Skogsröjning

Är det möjligt att arbeta som egen inom röjning?

4 inlägg 989 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det möjligt att arbeta som egen inom röjning?

dodde03  
#838881 Funderar om det är möjligt att som egen f-skattare röja åt skogsbolag? Skulle man kunna leva på det? Sett i andra trådar att större bolag kräver att man är fler än en?

Är ung och okunnig och uppskattar alla tankar och erfarenheter.



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Är det möjligt att arbeta som egen inom röjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838884 En av de få saker som faktiskt fungerar. De kan kräva att du bildar AB men det kan du göra alldeles ensam. Så krävs det att du är en riktig tjurskalle som trivs med att vara ute ensam i busväder.

Avatar Fallback

Re: Är det möjligt att arbeta som egen inom röjning?

jannee  
#838885 Kombinera du röjning med att också vara behjälplig med plantering lär du nog kunna bli fullt sysselsatt.
Lägger du senare till att fälla övergrovt kan du bli överhopad med jobb.
En stor fördel är att om du trivs med att jobba ensam, ta egna beslut är lite påhittig.

Användarvisningsbild

Re: Är det möjligt att arbeta som egen inom röjning?

skogshare  
#838889 Tills för knappt 10 år sedan arbetade jag själv några lyckliga år för Holmen m.fl. med både för- och ungskogsröjning i eget kommanditbolag. Ersättningen låg då på mellan 1.500 och 2.500 kr/ha, vilket jag var helt nöjd med. Jag fick kartor och uppgifter på de bestånd som skulle röjas och fick därefter klara mig på egen hand. Restiden till respektive objekt var max en timme. Anledningen till att jag slutade var att Holmen och de stora gårdarna tog in förmodligen billigare arbetskraft från Baltikum/Polen. Hur det är med konkurrensen om röjningsjobben nu vet jag inte.

Jag arbetade med två kraftiga röjsågar - Huskvarna 355F -  och ett stor antal klingor, som jag alltid såg till att ha perfekt slipade av ett proffs, Dessa ingredienser plus en bra kompass är något jag verkligen vill rekommendera dig. Plus att arbeta lugnt och metodiskt. 

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).