lör 14 sep 2024, 14:57#855829Halloj, alla experter .đ vad tror ni om en dieselmotor som ej gĂ„r runt? Motorn Ă€r en marindiesel med lösa foder och Ă€r det nĂ„gon idĂ© att lossa spridarna och försöka fĂ„ motorn att gĂ„ runt genom att hĂ€lla diesel/olja ner i cylindrarna?
Verkstan
Motor som ej gÄr runt.
âïž Sammanfattning av trĂ„d
Den hÀr trÄden har Ànnu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 14 sep 2024, 17:00#855835Börja med att se om du kan fÄ pÄ en hylsa och ett skaft pÄ vevaxeln och prova att gunga/lirka loss den, har du tur sÄ kan den slÀppa.
Annars ta bort startmotorn sÄ du kommer Ät kuggkransen ta sedan en kofot och sÀtt mellan kungarna och försök lirka loss den.
Se till att du har ordentligt tag och var inte för vÄldsam.
Sitter den sÄ hÄrt att det inte funkar sÄ Àr det olja i cylindrarna som gÀller, och sedan samma metod med kofoten igen efter nÄgra dagar.
Annars ta bort startmotorn sÄ du kommer Ät kuggkransen ta sedan en kofot och sÀtt mellan kungarna och försök lirka loss den.
Sitter den sÄ hÄrt att det inte funkar sÄ Àr det olja i cylindrarna som gÀller, och sedan samma metod med kofoten igen efter nÄgra dagar.
lör 14 sep 2024, 17:11#855836
Försöket att dra runt den via vevaxeln sket sig dĂ„ utrymmet enbart medgav anvĂ€ndning av ett kort spĂ€rrskaft. MotorskrĂ€llet som gĂ„tt riktigt bra Ă€r nu 49 Ă„r gammal och sitter kvar i bĂ„ten. Att fĂ„ ur öket som vĂ€ger runt 300 kilo och sedan transportera hem den till garaget för att kanske fĂ„ igĂ„ng den kostar möjligen mer Ă€n det smakar..âčïž
tallen100 skrev:Börja med att se om du kan fÄ pÄ en hylsa och ett skaft pÄ vevaxeln och prova att gunga/lirka loss den, har du tur sÄ kan den slÀppa.
Försöket att dra runt den via vevaxeln sket sig dĂ„ utrymmet enbart medgav anvĂ€ndning av ett kort spĂ€rrskaft. MotorskrĂ€llet som gĂ„tt riktigt bra Ă€r nu 49 Ă„r gammal och sitter kvar i bĂ„ten. Att fĂ„ ur öket som vĂ€ger runt 300 kilo och sedan transportera hem den till garaget för att kanske fĂ„ igĂ„ng den kostar möjligen mer Ă€n det smakar..âčïž
TS
lör 14 sep 2024, 17:32#855840Tog loss en traktormotor det regnat in i med att hÀlla CocaCola som fick stÄ över natten i cylindrarna. Antar att du inte vill lyfta topplocket dÄ det Àr vÄtfoder.
Hellre en tom bensindunk i handen Àn tio fulladdade batterier utspridda i skogen
lör 14 sep 2024, 18:31#855858Hej.
SlÄ i varm 5-56 eller wd 40 ned i cylindrar.
Kommer du Ät kuggkransen pÄ svÀnghjulet?
PÄ en del marin motorer fanns ju en liten lucka i transmissions kÄpan. Om du har en sÄdan sÄ att du kommer Ät kan man ibland anvÀnda en stor skruvmejsel att rucka loss den med. GÄr Àven att borra ett hÄl i kÄpan mitt för kuggkransen sÄ att man kan bryta.
Mvh
Jörgen
SlÄ i varm 5-56 eller wd 40 ned i cylindrar.
Kommer du Ät kuggkransen pÄ svÀnghjulet?
PÄ en del marin motorer fanns ju en liten lucka i transmissions kÄpan. Om du har en sÄdan sÄ att du kommer Ät kan man ibland anvÀnda en stor skruvmejsel att rucka loss den med. GÄr Àven att borra ett hÄl i kÄpan mitt för kuggkransen sÄ att man kan bryta.
Mvh
Jörgen
lör 14 sep 2024, 21:35#855874Tack för alla rĂ„d som nu gjort att jag beslutat mig för att ta hem motorn och försöka sparka igĂ„ng det gamla skrĂ€llet..đđ
TS
sön 15 sep 2024, 15:32#855927
Det kan krÀvas Ätskilligt mer Àn vad man tror. Jag lyckades med det den 20 maj i Är pÄ bÄt som stÄtt pÄ land minst 10 Är efter visst motorproblem innan. Jag hade köpt en 25 fots finsk havskryssare med en encylindrig Yanmar 1GM 10 motor frÄn 1992, motorn tillverkas Àn idag.
Efter mÄnader med först Omegas krypolja, först genom avgasventilen pÄ urtagen motor, senare WD 40 omvÀxlande renblÄsning med tryckluft. VÀrmning med gasollÄga runt cylinder försök med kolsyreis frÄn liten eldslÀckare mot kolvtoppen (funkade ej bra pÄ grund av för brett munstycke)
à ter vanlig uppvÀrmning cylinder med gasollÄga, vibrerande verktyg mot trÀcylinder mot kolvtopp, omvÀxlande liggande motor med bortaget oljetrÄg för att spraya underifrÄn.
SÄ till sist det grova artilleriet Uppskattningsvis 1,5 tons tryck med frontlastaren tills bÀgge framhjulen var i luften sÄ med ett knÀpp sÄ slÀppte kolven.
Eftersom jag sparat de fina fötterna till soffan jag skrotade efter att katten troligtvis blivit tagen av Kungsörn, sÄ kom de nu helt ovÀntat till tjÀnst!
anersimyra skrev:Tack för alla rĂ„d som nu gjort att jag beslutat mig för att ta hem motorn och försöka sparka igĂ„ng det gamla skrĂ€llet..đđ
Det kan krÀvas Ätskilligt mer Àn vad man tror. Jag lyckades med det den 20 maj i Är pÄ bÄt som stÄtt pÄ land minst 10 Är efter visst motorproblem innan. Jag hade köpt en 25 fots finsk havskryssare med en encylindrig Yanmar 1GM 10 motor frÄn 1992, motorn tillverkas Àn idag.
Efter mÄnader med först Omegas krypolja, först genom avgasventilen pÄ urtagen motor, senare WD 40 omvÀxlande renblÄsning med tryckluft. VÀrmning med gasollÄga runt cylinder försök med kolsyreis frÄn liten eldslÀckare mot kolvtoppen (funkade ej bra pÄ grund av för brett munstycke)
à ter vanlig uppvÀrmning cylinder med gasollÄga, vibrerande verktyg mot trÀcylinder mot kolvtopp, omvÀxlande liggande motor med bortaget oljetrÄg för att spraya underifrÄn.
SÄ till sist det grova artilleriet Uppskattningsvis 1,5 tons tryck med frontlastaren tills bÀgge framhjulen var i luften sÄ med ett knÀpp sÄ slÀppte kolven.
Eftersom jag sparat de fina fötterna till soffan jag skrotade efter att katten troligtvis blivit tagen av Kungsörn, sÄ kom de nu helt ovÀntat till tjÀnst!
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
mÄn 16 sep 2024, 16:37#856010
Du fĂ„r ta och sĂ€lja motorn under rubriken: Pietetsfullt renoverad motor sĂ€ljes..đ€Łđ€Łđ€Ł
rokon skrev:anersimyra skrev:Tack för alla rĂ„d som nu gjort att jag beslutat mig för att ta hem motorn och försöka sparka igĂ„ng det gamla skrĂ€llet..đđ
Du fĂ„r ta och sĂ€lja motorn under rubriken: Pietetsfullt renoverad motor sĂ€ljes..đ€Łđ€Łđ€Ł
TS
mÄn 16 sep 2024, 19:52#856021
Hon Àr, finska Jasmine 25`s hjÀrta, vill ju inte sÀlja bort na, du vet nÀr kÀnslor Àr involverade.
anersimyra skrev:rokon skrev:anersimyra skrev:Tack för alla rĂ„d som nu gjort att jag beslutat mig för att ta hem motorn och försöka sparka igĂ„ng det gamla skrĂ€llet..đđ
Hon Àr, finska Jasmine 25`s hjÀrta, vill ju inte sÀlja bort na, du vet nÀr kÀnslor Àr involverade.
mÄn 16 sep 2024, 20:07#856022Om ni förstÄr, nÀr man har sÄdana böjelser? https://www.sailguide.com/batfakta/jasmine-25

Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).