Öppna kategorin

Om jag ändå köpt ett bastutält tidigare!

9 inlägg 1778 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om jag ändå köpt ett bastutält tidigare!

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846910 Funderar du på att bygga en bastu, men är lite osäker på var du vill ha den eller på en plats det är svårt att komma åt att bygga på?
Då kanske ett bastutält kan fungera.

Slå upp vid sjön eller ån, i trädgården eller hagkanten både sommar & vinter.

Inget krångel med bygglov och lätt att flytta runt.

Kanske som del i en naturturismverksamhet på din fastighet?

Eller som värmestuga vid hygget eller på jakten?

Det var för ett par år sedan jag noterade att det fanns bastutält, men jag vill bygga en "riktig" bastu i stolpverksteknik med relax på gården. Såga virket från egna skogen på egna sågverket. Men det tar tid.

Sagt och gjort skaffade jag ett bastutält.
Vilken grej!

Jag skrev en liten artikel på saker jag ville veta innan jag skulle beställa mitt tält, och kanske det kan vara till hjälp och inspiration för dig?

https://blogg.sundhult.com/2024/06/12/antligen-bastu-i-sundhult/

Ångrar att jag inte köpte ett bastutält tidigare, och jag kanske är sist på bollen?
Perfekt komplement till en stationär bastu.

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Om jag ändå köpt ett bastutält tidigare!

Knagge  
#846912 Vardagslyx det skall man unna sig 👍
Jag har en vedeldad bastustuga som jag tyvärr bara eldar i 3 gånger om året jag är för lat.
Men när man väl gör det är det balsam för själen.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Knagge skrev:Vardagslyx det skall man unna sig 👍
Jag har en vedeldad bastustuga som jag tyvärr bara eldar i 3 gånger om året jag är för lat.
Men när man väl gör det är det balsam för själen.

I länken ovan ligger ett inslag med Hans Hägglund som skrivit Bastuboken, och får man tro honom borde jag basta nästa varje dag. :)

Hur kommer det sig att den inte används oftare?

TS
Användarvisningsbild

Knagge  
#846961 Jag har 30 m mellan badrummet och bastustugan och är för snål för att ha på elelementet på vintern så det tar 1-2 timmar på vintern att få upp värmen.
Men egentligen är det nog bara att man inte fått vanan eldar man i bastun varje vecka lär man sig hur man skall elda och då blir allt enklare.

Användarvisningsbild

Knagge  
#846965 Bild på Bastustuga

Användarvisningsbild

Knagge  
#847130 Vedeldad bastu en regnig Lördag i Juni.

enbhen  
Knagge skrev:Vedeldad bastu en regnig Lördag i Juni.

Vad har du för innermått på bastun?

Har tänkt bygga en jag med, har sågat virke som ska hyvlas när det torkat tillräckligt.

Användarvisningsbild

Knagge  
#847186 10 m2 ca 3,80 × 2,50 i innermått.
Tidigare ägare köpte den 2000 i byggsats sen har jag bytt takpapp och råspont vindskivor och stormlist och skorstenshatt 2021. Taket var slarvigt gjort från början annars hade det hållt längre.

enbhen  
Knagge skrev:10 m2 ca 3,80 × 2,50 i innermått.
Tidigare ägare köpte den 2000 i byggsats sen har jag bytt takpapp och råspont vindskivor och stormlist och skorstenshatt 2021. Taket var slarvigt gjort från början annars hade det hållt längre.

Ok, större än jag tänkt mig, tänker bygga på en mindre huggarvagnen till traktor så bredd 2,4 m är nog maxmått. Längd har jag inte bestämt än men typ 2,5 m.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).