Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tips på mindre hjullastare

21 inlägg 3343 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Tips på mindre hjullastare

Hema  
#847780 Hej.

Jag har börjat kolla på hjullastare. Fastnat lite för Wille och Lundberg.
Några med här med erfarenheter på dem?
Lundberg har större hjul, vilket bör vara en fördel på landet. Annars vilka svagheter har de?
Tänker mig V-plog, gafflar, skopa. Btw kan man räkna med att de har flytläge för plog?

Men kanske bättre o satsa på en L25:a Volvo, så man sitter på bakdelen, som alla de större maskinerna? För - nackdel sitta på framdelen/bakdelen?

TS
Syketec Woodpecker WP-50
Användarvisningsbild

Re: Tips på mindre hjullastare

Elis76  
#847785 Hur mycket kan du tänka dig att lägga på en lastmaskin och har Du någon maxålder på maskinen?

Hema  
#847786 Väldigt mycket beroende på skick. Men ju mindre desto bättre såklart. Max 150-200K

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#847787 Här i Tornedalen där jag befinner mig under halva året finns en Volvo BM 642, en Volvo L50 och en Volvo CE L70.

Köp en maskin i bra skick.
Undvik de äldre veteranmaskinerna om Du inte gillar att skruva: baklastarna, Volvo LM 845/846, 4300 etc.

Jag föredrar Volvo med tanke på reservdelar och service.

Förra sommaren havererade en bränsleventil på grävaren ECR 88:an när vi grävde en brunn.
Nästa dag levererade Swecon en ny ventil.
Det fungerar inte med Kinamaskiner.

Hema  
#847789 Tycker att de maskinerna är för stora för mitt behov.

Btw någon som har testat Wille och/eller Lundberg och skulle kunna ge ett utlåtande?

Tack på förhand.

TS

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847794 Ska du bara använda hjullastaren sporadiskt så hade jag nästan hellre köpt en ny Kina-maskin typ Everun än en 30-40 år gammal märkes-maskin med den budgeten.

Visst, Kina-maskinen är ungefär lika modern som en Volvo-maskin från 70-talet, men du får åtminstone nya grejer.

Tänker du köpa en gammal märkes-maskin så försäkra först dig om att du kan hitta delar samt att det finns någon som är villig att hjälpa dig reparera den ifall du inte klarar allt själv.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847802 När hytten sitter på framdelen blir de svårare att backa för du får inte så lätt känsla för vart bakänden är på väg när du börjar backa utan titta.

hfab  
gnisten83 skrev:När hytten sitter på framdelen blir de svårare att backa för du får inte så lätt känsla för vart bakänden är på väg när du börjar backa utan titta.

Instämmer!
Därför tycker jag att Hema ska öka budgeten, och köpa min weycor istället.
Storlek som en L30, kapacitet som en L45, dieselvärmare, AC, backkamera och en lyfthöjd på över 4m 😉

Wille och liknande gör sig nog bäst på breda asfalterade ytor.

Användarvisningsbild

Elis76  
hfab skrev:Instämmer!
Därför tycker jag att Hema ska öka budgeten, och köpa min weycor istället.
Storlek som en L30, kapacitet som en L45, dieselvärmare, AC, backkamera och en lyfthöjd på över 4m 😉

Wille och liknande gör sig nog bäst på breda asfalterade ytor.

Typ någon av dessa mindre?

https://www.weycor.de/en/wheel-loaders-models.html

Annars har ju Volvo behändiga småmaskiner: L25, L30, L35 o.s.v.

Användarvisningsbild

paavo25  
#847814 Har erfarenhet av dessa som sökes, wille 655, kramer 480, cat 906, och äger ju nu en komatsu wa80. Alle dessa sk på samma linje, men såå olika. Wille starka och går hårt, yttrets obekväma på allt vis. Kramers fyrhjustyrda bekväma in och ut rätt bra kvalitet almänt. Cat är cat fungerar? Komatsu smidig och kopia av dom stora, men går sakta. Volvo 35 är ju lik cat och komatsu, rigtigt vad ni vill, och utrustning.

Lite mer ännu wille, ni själv ryms i hytten, men var lägger du mobilen? Sätt mobilen vid höger fönster, sedan vill ni öppna fönstret, ut trilla mobilen, god tur kör ni över den. Lägg den var som hels, mobilen föll på golvet, om ni ej lykas stiga på den, så sträker ni för att lyfta mobilen. tlllika skuffar er arm eller akselm frontlastaspaken enråt och tömmer skopan. Om utan ac, stekhett och dåliga vädrings möljliheter. En motorsåg helt omöljit att ta med, och syslor ni går inn och ut ideligen så är wille sämst. När man kör tex två meter från en husvägg, specielt backar, så har man känslan man törnar huset. Willes frontlastare, tömm en skopa ved in i ett garage, så tar tömsylindrarna i taket.....

Kramers stora dörr samt fritt till stolen suverän i detta. Utan större problem ta med i hytten tex en motorsåg. Fyrhjulstyrning, endera tycker man om, eller hatar, nu kan man göra saker ändå med dom? Ej för höga, om man skall in i byggnader

Cat, lite liksom gamla fast nya, dom jag kört har diffspärrar på båda akslar, så du kan slira fast dig ordentligt! Nån årsmodels värme ac fläkt otroligt ljudig (906m). Rätt bra utrymme i hytten, större vändradie än wa80 och går sirka 35kmh (nyare next gen helt annan med lyx, men antar dessa utanför buget?) Lågbygd, bra om man skall in i befintliga bygnader

Komatsu wa80, betydligt Smidig, Stor tank, kör många dagar med en tank. Ser hög ut, men lika hög som en ford 6600. Ytters kraftigt värme och ac, hytten samt chaufören torkar i snuskigt väder, samt rutorna hålls sikten i. Ac klarar hettan före åska galant.

Jcb, dom där små, (mindre än 410) Dom har ur uselt värme/ac så vid regn eller vinter hopplöst att få rutorna att hållas is/imm fria. Deras filosofi med frambak med pekfingret, (typ alla andra med tummen,vanesak). Kraftig i drift och går hårt, i klass med 655.

Sen fans ju även helt ok gianti, kubota och bobcats hjullastare.
Senast redigerad av paavo25 sön 23 jun 2024, 09:48, redigerad totalt 2 gånger.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847815 Var i ts läge för två år sen. Köpte en zl 16 en kinamaskin beg av en bekant som hade kört 150 tim sen ny 2014. Gav honom 100tkr. Den duger. Bäst går den med snöröjningen o klaffskopa. Sämst med pallgafflar då tippgeometrin inte parallellför bra. Det är bara en pump och den är för yster på lastarn så jag har satt strypningar. Funkar ok med vissa smårep hittills

Hema  
#847820 Någon med erfarenhet kring Lundberg då?
@hfab, vilken modell av Waycor har du?

TS

hfab  
Hema skrev:Någon med erfarenhet kring Lundberg då?
@hfab, vilken modell av Waycor har du?

Har en 480t
Lundberg tycker jag är bullriga och allmänt obekväma.
Sedan gillar jag inte att sitta framför midjan(trots att jag gör det i stort sett varje dag, i en komatsu skördare)
Senast redigerad av hfab sön 23 jun 2024, 18:39, redigerad totalt 1 gång.

Hema  
#847832 Ok, ja den hamnar väl tyvärr utanför min budget, storleksmässigt åt det större.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847833 Nästa del, redskap, ska den dela redskap med nån traktor med lastare eller nåt?
Isf är de billigare att använda samma fäste, redskap kostar pengar med har jag märkt

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).