Motorsåg och handhållet

Gammal fogsvans - tips på uppfräshning ?

4 inlägg 2359 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Gammal fogsvans - tips på uppfräshning ?

lv_101  
#813105Hittade den här gamla godingen i ladan. Jag börjar med allmän rengörning och rostborttagning, men om den ska bli annat än en snygg pryl på väggen så behöver den ju nog slipas också. Är det lönt att försöka själv utan specialverktyg, eller kan man skicka iväg den någonstans på slipning ? Finns en till i ett annat utförande, 2 stk i så fall.

1695907922_dsc_0782.jpg

1695907922_dsc_0781.jpg

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Gammal fogsvans - tips på uppfräshning ?

Torleif  
#813114Det är oftast bra stål i de där gamla fogsvansarna. Dessutom brukar de vara tunnslipade det vill säga bladet är tunnare mot ryggen än vid tandraden så de kniper inte lika lätt som nutidens billigsågar.

För att vässa behöver man:
-Enkelhuggen flatfil
-Skränktång
-Beroende på tandform antingen en trekantfil eller en rombformad sågfil. Tome de Feteira gör bra filar som bland annat säljs under namnet Bahco.
-Antingen ett specialgjort skruvstycke eller två stadiga hyvlade bräder fastklämda i ett vanligt skruvstycke av större modell.

Sedan är det bara litet arbete kvar. En timme brukar en vässning ta när man är van och tidigare har vässt samma såg själv så den har de vinklarna som man vill ha. Första gången jag vässer en gammal såg tar det två timmar minst.

När jag putsar rosten av dem brukar jag börja med att skruva loss handtaget. Det kräver en ganska stor flat skruvmejsel som man har slipat om så bladet blir tunnare.

Sedan blöter jag på med vinäger och våtslipar med sandpapper. En riktig grovrostig såg kan man börja slipa med 180. Annars börjar man från 240 eller 320 och går vidare till 400. De som är pedanter slipar med 600 eller ännu finare till slut men jag brukar sluta med 400.
Sedan tvättar jag vinägern av bladet med mineralterpentin och låter torka och vaxar med Simonitz hårdvax för bilar.

Just den där sågen är uppnött så sätt inte tid på den. Bladet har blivit för smalt av alla vässningar. De har nog filar bort över 2 cm av den. Leta efter en bättre men ta vara på handtagsskruvarna för de fattas ofta. Nya handtag brukar jag göra av björk.

Behöver du undervisning i hur man vässer så säg till men leta på youtube först.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#813136Topp det "Torleif" skriver.
Jag vill bara lägga till en liten sak och det är att om den har legat och
rostat mycket länge, så får man vara varsam med skränkningen. Mycket
snabbt att bryta av tänderna som är försvagade av rost.

Användarvisningsbild

lv_101  
#813144Tacker för svaren, båda ! Jag kommer snygga till den och spara den i högen med "fina gamla saker som jag hittat här" :-)

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).