Sågverk (mindre)

Såga stockpanel

16 inlägg 1550 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga stockpanel

Jobba på du bara  
#849418 Håller på att renovera en mindre stuga.
Stugan har liggande100mm rundad enkelfasad ytterpanel, tror de kallas stockpanel. En del brädor är i riktigt risigt skick och skulle behöva bytas. Panelen är lite udda och går inte köpa på en vanlig byggaffär.

Har tillgång till skog där jag fritt kan plocka de virke jag vill ha. Har även tillgång till solosåg, planhyvel och överhandsfräs.

Leker med tanken att såga fram dom brädor jag behöver. Men har aldrig sågat en bräda förut. Föreställer mig att de borde gå att göra med dessa maskiner…

Några tips på hur man gör?
Tänker mig att man antingen klyver klenare stockar på mitten med sågen, hyvlar till rätt tjocklek med hyveln o till sist fräser sponten?

Alternativt att man använder grövre stockar och kapar ut flera brädor från utsidan stammen o därefter hyvlar o fräser.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga stockpanel

Bosse1  
#849423 Det är hyvelstålet som gör det stocklika utseendet, såga vanliga bräder och fundera inte på stockens runda form.Det blir nog jobbigt.

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

Jobba på du bara  
#849424 Jo, förstår att den rundade formen är hyvlad. Av estetiska skäl vill jag ha rundade brädor inte kantiga.

Tänkte att de på nått sätt skulle gå att göra nån bonnlösning där man nyttjar trädets naturliga rundning…

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga stockpanel

Bosse1  
#849426 Går nog säkert men vilket pussel pyssel 😀
Om man inte är så noga går det väl att såga fina bakar att klä med men fräsa och hyvla blir kanske pyssligt.

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849428
Jobba på du bara skrev:Jo, förstår att den rundade formen är hyvlad. Av estetiska skäl vill jag ha rundade brädor inte kantiga.

Tänkte att de på nått sätt skulle gå att göra nån bonnlösning där man nyttjar trädets naturliga rundning…

Den rundade formen är nog inte hyvlad utan snarare fräst.

Det borde kunna att få till hyggliga "bakar" med en Solosåg om man ser till att inte såga parallellt med kärnan som man brukar göra när man sågar vanliga brädor, utan istället parallellt med stockytan. Problemet blir ju också att barka stocken på ett snyggt sätt och fräsa ut falsarna.

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849484
1720552830_11543_886975e94bf214ada35637c754b99170.jpg

Du har en planhyvel skrev du, kan man klämma dit den sortens skär?

Avatar Fallback

Re: Såga stockpanel

Bosse1  
#849520 Här går det köpa bakar för 600kr stycket, obarkat och valsmärken 😉 "rustic cladding"

https://www.brandonthatchers.co.uk/prod ... 5-mm-deep/
Exotiskt.

Avatar Fallback

Re: Såga stockpanel

Torleif  
#849555 Såga fyrkant. Det går fortare att hyvla utsidan rund med elektrisk handhyvel än det gr att jämna upp den naturliga rundningen på ett bakan.

Dessutom vill du ju ha kärnsidan utåt då du brädar.

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

svampbob  
#849650 Är det inte lika bra att byta hela brädfodringen.
Virket är spontat så det är byta enstaka och få det snyggt. Därtill är några riktigt dåliga så en stor del av de övriga halvdåliga och behöver bytas om några år.

Byt till stående panel så behöver du bara göra det en gång.

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849733
svampbob skrev:Byt till stående panel så behöver du bara göra det en gång.

Det där gäller kanske i Norrland men här på västkusten behöver man byta även stående panel ibland 😥

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

Jobba på du bara  
#849738 Vill inte ha stående panel.

Stugan har ett visst affektionsvärde och jag vill egentligen röra så lite som möjligt. Tackar för alla goda råd och ska prova tälja fram ett par brädor på ett eller annat vis motsvarande de som sitter där idag och byta ut de som är i sämst skick.

Kan väl tilläggas att stugan är 2x3m och har i forna dagar dragits bakom häst på medar vintertid för att tjäna som arbetsbostad vid skogshuggningar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

Nyborg  
#849747 Tror nog att @Torleif har det bästa rådet, om man bara är stadig på handen. 😀

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

svampbob  
#849749
th skrev:
svampbob skrev:Byt till stående panel så behöver du bara göra det en gång.

Det där gäller kanske i Norrland men här på västkusten behöver man byta även stående panel ibland 😥


Ja ni har det inte lätt om jag inte minns fel så har ni också en rostskydds klass värre än resten av landet.

Här räcker en stående brädfodring ca två generationer.

Avatar Fallback

Re: Såga stockpanel

Hema  
#849754
Torleif skrev:Såga fyrkant. Det går fortare att hyvla utsidan rund med elektrisk handhyvel än det gr att jämna upp den naturliga rundningen på ett bakan.

Dessutom vill du ju ha kärnsidan utåt då du brädar.

Kärnsidan utåt? 🤔
Av vilken anledning?

Användarvisningsbild

Re: Såga stockpanel

Bax  
#849757 För att slippa att brädorna kupar sig utåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).