i bifogade yt klippet, ej alls överraskad navigerings utrusting är sönder samt vad bekanta estniska män som tjänstgjort i sovietunionesrme ha berättat om alkohol användningen i tjänst. Klargör de ej var nån öl eller vin utan starksprits, typ fri tillgång. Detta har vi ju sett senast nu i konflikter med ryska soldater, dom har sitt gevär, amunitionen slut, förmännen sprungit bort, eller dödats, ingen mat, men flaskan sirkulerar männen mellan. På den tiden de var stålridåns guld tid, hade vi vår Kekkonen som kunde bra men stå på sig mot stora mäktiga.

Finns ju en vits, en sovjetisk kom till peters port, han skulle till helvetet, men peter gav sovjetaren en shans, vill ni västra sidans eller kommunistiska sidan, Sovjetaren fundera, Sedan svaradehan vill till kommunistiska. Hur så? Garanterat svalare där, om de finns kol, då är pannan sönder, finns de kol och pannan hel, då är eldaren i fyllan, om eldaren är klar nog så finns de ej kol......

Tralsmo  
#866244Ja har sett tredje avsnittet nu (tittar ju bara på svt1).

Ja tycker de är sanslöst roligt å är nära å skratta ihjäl mig bitvis.

Men man ska ha klart för sig att det är ordentligt allvarligt å nog inte särskilt långt ifrån den korkade version som återges.

Ja har googlat lite å läst hit å dit hur de verkligen ligger till men den här soppan är nog lika dunkelt som mycke annat på 80tal.

Att Torbjörn var insnöad på får kan ja inte se på annat vis än att de va positivt.
Dryga bönner kan va rätt smarta har ja fått för mig.

Palme som inte va dryg gick väl in i väggen på slutet. Dessutom blev han mördad.
Mycke hänger ihop om man studerar 80tal.

Ja har läst in mig rätt ordentligt på Palmemordet å Sveriges polisväsende visar sig inte från sin bästa sida.
Man kan undra hur de ligger till me försvaret å ubåten 137.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).