Skördare

slutaavverka me beståndsgående...

3 inlägg 2056 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

slutaavverka me beståndsgående...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49898 Jag har dom senaste dagarna gjort ngra mindre slutavverkningar me tigercaten, man känner sej lite begränsad med så kort kran å klent aggregat, nu var det inte d grövsta skogen direkt men ändå, ja tycker inte om att köra kran i ändläge när det blir gränsfall på träden å då blir räckvidden mindre ändå...
jag har inte kört mkt slutavverkning, nån enstaka gång å det är rätt kul att få göra nått annat, men ja undrar lite om hur ni lägger upp körningen när man har liten maskin...
ja vet inte va som är bäst, men ja kör själv så jag gör ett slag å lägger allt virke mot rågräns, å gör sen ett "mellanslag" å tar å lägger virket mot vägen ja gjort innan åsså börjar ja om på nytt me "ny" väg... dåligt förklarat kanske...
Men finns några andra metoder? eller tips?... det är ju inte alltid man får sånna uppdrag så man blir ju lite novis så tips mottages :P ....



   TS
Användarvisningsbild

Re: slutaavverka me beståndsgående...

skogsjan695xl  
#49928 Nått som jag skulle gjort oavsett vad man har för skördare, hugga fiskben, spar mycke på maskin och kran, behöver ju i stort sett bara jobba med stickan.
Det blir ju nästan som när man grot hugger men man hugger mer snett så allt ris hamnar i vägen ist, och så kör man fram och tillbaka med maskin så inte det behövs jobba på lång arm speciellt om man har liten maskin.

Men det går ju göra på annat sätt också om man vill, men så skulle nog jag göra iaf.

Användarvisningsbild

Re: slutaavverka me beståndsgående...

GremoNiclas  
#50120 Jag gjorde en liten slutavv med sampon 1046x när vi hade den. LM 928 och mowi 6,5m kran.
Var ett bestånd som hade blåst sönder så pass så vi petade i kull det. Tror medel låg på drygt 0,3. :shock:
Jag körde vanligt enkelslag då. Fick smyga upp ganska nära träden, var ju inte så stark i kranen och det var skaplig skog.
Men det gick.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).