Bioenergi

Sälja långved till privatpersoner, påslag för mödan?

4 inlägg 3459 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Sälja långved till privatpersoner, påslag för mödan?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bengt.a skrev:
jl skrev:Vad ligger medellängden på björkmassan på.
När det gäller att leverera massaved till i alla fall privatpersoner skulle jag aldrig sålt det till priset jag får från virkesinköparen, det är alltid mer arbete att sälja till en privatperson.
Sålde i somras 12 kubik travat mått för 400kr/m3 + moms, ångrade mig efteråt ett jädra jobb för pengarna.

Är ju ingen skillnad på jobb. Bra betalt fick du med.

Så där jätte bra betalt tycker jag inte det var. Det här var den ungefärliga tidsåtgången.

Telefonsamtal 1: kund vill köpa ved, har ca 10m3 som ligger på timmeravlägget i skogen som jag ej har hämtat hem än som jag kan tänka mig att sälja. Kund vill ha mer, säjer att jag inte har det. Varpå kund accepterar 10m3. Tid ca 15min.
Köra upp och mäta så det säkert är 10m3. Tid 20min
Telefonsamtal 2: kund vill ha mer, 12m3. Efter lite tjat accepterar jag det. Tid 15min.
Telefonsamtal 3: kund vill nu ha 15m3 eftersom jag inte har kört upp dom 2 extra kubiken än tycker jag att jag lika bra kan köra upp 5m3. Tid 15min.
Mäter och kör upp 5m3 till avlägget Tid 45min
Telefonsamtal 4: kundens transportör ringer och frågar om vägen tid 10 min
Telefonsamtal 5: kund meddelar att han inte fick med allt. Tid 10 min
Köra upp och mäta kvarvarande samt köra hem det igen. Tid 45min
Lägga in kund i faktureringsprogrammet samt skriva faktura. Tid 20min
Totalt nerlagd tid: 195min

Om jag skulle sålt det till virkesleverantören. Telefonsamtal 10min eller kanske bara ett sms.
Så med andra ord har jag lagt ner 185min mer tid och det för kanske 1200kr antagligen mindre
(12 m3 a 400=4800) - (6 fub a 600=3600) = 1200 vilket ger ca 390kr + moms i timmen. Vilket jag inte tycker är så där väldigt bra betalt, särskilt inte som där ingår en hel del traktorkörning.

TS

Re: Ved- eller fastvolymprocent på löv- och björkmassaved

jannee  
#837731 Håller helt med dig, sälja långved till privatare är bara en stor förlust, betydligt bättre göra ved för att sedan sälja/m3.
När jag avverkade senast blev det lite löv som jag själv körde hem, skulle annars ändå ut till avlägg, blev visserligen lite längre transport men när jag ändå kom hem kunde jag passa på att även göra lite annat = ingen extra tidsåtgång men lite mer diesel gick det allt åt, ganska försumbart.
Senare upparbetade jag veden, tog "några" timmar och gick åt lite diesel, men eftersom vi är pensionärer och skall ha något att göra så kan man inte direkt räkna den tiden, troligtvis mer ekonomiskt att göra lite arbete i stället för att åka till stan för att gå på ett gym, m. a. o. win win.
Vi har en viss kostnad för diesel men även för slitage på vedmaskinen å andra sidan har virkesvärdet stigit radikalt.
Vi tar vettigt betalt för veden, tycker någon kund det är dyrt är det upp till denne, ingen som tvingas handla och den ved som eventuellt blir över eldar vi själva upp.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jl skrev:
bengt.a skrev:
jl skrev:Vad ligger medellängden på björkmassan på.
När det gäller att leverera massaved till i alla fall privatpersoner skulle jag aldrig sålt det till priset jag får från virkesinköparen, det är alltid mer arbete att sälja till en privatperson.
Sålde i somras 12 kubik travat mått för 400kr/m3 + moms, ångrade mig efteråt ett jädra jobb för pengarna.

Är ju ingen skillnad på jobb. Bra betalt fick du med.

Så där jätte bra betalt tycker jag inte det var. Det här var den ungefärliga tidsåtgången.

Telefonsamtal 1: kund vill köpa ved, har ca 10m3 som ligger på timmeravlägget i skogen som jag ej har hämtat hem än som jag kan tänka mig att sälja. Kund vill ha mer, säjer att jag inte har det. Varpå kund accepterar 10m3. Tid ca 15min.
Köra upp och mäta så det säkert är 10m3. Tid 20min
Telefonsamtal 2: kund vill ha mer, 12m3. Efter lite tjat accepterar jag det. Tid 15min.
Telefonsamtal 3: kund vill nu ha 15m3 eftersom jag inte har kört upp dom 2 extra kubiken än tycker jag att jag lika bra kan köra upp 5m3. Tid 15min.
Mäter och kör upp 5m3 till avlägget Tid 45min
Telefonsamtal 4: kundens transportör ringer och frågar om vägen tid 10 min
Telefonsamtal 5: kund meddelar att han inte fick med allt. Tid 10 min
Köra upp och mäta kvarvarande samt köra hem det igen. Tid 45min
Lägga in kund i faktureringsprogrammet samt skriva faktura. Tid 20min
Totalt nerlagd tid: 195min

Om jag skulle sålt det till virkesleverantören. Telefonsamtal 10min eller kanske bara ett sms.
Så med andra ord har jag lagt ner 185min mer tid och det för kanske 1200kr antagligen mindre
(12 m3 a 400=4800) - (6 fub a 600=3600) = 1200 vilket ger ca 390kr + moms i timmen. Vilket jag inte tycker är så där väldigt bra betalt, särskilt inte som där ingår en hel del traktorkörning.

Du verkar ha för god lust att prata i telefon.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837766 Privatkunder är jobbiga, det ska vara en rejäl premie för att göra affärer med dem. Massapris plus självkostnad är självbedrägeri.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).