Skogsnyheter

Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

22 inlägg 12691 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833111https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/pr ... nande-tid/

Vinstutdelning på virke 844 miljoner, insatskapital 492 miljoner. Någon som kan räkna om till procent?

TS
Användarvisningsbild

Re: Södra gör ett resultat för 2023 på 2,2 miljarder

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833112Dom har uppdaterat nyheten nu, står långt ner i texten...

12% efterlikvid
8% utdelning på inbetalningen och emitterat kapital
6% insatsemmission

Sörlänningen  
Zixten skrev:Dom har uppdaterat nyheten nu, står långt ner i texten...

12% efterlikvid
6% insatsemmission

Så jag behöver inte ge mig ut och tigga i år heller, då.
(Lugn, jag har ett jobb).

#833116Ja, det var ju inte så mycket på kapitalet, motsvarar inflationen för 2023.

TS
Användarvisningsbild

Sörlänningen skrev:

12% efterlikvid
6% insatsemmission

Nja, det skall väl räcka till en rejäl lunch i alla fall...🤔🤔😋😋

Sörlänningen  
Zixten skrev:
Sörlänningen skrev:

12% efterlikvid
6% insatsemmission

Nja, det skall väl räcka till en rejäl lunch i alla fall...🤔🤔😋😋

Lunch för åtminstone tre år i mitt fall. Eller en väldigt, väldigt stor lunch.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#833121...
Senast redigerad av Sjögård 4 tis 04 jun 2024, 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Sörlänningen skrev:
Lunch för åtminstone tre år i mitt fall. Eller en väldigt, väldigt stor lunch.

Ja en rejäl lunch blir det.... men inte så att det skulle räcka i tre år för min del🤔🤔

Bra att få in lite extra inkomst i alla fall...

#833125Ja, var det inte 14% likvid i fjol? De har ju sagt att de skall ändra max 2% / år, så 12% var inte oväntat. Sen har de ändå tagit 3/4 av vinsten och delat ut, så mycket mer avkastning på kapital kan det trots allt inte bli. Skall vi tro på 10% likvid för 2024?

TS
Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#833126...
Senast redigerad av Sjögård 4 tis 04 jun 2024, 12:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#833127Vi pratade om det här o podden idag:
https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... skogsagare

Att det här kan vara det bästa årsbokslutet någonsin för medlemmarna! Det som Södra beskriver som vinstdämpande i form av "höga råvarukostnader" är ju att skogsägarna (medlemmarna) har fått betydligt mer betalt för sitt virke under 2023 jämfört med 2022. Alltså pengarna direkt ut till skogsägarna istället för att vänta ett år och få ut lite som efterlikvid men en del fastlåst på insatskonto.
Så vitt jag kan se så har listpriset för grantimmer ökat med 140 kr/m3fub under 2023 (plus ytterligare 80 kr i januari 2024) och massaveden med 70 kr/m3fub.

Till detta delar Södra ut en efterlikvid även i år och en större andel av vinsten används för detta än tidigare år.

Sörlänningen  
Sjögård 4 skrev:Tja, kanske inte fel att kommunicera att man vill gynna leverans av virke till industrin, de (yngre medlemmar?) som behöver pengar nu och vill investera i gården före att att "gynna-gammal-gubbe-som-tidigare-sålt-mycket-skog-som-ska-håva-in-på-investerat-kapital", eller hur går snacket i stugorna?

Snacket i stugorna där vi bor har ju förr oftast varit just det, att Södra ofta gynnade gamla medlemmar (som mig med mitt ärvda, urgamla medlemskap) för mycket. Jag tycker att det låg något i det. Jag tycker att balansen är bättre nu. Men det finns såklart de som tycker att unga medlemmar borde gynnas mer.

aho  
#833145Har stött på exempel för några år sedan på nyblivna skogsägare som gick med i Södra enbart för att kunna köpa på sig insatskapital, inte för att sälja virke. Som det ser ut nu så borde det inte finnas någon affär i det längre.

Södras virkespriser inklusive efterlikvid ska ställas mot priserna som erbjuds av andra aktörer och avkastningen på insatserna ska ställas mot vad man kunde fått i andra placeringar. När Södra har varit för frikostiga där tidigare så har det drivit beteendet jag skrev om ovan.
Hela poängen med en skogsägarförening är att vara prisledande över tid på rundvirket, kan man inte det så bidrar man till att sänka värdet på sina medlemmars tillgångar.

alias  
aho skrev:Har stött på exempel för några år sedan på nyblivna skogsägare som gick med i Södra enbart för att kunna köpa på sig insatskapital, inte för att sälja virke. Som det ser ut nu så borde det inte finnas någon affär i det längre.

Södras virkespriser inklusive efterlikvid ska ställas mot priserna som erbjuds av andra aktörer och avkastningen på insatserna ska ställas mot vad man kunde fått i andra placeringar. När Södra har varit för frikostiga där tidigare så har det drivit beteendet jag skrev om ovan.
Hela poängen med en skogsägarförening är att vara prisledande över tid på rundvirket, kan man inte det så bidrar man till att sänka värdet på sina medlemmars tillgångar.

Blev väldigt förvånad när man kunde köpa inbetalt insatskapital förra våren till 105 % av nominellt värde. Klart billigare än det emitterade insatskapitalet, och historiskt sett dessutom mer högavkastande. Handeln med inbetalt insatskapital är ju dock hårdare reglerad än den med emitterat dito, vilket säkert förskjuter balansen mellan tillgång och efterfrågan.

MVH
Alias

#833155Måste berott på de ändrade reglerna, så många behövde sälja?

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).