Skogsröjning

Pris manuellhuggning

26 inlägg 16342 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Pris manuellhuggning

Matte03  
#809016Hej! Har gått i pappas skog och huggit samt röjt en del, men tänkte nu börja professionellt som f-skatt. Vad är rimlig timpenning att ta? För 1 gubbe, motorsåg/röjsåg och kan man ta betalt för bilen/mil/km? Hur gör ni? Mvh Mattias

TS
Stihl

Re: Pris manuellhuggning

jannee  
#809053Du kan börja med 400 kr/tim + 40 kr/mil.
Kanske lite av att prisa in dig.
Du får säkert snabbt en uppfattning om hur du ligger kostnadsmässigt.
Blir du överhopad av arbete får du höja priset efter årsskiftet.
Själv tycker jag 400 kr/tim är en hundring för lågt men troligtvis är det marknaden som styr priserna - efterfrågan.
Du ska räkna med att DU själv kostar minst 500 tkr/år = inklusive allt, därefter tillkommer verktygskostnader, driftkostnader + UNDERHÅLLSKOSTNADER.

Användarvisningsbild

Matte03  
#809055Okej. Tackar för svar. Då är det lite som jag räknat på 🙂

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#809113Inte ens vid en debitering om 500 kr/tim exkl.moms blir lönen något att yvas över..🤑. https://svenskcontent.se/frilansare-sa- ... ta-betalt/

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809135När jag gallrar motormanuellt blir det ca 50:-/h över (om man jämför med maskingallring).

Vilka jobb finns det med skogsarbete med motorsåg för 400:-/h? Är det bara stat och kommun?

jannee  
#809146Räknar man på det vis som Aners hänvisar till och försöker ta betalt därefter får du INGA uppdrag, så enkelt är det.
Vänd på det hela.
Vad får en skogsröjare/huggare i timlön/veckolön/månadslön ?
Titta på vad avtalet ger !
Många röjare tjänar inte ens vad avtalet ger rätt till.
Det är dessa DU ska konkurrera med.
Kolla gärna med vad Vidas, ATAs eller JGAs röjare får.
Eller hör med vad Grimslövs skogstjänst fakturerar för sina röjare.
Nu är övervägande del av Grimslövs personal av utländsk härstamning - borde EGENTLIGEN inte ha någon betydelse - men?
Vad Aners kollegor i Stockholm fakturerar är endast ett drömscenario för dem som bor ute på vischan.
lite off - men
När Gudrun hade härjat var det många entreprenörer som drog ned till södra Sverige för att gräva guld.
Visst de tjänade pengar för en tid men när allt virke var upparbetat gick det tillbaka till den gamla prisbilden om inte t.o.m. lite lägre.
Så har det sedan fortsatt att vara, entreprenörerna fick flytta tillbaka eller slå vantarna i bordet = kk.
Här nere i söder är konkurrensen knivhård, inga entreprenörer som direkt skär guld.
De stora skogsägarna, bl.a kyrkan lejer bara in öststatare för plantering och röjning, därav prisbilden.

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:Räknar man på det vis som Aners hänvisar till och försöker ta betalt därefter får du INGA uppdrag, så enkelt är det.
Vänd på det hela.
Vad får en skogsröjare/huggare i timlön/veckolön/månadslön ?
Titta på vad avtalet ger !
Många röjare tjänar inte ens vad avtalet ger rätt till.
Det är dessa DU ska konkurrera med.
Kolla gärna med vad Vidas, ATAs eller JGAs röjare får.
Eller hör med vad Grimslövs skogstjänst fakturerar för sina röjare.
Nu är övervägande del av Grimslövs personal av utländsk härstamning - borde EGENTLIGEN inte ha någon betydelse - men?
Vad Aners kollegor i Stockholm fakturerar är endast ett drömscenario för dem som bor ute på vischan.
lite off - men
När Gudrun hade härjat var det många entreprenörer som drog ned till södra Sverige för att gräva guld.
Visst de tjänade pengar för en tid men när allt virke var upparbetat gick det tillbaka till den gamla prisbilden om inte t.o.m. lite lägre.
Så har det sedan fortsatt att vara, entreprenörerna fick flytta tillbaka eller slå vantarna i bordet = kk.
Här nere i söder är konkurrensen knivhård, inga entreprenörer som direkt skär guld.
De stora skogsägarna, bl.a kyrkan lejer bara in öststatare för plantering och röjning, därav prisbilden.

Det ”guld jag själv gräver” för motormanuellt arbete här i Storstockholm är för närvarande 390:- kronor i timman vilket innebär att jag för året 2022 för första gången sen starten 1990 gjorde röda siffror trots ett lågt löneutag om 20.000:- netto per månad..🤑 Hos förra uppdragsgivaren hade vi 430:- kronor i timman och med ett löneutag om 20.000:- netto per månad så gick det i stort sett jämt upp med hjälp av mina årliga dykuppdrag..🤑🤑🤑

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809160Manuell huggning funkar inte ekonomiskt för någon part om det inte är specialuppdrag i parker eller liknande.

jannee  
#809163Jag betvivlar inte Aners siffror, men ställer mig frågande hur folk/företag kan fortsätta med dessa röda siffror.
Finns det verkligen tillräckligt med folk/skogsarbetare som fortsättningsvis kan hålla på med att gå back.
I min tidigare branch (åkeri) fanns det åkare som körde, trots inte full kostnadsersättning, (ett ex var bl.a Ohlson i Skövde), det gick i några år drabbade även andra åkerier eftersom det konkursmässiga åkeriet fortsatte med sin lågprisfilosofi men sanningens ögonblick kom allt närmare och till sist blev KK.
Varför över huvud taget ge sig in i en branch om du inte kan ta ut skälig lön ?
Detta med att andra uppdrag utanför den ordinarie arbetet ska subventionera är väl lite dumt tänkt, eller?
Å andra sidan ska jag inte vara någon besserwisser, jobbade själv för en låg timersättning (som egenföretagare), dock kunde jag lätt kompensera detta med ett högt timuttag.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#809175Är du certifierad eller på g? Dom flesta skogsbolag idag kräver även att du e certifierad inom någon paraply organisation ex ecskog,prosilva mfl,även fast det inom vissa bolag ändå ses mellan fingrarna på det kravet idag ändå.

Användarvisningsbild

Matte03  
#809564Okej, så det ni menar är att det inte är någon större marknad?

TS
Användarvisningsbild

Matte03  
Lindveden skrev:Är du certifierad eller på g? Dom flesta skogsbolag idag kräver även att du e certifierad inom någon paraply organisation ex ecskog,prosilva mfl,även fast det inom vissa bolag ändå ses mellan fingrarna på det kravet idag ändå.

Är på gång😊

TS

surjämten  
#809684Hur gör man med försäkringar Matte03?
Det kan ju vara lite riskfyllt arbete ibland.

Amatörhuggare 62  
#809689Ansvar behöver man,väl. Och nån form, av företagsförsäkring.

Användarvisningsbild

Matte03  
surjämten skrev:Hur gör man med försäkringar Matte03?
Det kan ju vara lite riskfyllt arbete ibland.

Försäkringsbolaget ska kika på en bra försäkring företags försäkring har jag sedan innan då jag kör eget nu med 😀

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).