tor 04 jul 2024, 22:13#848991
Jag vill som vanligt förespråka en rejäl, rymlig, praktisk, vacker och imponerande kärra, nämligen
en full-size jänkarpickis.
Med 5 pers normalt i bilen behöver man en Crew Cab med soffa både fram och bak. Då har man
gott om plats och även möjlighet att klämma in en till medåkare om det nödgas.
Helst ska man förstås ha en långflakare men dom kan vara svåra att hitta.
Den bil jag själv kör är en lite äldre Silverado Crew Cab med lilla 6,5' flaket och det duger till nästan allt
men ibland fantiserar jag om att byta till en likadan fast med 8' flak men så blir det nog inte.
Motorn är en Duramax på lite över 400hk och lådan är en 6-stegad Allison, 4wd och 3,5 tons drag.
Att klämma in familjen i en minipickis känns lite för öststatsmässigt hellre då kika på en Tahoe eller Suburban
ifall man kan klara sig utan flak, men det blir svårt förstås.
En fördel med full-size jänkare är att den inte sjunker särskilt i värde om den fått några år på nacken
och dom är vettiga i underhållskostnader och tack vare en stabil konstruktion brukar ägandet vara lättsamt.
Budgeten får bestämma hur pass ny kärra man kan spana efter givetvis, det viktiga är ju att skaffa rätt från början
så låt det ta den tid det behöver, det dyker upp nya fynd hela tiden.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.