Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet skotare

18 inlägg 2217 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet skotare

guttamåla  
#834900 Hej . Har en Valmet 832 skotare -87. Riktningsväljaren fungerar bara på ett håll, vad kan tänkas vara problemet. Var bör jag börja leta efter felet?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Valmet skotare

AKKAMAAN  
#834981 Har du en instruktionsbok?

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

guttamåla  
#835037 Ja jag har instruktionsbok, har även elschema. Felet har kommit och gått ,men nu går det inte alls. Har fått för mig tidigare när jag rörde på stolen gick den igång. är självverksam kör inte så ofta, kan köra framåt när man lastar, (kranens riktning) men inte bakåt. svänger jag runt stolen kan jag köra riktning traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835056 Stolsbrytaren.

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

machonisti  
#835078 Eller löskontakt i reläerna.

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

guttamåla  
#835083 Skogsola, tack för att du tar dig tid . 👍 Hur kommer jag åt stålsbrytaren, är det underifrån när jag tippat hytten. skall till maskinen till helgen, står inomhus 15 mil bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

guttamåla  
#835085 machonisti, tack för ditt svar, (har läst dina inlägg om renovering av maskiner ,imponerad. den kunskap besitter inte jag.) men till min fråga, var sitter reläerna. Finns reservdelar till dessa maskiner att få tag i .Är en -87, har gått 16000 tim, tycker är väl värd att hålla i gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

machonisti  
#835105 De reservdelar jag behövt har redan legat hemma från entreprenadtiden. Reläerna på 828 ligger bakom plastskyddet bakåt. Jag kör numer utan skydd på plats för det är alltid nåt relä eller kontakt som behöver ruckas.

Avatar Fallback

Re: Valmet skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835119
guttamåla skrev:Skogsola, tack för att du tar dig tid . 👍 Hur kommer jag åt stålsbrytaren, är det underifrån när jag tippat hytten. skall till maskinen till helgen, står inomhus 15 mil bort.


Den ska sitta på stolsfundamentet. Om du kryper ner på golvet så ska du se den. Min Rottne var tvärtom mot din den gick åt det håll som jag inte satt. Kopplade förbi brytaren så gick den åt det håll jag satt tills jag fick en ny brytare.

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

guttamåla  
#836770 Hej , har varit o kollat på skotaren. plockat av kontakten som sitter under stolen, tror inte den är felet, (heter Hella 211941521) . tror mer på kontakten som man väljer körriktning, körde ihop lite virke, fungerade ibland ibland inte. ska kolla hur det ser ut undertill vid kontakten om jag kan se någon beteckning, och i så fall om det finns att köpa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836819 Du kan ju alltid bygla ihop kablarna till stolsbrytaren och se vad som händer.

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

guttamåla  
#836975 👍 . Ska jag prova när jag kommer dit nästa vecka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

guttamåla  
#838000 hej nu är jag vid skotaren, har kollat på säkringar ,(rullat inga sönder), och känt på relä . Nu verkar den fungera som den ska. kolla även oljer, var lite lågt enligt stickan i framaxel . fyllde på ,kan detta vara orsaken till problemet. någon som vetskap om hur lång oljestickan till framaxel ska vara. här är den 43 cm. Har även märkliga markeringar, två markeringar på tvärs och två borrade markeringar längre upp på stickan

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838005 🤣 🤣 Det har garanterat inget samband.

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

guttamåla  
#838074 Var väl lite otydlig i inlägget .Vart oljan i växellådan det gällde. Inlägget skrevs för osäkerheten angående oljestickans längd och markeringar.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).