fre 30 jun 2023, 16:33#804978Hej, har hittat en TE20 som jag är intresserad av till vår lilla gård, framför allt Betesputs. Vad ska man hålla utkik efter lite extra innan man köper på dessa traktorer?
Tillägg jag kan nästan inget om traktorer.
Är 15000 rimligt för en TE20 ?
Traktorer och processorer
Titta efter vadå inför grålleköp
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 30 jun 2023, 16:53#804980
Står bara TE20 i annonsen, säljaren är svår att kommunicera med så vet inte mer. 😊 bifogar bild men säger nog inte mycket
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tallen100 skrev:Är det en tef=diesel, Ted=fotogenare, eller tea=bensinare?
Står bara TE20 i annonsen, säljaren är svår att kommunicera med så vet inte mer. 😊 bifogar bild men säger nog inte mycket
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
fre 30 jun 2023, 17:30#804985
Tack, är det något särskilt du skulle kontrollera innan köp på dessa bensin/fotogen grållar?
(Visst går alla fotogen att tanka med bensin?)
Danne88 skrev:Det är ingen diesel iallafall förgasaren syns på bilden.
Jag skulle inte ge mera än 10för den om den går bra maskinellt vill säga.
Tack, är det något särskilt du skulle kontrollera innan köp på dessa bensin/fotogen grållar?
(Visst går alla fotogen att tanka med bensin?)
TS
fre 30 jun 2023, 18:33#804992De går att köra på bensin, men de är törstigare än en ren bensinare.
Är väl inget särskilt att kolla annat än att den går rent, att kopplingen känns bra och att hydraliken fungerar.
Kraftutaget måste vara igång för att trepunktslyften ska gå på grållen.
Sen har du en smalare kraftuttagstapp på grålle, så en adapter får du skaffa om du tex ska driva en betesputs.
Är väl inget särskilt att kolla annat än att den går rent, att kopplingen känns bra och att hydraliken fungerar.
Sen har du en smalare kraftuttagstapp på grålle, så en adapter får du skaffa om du tex ska driva en betesputs.
fre 30 jun 2023, 20:22#805003Ren bensingrålle har jag kört med en helt bakommonterad puts och det funkade trots att putsen var lite väl stor. Men den skulle behövt vikter fram.
Fotogengrålle minns jag var vanliga i mors hemby. Jag körde aldrig men vad jag minns från unga ungdomen berättade en gubbe att man startade med bensin och sen ställde man på fotogen. Sen skulle man köra på bensin innan man stängde av så det startade lätt nästa gång. Sen vet jag en olyckans man som brände ner en komplett fäbogård på fäbodarna som hörde till den byn. Då han tankade bensin eller fotogen i het traktor och det gick åt h-e. Storbrand.
Fotogengrålle minns jag var vanliga i mors hemby. Jag körde aldrig men vad jag minns från unga ungdomen berättade en gubbe att man startade med bensin och sen ställde man på fotogen. Sen skulle man köra på bensin innan man stängde av så det startade lätt nästa gång. Sen vet jag en olyckans man som brände ner en komplett fäbogård på fäbodarna som hörde till den byn. Då han tankade bensin eller fotogen i het traktor och det gick åt h-e. Storbrand.
fre 30 jun 2023, 20:26#805004
Kanon, tackar! Antar det är något reglage i hytten för att starta kraftuttag? Och så har jag läst mig till att det stänger av när man trycker ned koppling, så antar man måste ha neutral växel i för att kunna kika på maskineriet om det fungerar? Har också läst om dubbeltrampa för att växla.
Går rent och koppling känns bra betyder det att den ska tuffa rätt så monotont och att du inte hackar när växlar? 😀
tallen100 skrev:De går att köra på bensin, men de är törstigare än en ren bensinare.
Kanon, tackar! Antar det är något reglage i hytten för att starta kraftuttag? Och så har jag läst mig till att det stänger av när man trycker ned koppling, så antar man måste ha neutral växel i för att kunna kika på maskineriet om det fungerar? Har också läst om dubbeltrampa för att växla.
Går rent och koppling känns bra betyder det att den ska tuffa rätt så monotont och att du inte hackar när växlar? 😀
TS
fre 30 jun 2023, 21:04#805009Kraftuttaget och hydraulik koppla du in med spaken som sitter på vänstra sidan av växellådan. Enligt bild är denna utrustad med växelströmsgenerator och motorvärmare. Ser även ut som den grova bakaxeln som också är ett pluss. En fördel med grållen är att reservdelar finns till vettiga priser. Kolla om det luktar avgaser och bubblar i kylarvattnet, de är inte bra. Är bakfälgarna gaggiga av olja på insidan behöver den nya tätningar i bakaxeln.. centrumlagring för framaxel kan vara sliten vilket man ser om man lyfter framaxeln.
Lycka till och har du mer frågor kan du pma mig
fre 30 jun 2023, 21:45#805017
Lysande stort tack!
Men lyfta framaxeln?.. då menar du inte med armar och rygg antar jag utan att man i så fall måste ha med sig domkraft osv
kärrabol skrev:Kraftuttaget och hydraulik koppla du in med spaken som sitter på vänstra sidan av växellådan. Enligt bild är denna utrustad med växelströmsgenerator och motorvärmare. Ser även ut som den grova bakaxeln som också är ett pluss. En fördel med grållen är att reservdelar finns till vettiga priser. Kolla om det luktar avgaser och bubblar i kylarvattnet, de är inte bra. Är bakfälgarna gaggiga av olja på insidan behöver den nya tätningar i bakaxeln.. centrumlagring för framaxel kan vara sliten vilket man ser om man lyfter framaxeln.
Lysande stort tack!
Men lyfta framaxeln?.. då menar du inte med armar och rygg antar jag utan att man i så fall måste ha med sig domkraft osv
TS
lör 01 jul 2023, 13:43#805053Ok lite mer info. 1956, bensinare. Startade inte när han köpte den, han har lossat motorn och gått rengjort, bytt motorolja, hydrauloljan, kylarvätska. Monterat lastbilmotorvärmare och bytt ”knopparna”/ledkulan till framdäcken. 12 volt. Har skottat vägen senaste fyra vintrarna med den (låter tufft när det är baklänges som gäller).
Skopa (uppskattar bredd till 1,8m) ingick eller potatis plog.
Slitna bakdäck. Ett slitet framdäck. Har monterat vanlig dragkrok men traktor krok följer med, men inte det där vanliga fästet som det brukar vara? Bifogar en del bilder
Skapa konto
Skopa (uppskattar bredd till 1,8m) ingick eller potatis plog.
Slitna bakdäck. Ett slitet framdäck. Har monterat vanlig dragkrok men traktor krok följer med, men inte det där vanliga fästet som det brukar vara? Bifogar en del bilder
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
lör 01 jul 2023, 15:05#805059Då ska den vara riktigt billig. Är det han som bytt värmare så är det han som har "lackerat" den med och sprutat grå färg som på allt och lite till även över gammal olja och skit. Huven och instrumentkåpan är förutom välrostad även den sprayad med någon röd (rostskydds-)färg ut på mätare och reglage.
Den saknar sprinten som ska hålla övre dragfästet, den är lång och går igenom hålen i bakkroppen på traktorn. Enda dragarmen och lyftarmen är krökt (vanligt fel då dessa inte klarar av att lyfta så många hundra kilo)
Personligen så hade jag letat vidare. Går 13 på dussinet av den modellen.
EDIT: Uppenbarligen läcker packboxen till kraftuttaget då där ser väloljat ut. Vid byte, passa då på att sätta i en vanligt PTO-axel så att vanliga redskap passar. Även motorblocket är svetsat på den, ser så ut bakom förgasaren, inte alls ovanligt att dessa blocken frös sönder så det är ett vanligt fel att där finns någon form av lagning.
Den saknar sprinten som ska hålla övre dragfästet, den är lång och går igenom hålen i bakkroppen på traktorn. Enda dragarmen och lyftarmen är krökt (vanligt fel då dessa inte klarar av att lyfta så många hundra kilo)
EDIT: Uppenbarligen läcker packboxen till kraftuttaget då där ser väloljat ut. Vid byte, passa då på att sätta i en vanligt PTO-axel så att vanliga redskap passar. Även motorblocket är svetsat på den, ser så ut bakom förgasaren, inte alls ovanligt att dessa blocken frös sönder så det är ett vanligt fel att där finns någon form av lagning.
lör 01 jul 2023, 15:33#805060
Tack för input! När han skruvade upp locket till kraftuttaget så rann det ut olja, är det vanligt?
Han har säkert lyft många kilo med den, han föreslog att använda vikter fram om än han inte gjort det. Jo han som målat den
Finns inte jättemånga här uppe i Norrbotten vad jag sett. Men han hade en till, så den kanske jag borde kolla närmare på. Men den saknade motorvärmare, dock mycket finare däck
Mattias_E skrev:Då ska den vara riktigt billig. Är det han som bytt värmare så är det han som har "lackerat" den med och sprutat grå färg som på allt och lite till även över gammal olja och skit. Huven och instrumentkåpan är förutom välrostad även den sprayad med någon röd (rostskydds-)färg ut på mätare och reglage.
Tack för input! När han skruvade upp locket till kraftuttaget så rann det ut olja, är det vanligt?
Han har säkert lyft många kilo med den, han föreslog att använda vikter fram om än han inte gjort det. Jo han som målat den
Finns inte jättemånga här uppe i Norrbotten vad jag sett. Men han hade en till, så den kanske jag borde kolla närmare på. Men den saknade motorvärmare, dock mycket finare däck
Senast redigerad av Häggens lör 01 jul 2023, 15:41, redigerad totalt 1 gång.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).