Logistik, Transport

Timmerbil

3 inlägg 1517 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerbil

Eneref1  
#831415 Hej. Jag går i tankarna att starta eget på riktigt inom en framtid. Har utöver min ordinarie heltidsanställning jobbat extra i min enskilda firma. Så jag har sparat ihop en mindre summa. Har även gått kurser i bokföring/bokslut etc. Det sista jag har kvar är att fä trafiktillståndet/yrkestrafiktillstånd
Men det känns onödigt att ta om jag inte ska satsa direkt. Men samtidigt om jag ska satsa behöver jag ju det.
Men till mina funderingar. Om man ska få trafiktillståndet behöver man ha 9000 euro i reserver för första fordonet därefter 5000 euro. Det betyder alltså att jag behöver ca 100.000kr innan jag kan söka för trafiktillståndet? Och sedan behöver jag ytterligare mer pengar för att finansiera ett fordon?

Kan man få bidrag för att starta upp åkerier?
Samt är det lönt att köpa ett begagnat ekipage? Typ bil och vagn som gått max 30-40 tusen mil. Eller är det lika bra att gå på nyare direkt. Om plånboken tillåter alltså.
Tacksam för svar.
Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerbil

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831537 Om man lyckas hitta den "rätta" bilen från någon som varit rädd om bilen och vårdat den väl så borde det ju vara en bra ide.

För många år sedan hade jag en äldre herre på jobbet som gjorde så.
Han körde trailerdragare, så det var ju "bara" lastbilen han behövde köpa då.
Han påstod att han valde bil med omsorg, och visste vem som hade kört den innan, och kände på så vis till dess historik och ev problem och att den var välskött.

Och tack vare detta sparade han i såpass mycket pengar att han bara körde fyra dagar i veckan och fick ihop ekonomin bra på det.

Det svåra i detta är nog att hitta den rätta bilen som kommer att hålla många mil till utan problem.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil

jannee  
#831567 Min senaste åkare hade devisen.
Har du inte råd köpa/köra nytt har du inte råd att köra gammalt.

Men visst alla ska börja någon gång och det är den ekonomiska situationen som avgör vad du inhandlar.
Man måste ha "garanterad" körning innan man ger sig in i getingboet.
Nu finns det visserligen INGA garantier, på sin höjd kan man få ett årskontrakt, men oftast knappt det.
Kan du "bara" finna två till tre presumtiva kunder = du har mer än ett ben att stå på så minskar du riskerna.
Köra åt en liten kund som betalar något mer kan bli väldigt kostsamt, då vid en KK.
Köra som extrabil åt en större åkare kan också ha sina nackdelar.
Säkrast är större uppdragsgivare, å andra sidan pressar dessa priserna nästan till det orimliga.
På den s.k. gamla goda tiden gick det att jobba sig ur en ekonomsk dålig situation, nu måste det bli svarta siffror så fort du börja köra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).