Massaved

Dålig tajming för Norra Skog?

15 inlägg 6148 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Dålig tajming för Norra Skog?

Torbjörn Johnsen  
#825072Det har varit en hel del diskussioner här på Skogsforum under hösten om prisskillnaden för massavedspriset mellan söder och norr. Trots stort virkesunderskott i bl a Norrbotten är priserna lägre och orsakerna till detta har diskuterats i flera trådar och vi har även haft uppe det i podden. Nu har vi sammanställt en artikel om vilken hämmande inverkan Norra Skogs massabruksavtal eventuellt har och har haft på prisbildningen för massaved. Du kan läsa den i sin helhet på iskogen.se här:
https://iskogen.se/skogsindustri/haller ... edspriset/

TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig tajming för Norra Skog?

Torbjörn Johnsen  
#825228Är det någon som har koll på vilka massvedspriser som erbjuds av andra aktörer inom Norrskogs område just nu?
De jag kan hitta som har öppna priser är Qbiksom anger 450 kr/m3fub för barr och 505 kr/m3fub för björk. Det nystartade företaget Nordic Wood Supply anger också 450 kr/m3fub för barrmassaved men något lägre 470 kr/m3fub för björk. Jag misstänker dock att det går att få avsevärt bättre för den som har attraktiva gallringsposter att erbjuda?

Norra Skogs priser för motsvarande sortiment är idag (5 januari) 400 kr/m3fub för barr och 430 kr/m3fub för björk.

TS

isteskog  
#825232Sveaskog barr 475 björk 505
Billerud 400 440
SCA 400 430
Stenvalls 400 420
Holmen 400 430
Nätraälven 430 430
Högland 405 435
StoraEnso 450 505
Enligt senaste Skogen

wigge  
Torbjörn Johnsen skrev:Är det någon som har koll på vilka massvedspriser som erbjuds av andra aktörer inom Norrskogs område just nu?
De jag kan hitta som har öppna priser är Qbiksom anger 450 kr/m3fub för barr och 505 kr/m3fub för björk. Det nystartade företaget Nordic Wood Supply anger också 450 kr/m3fub för barrmassaved men något lägre 470 kr/m3fub för björk. Jag misstänker dock att det går att få avsevärt bättre för den som har attraktiva gallringsposter att erbjuda?

Norra Skogs priser för motsvarande sortiment är idag (5 januari) 400 kr/m3fub för barr och 430 kr/m3fub för björk.

När man ringer och frågar i höstas fick jag följande priser.

Norra - 400kr + 5kr i premie.
Sca - 510kr barr 520kr löv
Stenvalls - 510kr barr 530 löv
Billerud - 480kr barr
Stora enso- 500kr barr och löv

Användarvisningsbild

svampbob  
#825302Den senaste barrmassan som jag levererade innan sommaren fick jag 590 kr/fub för.

Jag sålde lite massa igår men frågade om priset så det blir en senare överraskning.

Användarvisningsbild

parhal  
#825749@svampbob var i Norrland var det?

Användarvisningsbild

Mellberg  
#825771Bäst verkar Sveaskog (staten) och StoraEnso betala för massaveden i delar av Norrland. Men de köper inget i Höga Kusten, det gör inte Södra heller, fast de betalar bäst i Sverige.

Härligt att kunna leverera rakt in till eget massabruk (Husum). Då skapas det på sikt mervärden för oss skogsägare/leverantörer.

hfab  
#825775Nu är han igång igen 🫣

Användarvisningsbild

svampbob  
parhal skrev:@svampbob var i Norrland var det?

Umeå

Användarvisningsbild

svampbob  
hfab skrev:Nu är han igång igen 🫣

Ryktena säger att Norra nu på slutet har gått så hårt på gallring med sina maskinlag att deras egna sågar saknar råvara.

Det ligger garanterat i medlemmarnas intresse att få sin skog gallrad men om det drabbar föreningens sågars ekonomi så blir det lite av en Pyrrusseger. För det är väl inte så att andelen i massabruket är viktigare än sågarna?

Användarvisningsbild

Elis76  
#825786Och det kan inte vara så att det är en medveten strategi från Norra att premiera gallringar framför sågtimmer pga röda siffror från sågverken, samt att den Svenska kronan stärkts mot både Euro och USD vilket påverkar exportinkomsterna av sågade trävaror negativt?

Användarvisningsbild

Monark1954  
svampbob skrev:
hfab skrev:Nu är han igång igen 🫣

Ryktena säger att Norra nu på slutet har gått så hårt på gallring med sina maskinlag att deras egna sågar saknar råvara.

Det ligger garanterat i medlemmarnas intresse att få sin skog gallrad men om det drabbar föreningens sågars ekonomi så blir det lite av en Pyrrusseger. För det är väl inte så att andelen i massabruket är viktigare än sågarna?

Aha. Det var därför det var svårt att få stolp utsynat när det var brist på sågtimmer.

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:Och det kan inte vara så att det är en medveten strategi från Norra att premiera gallringar framför sågtimmer pga röda siffror från sågverken, samt att den Svenska kronan stärkts mot både Euro och USD vilket påverkar exportinkomsterna av sågade trävaror negativt?

Jag tror att det är en medveten satsning som gick för långt.

Jag tror aldrig att det är så dåligt så att det sågade inte ger något täckningsbidrag.

Användarvisningsbild

Elis76  
#825812Norra kanske inte vill såga mer än man kan sälja. Tror man dessutom på en vikande trend på marknaden för sågade trävaror, kanske man inte vill bygga lager och tvingas till lagernedskrivningar om marknaden skulle vika av neråt. Svårt att veta bara såhär.

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:Norra kanske inte vill såga mer än man kan sälja. Tror man dessutom på en vikande trend på marknaden för sågade trävaror, kanske man inte vill bygga lager och tvingas till lagernedskrivningar om marknaden skulle vika av neråt. Svårt att veta bara såhär.

Ja det är väldigt svårt att sitta på sidan och gissa om hur dom strategiska besluten är tagna.

Jag tror att det kan finnas en sanning i att Norra fick in mindre timmer än planerat eller så har dom sågat bättre än planerat.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).