Vinstutdelning på virke 844 miljoner, insatskapital 492 miljoner. Någon som kan räkna om till procent?
Självvald väg i egen skog
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inZixten skrev:Dom har uppdaterat nyheten nu, står långt ner i texten...
12% efterlikvid
8% utdelning på inbetalningen och emitterat kapital
6% insatsemmission
Sörlänningen skrev:Zixten skrev:Dom har uppdaterat nyheten nu, står långt ner i texten...
12% efterlikvid
6% insatsemmission
Så jag behöver inte ge mig ut och tigga i år heller, då.
(Lugn, jag har ett jobb).
Zixten skrev:Sörlänningen skrev:Zixten skrev:Dom har uppdaterat nyheten nu, står långt ner i texten...
12% efterlikvid
6% insatsemmission
Så jag behöver inte ge mig ut och tigga i år heller, då.
(Lugn, jag har ett jobb).
Nja, det skall väl räcka till en rejäl lunch i alla fall...🤔🤔😋😋
Sörlänningen skrev:
Lunch för åtminstone tre år i mitt fall. Eller en väldigt, väldigt stor lunch.
Sjögård 4 skrev:Tja, kanske inte fel att kommunicera att man vill gynna leverans av virke till industrin, de (yngre medlemmar?) som behöver pengar nu och vill investera i gården före att att "gynna-gammal-gubbe-som-tidigare-sålt-mycket-skog-som-ska-håva-in-på-investerat-kapital", eller hur går snacket i stugorna?
aho skrev:Har stött på exempel för några år sedan på nyblivna skogsägare som gick med i Södra enbart för att kunna köpa på sig insatskapital, inte för att sälja virke. Som det ser ut nu så borde det inte finnas någon affär i det längre.
Södras virkespriser inklusive efterlikvid ska ställas mot priserna som erbjuds av andra aktörer och avkastningen på insatserna ska ställas mot vad man kunde fått i andra placeringar. När Södra har varit för frikostiga där tidigare så har det drivit beteendet jag skrev om ovan.
Hela poängen med en skogsägarförening är att vara prisledande över tid på rundvirket, kan man inte det så bidrar man till att sänka värdet på sina medlemmars tillgångar.