Bilar

Ford Ranger 2012, automatlåda?

4 inlägg 1373 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ford Ranger 2012, automatlåda?

Henriik  
#834183 Hej!

Har kikat på en Ford Ranger XLT 2012 med automatlåda, 150HK.

Jag är intresserad av att köpa den men den är över sex timmar borta, därav mina frågor här.

Är automatlådan seg / hackig?
Barnsjukdomar då det är nya karossen som kom ut 2012?

Annars har den gått hela livet på gottland så den borde vara så gott som rostfri.

Tacksam för alla svar och info ni kan ge mig :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Ranger 2012, automatlåda?

anersimyra  
#834190
Henriik skrev:Hej!

Har kikat på en Ford Ranger XLT 2012 med automatlåda, 150HK.

Jag är intresserad av att köpa den men den är över sex timmar borta, därav mina frågor här.

Är automatlådan seg / hackig?
Barnsjukdomar då det är nya karossen som kom ut 2012?

Annars har den gått hela livet på gottland så den borde vara så gott som rostfri.

Tacksam för alla svar och info ni kan ge mig :)

Jag har själv en 2013 uttagen 2015 vars låda havererade efter ca 1,5 år. Den byttes ut på garantin och har gått problemfritt i drygt 15.000 mil. Växlingen kan ibland vara lite hård strax efter start men växlar därefter fint. Ett irritationsmoment är dock att lådan vid full automat växlar ner till 2:an där 3:an är klart lämpligare då motorn är såpass stark. Det problemet uppstår dock inte i ”sportläget.” I övrigt är bilen tämligen segstartad från stillastående innan trycket har byggts upp i lådan.

Användarvisningsbild

Re: Ford Ranger 2012, automatlåda?

Henriik  
#834210 Intressant!

Hur är det annars med motorn då, den verkar vara utbytt på en och annan ranger men antar de är "måndasexemplar" och att det finns hur många som helst som inte har haft några större bekymmer 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Ranger 2012, automatlåda?

anersimyra  
#834245
Henriik skrev:Intressant!

Hur är det annars med motorn då, den verkar vara utbytt på en och annan ranger men antar de är "måndasexemplar" och att det finns hur många som helst som inte har haft några större bekymmer 🤔

Motorn på min har hittills fungerat utan några problem trots att det sommartid vid gaspådrag kan låta som att ventilerna är på väg att fara ut igenom toppkåpan..🤯🤯🤯🤯 vad som havererat är en rulle till remspännaren, AC:n skar, framrutan sprucken, antispinnen kopplar ibland endast ur vid 2WD, kabelbrott på någon komponent som fick motorn att gå in i felsäkert läge, läckande stötdämpare fram, en elhiss bakre sidoruta ur funktion.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).