Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

105 inlägg 9418 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

anersimyra  
#832683
aho skrev:Hur funkar batteriröjare när man kör gräsröjning, hänger de med även där?

Jag var helt hundra säker på att ett Bli300 inte skulle räcka längre än de 40 minuter man får ut vid röjning med klinga. Men när jag i somras röjde högt tjockt gräs runt stenar och staket i en hage så blev drifttiden drygt 60 minuter vid den typen av arbete. Ett Bli300 ger således en drifttid motsvarande en tank ur en fs200 bensinröjare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#832696
Niking skrev:Vad väger en FS 460 och vad väger en FSA 200? En stor skillnad - inte minst då vi snackar sidobelastning.
/Niklas


Intressant att FSA200 har lägre vikt med batteri än motsvarande bensinare för på motorsågarna är viktfördelen till bensinarnas fördel. Undrar hur det kommer sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832697
Badger skrev:
Niking skrev:Vad väger en FS 460 och vad väger en FSA 200? En stor skillnad - inte minst då vi snackar sidobelastning.
/Niklas


Intressant att FSA200 har lägre vikt med batteri än motsvarande bensinare för på motorsågarna är viktfördelen till bensinarnas fördel. Undrar hur det kommer sig.


Det beror ju givetvis på helt vad du jämför med. En elmotor kan göras klart lättare än en motsvarande bensinmotor! Å andra sidan har bensin en högre energitäthet än ett batteri. Någonstans inträffar jämnviktspunkten, där båda systemen väger lika.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

aho  
#832699 Hur mycket skiljer det i avvibreringen mellan batterimodeller och bensinmodeller?

En elmotor ger inte alls samma vibrationer som en encylindrig kolvmotor. Kan tänkas göra att man bygga en batteriröjare lättare och ändå få den att hålla.

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#832700
Niking skrev:
Badger skrev:
Niking skrev:Vad väger en FS 460 och vad väger en FSA 200? En stor skillnad - inte minst då vi snackar sidobelastning.
/Niklas


Intressant att FSA200 har lägre vikt med batteri än motsvarande bensinare för på motorsågarna är viktfördelen till bensinarnas fördel. Undrar hur det kommer sig.


Det beror ju givetvis på helt vad du jämför med. En elmotor kan göras klart lättare än en motsvarande bensinmotor! Å andra sidan har bensin en högre energitäthet än ett batteri. Någonstans inträffar jämnviktspunkten, där båda systemen väger lika.
/Niklas


Vi jämför då klart Stihls batterisågar med motsvarande i bensin. Tankade och med batteri. Då väger motorsågarna mer i batteriversion och tydligen är röjsågarna lättare i batteri. Hade MSA300 varit lättare än MS261 hade den varit underbar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832702
Badger skrev:
Niking skrev:
Badger skrev:
Niking skrev:Vad väger en FS 460 och vad väger en FSA 200? En stor skillnad - inte minst då vi snackar sidobelastning.
/Niklas


Intressant att FSA200 har lägre vikt med batteri än motsvarande bensinare för på motorsågarna är viktfördelen till bensinarnas fördel. Undrar hur det kommer sig.


Det beror ju givetvis på helt vad du jämför med. En elmotor kan göras klart lättare än en motsvarande bensinmotor! Å andra sidan har bensin en högre energitäthet än ett batteri. Någonstans inträffar jämnviktspunkten, där båda systemen väger lika.
/Niklas


Vi jämför då klart Stihls batterisågar med motsvarande i bensin. Tankade och med batteri. Då väger motorsågarna mer i batteriversion och tydligen är röjsågarna lättare i batteri. Hade MSA300 varit lättare än MS261 hade den varit underbar.

Jo, idag går väl jämnviktspunkten runt 35-40 kubik.

Men det kommer säkert nya genombrott på batterierna i framtiden, som gör att jämnviktspunkten kan flyttas uppåt.

Sedan finns det ju givetvis andra fördelar med batteri, som ändå gör att man kanske väljer detta.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#832706
Niking skrev:Jo, idag går väl jämnviktspunkten runt 35-40 kubik.

Men det kommer säkert nya genombrott på batterierna i framtiden, som gör att jämnviktspunkten kan flyttas uppåt.

Sedan finns det ju givetvis andra fördelar med batteri, som ändå gör att man kanske väljer detta.

/Niklas


Det verkar dock inte stämma i det här fallet för MSA300 har 3kw och FSA200 har 2,1kw och i så fall skulle FSA200 vara tyngre än FS460 också, eller hur? Lättare riggrör? Enklare kraftöverföring?

Du behöver inte sälja på mig en batterisåg (jag har redan) 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832719
Badger skrev:
Niking skrev:Jo, idag går väl jämnviktspunkten runt 35-40 kubik.

Men det kommer säkert nya genombrott på batterierna i framtiden, som gör att jämnviktspunkten kan flyttas uppåt.

Sedan finns det ju givetvis andra fördelar med batteri, som ändå gör att man kanske väljer detta.

/Niklas


Det verkar dock inte stämma i det här fallet för MSA300 har 3kw och FSA200 har 2,1kw och i så fall skulle FSA200 vara tyngre än FS460 också, eller hur? Lättare riggrör? Enklare kraftöverföring?

Du behöver inte sälja på mig en batterisåg (jag har redan) 😉

Så vitt jag förstår, så väger väl MSA 300 (redo för skogen) ungefär som en MS 361, men kraften är snarare jämförbar med en MS 261.

Vikten för FSA 200 (redo för skogen) vet jag ej, men den borde vara klart lättare än en FS 460 (redo för skogen). Dock kanske väga i paritet med en FS 200.

Sedan kan man ju justera vikten med val av batteri. På Husqvarna skiljer det 500-600 gram mellan ett BLi 200X-batteri och ett BLi 300-batteri.
Å andra sidan räcker ett BLi 300-batteri nästan dubbelt så långt som ett BLi 200X-batteri...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#832729 MS362 har 3,5kw och MSA300 har 3kw så den är inte jämförbar i styrka på pappret. MS261 har 3kw på pappret. Ska man få ut 3kw måste man har AP500s batteri (vikt 1kg) i MSA300 med mindre får man bara ca 2kw effekt så då är sågen meningslös. Då kan man likaväl köpa en MSA220 (förövrigt en utmärkt smidig såg för upp klenare avverkning).

Enligt Skogforums mätningar (som stämmer med min känsla från att konkat dem i skogen):
"Stihl MSA 300 väger i vårt “RFS-test” (Redo För Skogen) 7,6 kg med ett 14” Light04-svärd. Bara MSA 300 utan batteri väger 5,65 kg. Jämfört med Stihl MS 261 som enligt våra tester väger 6,45 kg samt Husqvarna 550 XP Mark II som väger 7 kg så blir MSA 300 1,15 kg resp. 0,6 kg tyngre än bensinsågarna. "

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832739 Jo, å det är väl därför som Husqvarna ännu inte vill släppa någon 550i XP.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#832743
Niking skrev:Jo, å det är väl därför som Husqvarna ännu inte vill släppa någon 550i XP.
/Niklas


För att batterierna inte räcker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832766
Badger skrev:
Niking skrev:Jo, å det är väl därför som Husqvarna ännu inte vill släppa någon 550i XP.
/Niklas


För att batterierna inte räcker?

Förmodligen för att det blir för tungt.
En 550, som skulle väga som en 560...

Med mer energitäta batterier skulle brytpunkten flyttas framåt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#832773 Fast med samma batterier har Stihl tydligen lyckats göra en lättare röjsåg med batteri - vilket jag tycker känns hoppfullt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832776 Jo utveckling går framåt. De första Husqvarna-batterierna jag köpte hette BLI 110 (3,0 Ah), som i princip väger lika mycket som dagens BLi 200(X) på 5,2 Ah.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#846216 Nu har FSA200 funnits ute på marknaden ett tag. Någon här som fått möjlighet att köra en än?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).