ATV och UTV i skogen

Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

20 inlägg 3422 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

Schlangen  
#848973 Hejsan!

Behöver lite akut hjälp med ett val, köpa atv privat eller på enskild firma?
Ska köpas i morgon och säljaren undrar HUR jag vill köpa den.

•ATV:n är terrängregad.
•Den ska användas i min verksamhet.
•Jag har inget konto på företaget.

Vilka för och nackdelar finns det med att köpa privat vs i företaget m.a.p försäkring, avdrag av moms mm mm?

Jag har kikat runt i forumet i all hast men får ingen ro att lusläsa varje tråd.(Fick lite panik av denna fråga från säljaren och det korta varslet)

Är nybliven skogsägare och har väldigt dålig koll på just detta så ni som svarar får gärna förklara på ett sätt så en femåring kan förstå 😁😉

TS
ATV från Bengtssons

Re: Privat eller genom enskild firma, köp av ATV?

jannee  
#848979 Ska du nyttja den i rörelsen är det självklart att också rörelsen köper den = stå på rörelsen.

Användarvisningsbild

Schlangen  
#848981 Men ”HUR” köper rörelsen ATV:n då rörelsen inte har något konto eller pengar än?

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848987 Betala med egna pengar, och ta det från konto 2018 Egen insättning i bokföringen. Glöm inte avskrivningen.

Användarvisningsbild

Elis76  
#848989 Du behöver även vara momsregistrerad hos SKV innan Du köper din ATV.

Användarvisningsbild

Schlangen  
Mangan skrev:Betala med egna pengar, och ta det från konto 2018 Egen insättning i bokföringen. Glöm inte avskrivningen.

Aha! Ok 👍

TS
Användarvisningsbild

Schlangen  
Elis76 skrev:Du behöver även vara momsregistrerad hos SKV innan Du köper din ATV.

Jo men det är jag redan.

TS
Användarvisningsbild

Schlangen  
#848994 Men vad gör det då för skillnad om man köper privat eller genom enskild firma?

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848995 Håller med, det är bättre att ha maskinerna på sin firma och fylla på med pengar från det privata
om det behövs, skulle man sen tjäna pengar så kan firman betala tillbaks till det privata.
När man har EF är det eg inte så stor skillnad för man är ju ihopväxt med firman men
din revisor kan nog förklara för dig.
För egen del så vill jag ha privata grejer helt utanför firman bara för enkelhetens skull.

hfab  
Schlangen skrev:Men vad gör det då för skillnad om man köper privat eller genom enskild firma?

Skillnaden är enbart bokföringsteknisk.
För du in köpet i bokföring får du, dra av moms, göra avskrivningar och även dra av moms på reparation underhåll och drift av hjulingen.
Detta får du inte göra om du använder den "privat"

Användarvisningsbild

Schlangen  
Slurfi skrev:Håller med, det är bättre att ha maskinerna på sin firma och fylla på med pengar från det privata
om det behövs, skulle man sen tjäna pengar så kan firman betala tillbaks till det privata.
När man har EF är det eg inte så stor skillnad för man är ju ihopväxt med firman men
din revisor kan nog förklara för dig.
För egen del så vill jag ha privata grejer helt utanför firman bara för enkelhetens skull.

Det låter helt rimligt.
Frågan är skickad till revisorn redan 😉

TS
Användarvisningsbild

Schlangen  
hfab skrev:
Schlangen skrev:Men vad gör det då för skillnad om man köper privat eller genom enskild firma?

För du in köpet i bokföring får du, dra av moms, göra avskrivningar och även dra av moms på reparation underhåll och drift av hjulingen.

Jo det är så va 🤔
Men jag fattar fortfarande inte varför säljaren vill veta om jag köper privat eller via företag.

(Ja jag vet att jag är puckad 😂)

TS

Hema  
#849000 Olika upplägg på offerten? Vill du verkligen ha den terrängreggad? Jag hade övervägt Traktor A (får köra på väg), men det kanske finns nackdelar?

alias  
Schlangen skrev:
hfab skrev:

Jo det är så va 🤔
Men jag fattar fortfarande inte varför säljaren vill veta om jag köper privat eller via företag.

(Ja jag vet att jag är puckad 😂)

Den största skillnaden som jag kan komma på är om avtalsförhållandet mellan köpare och säljare regleras av köplagen eller konsumentköplagen (i regel har man ett bättre avtalsrättsligt skydd som köpare om man är konsument/privatperson än företagare/näringsidkare.

Jag hade inte tvekat att fråga säljaren om varför denne vill veta detta.

Jag hade dock blivit väldigt misstänksam när en säljare vill stressa en till att göra en affär.

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849013 Som alias säger, man har mindre skydd som företagare än som konsument. Garantier från säljande part brukar vara mindre om man kör yrkesmässigt.

Säg att det är privat om du vill, säljaren behöver inte veta sånt...
Senast redigerad av Mangan fre 05 jul 2024, 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).