Verkstan

Cav pump bm430 ger inge diesel till spridarna.

16 inlägg 2075 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cav pump bm430 ger inge diesel till spridarna.

Filiph  
#848714 Hej, har köpt en 430 som stått i x antal år. Hela bränslesystemet var alldes igen geggat, har bytt matarpump, båda filtren och gjort rent tank och ledningar med etanol. Så där är det inga problem... men även cav pumpen var full I kladd så inget rörde sig riktigt i den. Har plockat isär den i molekyler och gjort rent allt. Nu har jag monterat den och försökt starta. Men får inte en droppe diesel ut till spridarna. Vad kan vara fel?

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Cav pump bm430 ger inge diesel till spridarna.

Nyborg  
#848717 Har du luftat på alla sju ställena? 😀

Användarvisningsbild

Filiph  
#848726 Har nog inte lufta på sju ställen, men har luftfri diesel efter första filtret, efter andra filtret, och ur båda delarna på cav pumpen. Får det ändå bara att droppa ur spridarrören. Kan de va luft kvar ändå som jävlas ? Eller är de någon del i pumpen som kan kärva lite ändå och inte bygga tillräckligt med tryck

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#848730 Haft fullgas när du lossat lite på nåt spridarrör vid toppen?

Brorsan  
#848741 Det finns kolvar i pumpen som ska gå såpass lätt att dom åker ut av trycket från matarpumpen.
Rör dom sig inte finns inget bränsle att komprimera till spridarna.
Det felet hade (har) jag i min pump.
Kolvarna finns i mellanstycket

Tralsmo  
#848760 Ja skruvade häromveckan me en likadan pump som sitter på min mf35.

Ja tänkte som brorsan när ja läste ditt inlägg.

Min pump hadde skurit och axeln gått av så förpumpen snurrade inte. En ny är monterad men återstår att rengöra å byta filter på resten.

Bifogar en bild isärtagen pump där alla delar syns

Rullarna som syns på brorsans bild å dom radiella kolvarna som skapar tryck pulsen till spridarna är nere till höger jämte axeln som gått av.

Användarvisningsbild

Filiph  
#848769 Nu går traktorn 👍 rev isär pumpen en gång till precis så som bilden visar. Det jag tror felet var, va att en av kolvarna gick lite, ytterst lite trögt. (Hade som sagt redan gjort rent och dom gick lätt vid montering) Fick den att röra sig lätt, skruvade ihop allt och luftade enligt konstens alla regler. Körde något varv på starten med alla 3 spridarrören lösa för att se så de kom diesel ur alla. Det gjorde de. Skruvade dit dom och 3 varv till på starten så gick traktorn 🤠 dock med lite hög tomgång som inte gick att justera ner något mer...

TS

Brorsan  
#848783 Det går att vrida mellanbrickan när man drar fast delarna har jag för mig.
Det påverkar insprutningsläget, tidigare eller senare. Ändras det något kan det säkert påverka tomgången.
Minnet kan ju slira lite, var ett år sedan jag tog isär pumpen men Tralsmo har kanske bättre koll.
Går motorn bra i övrigt är det väl ingen att bry sig om.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848824 Har du hakat i fjädern i rätt hål? Man kan även sätta fjädern så den hamnar lite "snett", vilket även det ökar tomgången.

Användarvisningsbild

Filiph  
#848867 Jag är 95% säker att fjädern sitter i samma hål som när jag demonterade, men åt vilket håll ska den flyttas för att eventuellt sänka tomgången ?
Så som bilden visar satt den, och i mitten hålet i andra änden.

Jag är inne på om det är mellanbrickan som kan hamnat lite vriden åt det hållet som ger mer diesel. Och där av högre tomgång. Ska köra lite mer med traktorn så den får gå lite innan ja river för att justera. De va ändå minst 6 år sen den gick tror jag

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848881 @Filiph, du skall sätta fjädern så spetsen på länken med de tre hålen är "inne i" fjädern, inte som nu när spetsen är utanför.
Om du lovar att inte skratta, så har jag ritat en bild... 🙃

Användarvisningsbild

Filiph  
#848910 Ja, jo de har jag gjort, den där bilden tog jag vid demontering för att minnas vilket hål fjädern satt i. På andra sidan satt den i mittersta av 3 hål. Ska jag flytta den uppåt eller neråt för mindre diesel?

TS

Tralsmo  
#848925 Fjädern ska sitta som mangan ritat å den ska va i de hålet.

För mindre diesel kan man flytta den till mitten men hur bra de blir vet ja inte.

I andra änden skall den va i mitten.
Om .an ska flytta upp eller ner där måste ja fundera på.

Tanken va att ja skulle riva min pump igen som är kass å studera lite närmare hur de verkligen funkar å lagt upp några bilder.
Ja haft fullt upp me annat ett tag men de kommer nog.

Tralsmo  
#848950 Ja skapade en tråd alldeles för nån vecka sen , Massey 35 dieselpump.

Verkar va samma som denna.

Ja fortsätter å skriver där.

Nån hugad får gärna länka dit härifrån.

Ja är principiellt analfabet på sånt.

Fortsättning följer där.

tallen100  
#848972 Länk dit.
Tralsmo - Massey 35 dieselpump.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).