Skogsnyheter

Postnord höjer priset till glesbygd

8 inlägg 4718 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Postnord höjer priset till glesbygd

Torbjörn Johnsen  
#797478 Postnord ska höja priset för försändelser som skickas till "glesbygd" enligt en artikel i DN idag. Det handlar om paket upp till max 3 kg som belastas med ett ortstillägg på 1,5 kr/försändelse. Enligt Postnord omfattas ca 2500 postnummer av tillägget och det införs i maj i år. Sedan tidigare finns motsvarande ortstillägg för större försändelser.

Här finns DN-artikeln (ev bakom betalvägg).




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Postnord höjer priset till glesbygd

Tralsmo  
#797498 Egentligen borde dom ju sänka det me åtminstone 50kr för vi får ju ändå hämta de på närmsta utlämningsställe.

Användarvisningsbild

Re: Postnord höjer priset till glesbygd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797507
Tralsmo skrev:Egentligen borde dom ju sänka det me åtminstone 50kr för vi får ju ändå hämta de på närmsta utlämningsställe.


Inte alltid det hamnar på det närmaste heller.... :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild

Re: Postnord höjer priset till glesbygd

Granstorp  
#797518 Detta är nog bara början! Helt övertygad om att vi på landsbygden inom en ganska snar framtid får hämta vår handfasta post i närmaste tätort! Sen är det väl också en del i digitaliseringen då man nu ofta får fakturor på mail eller i tex Kivra.

Användarvisningsbild

Re: Postnord höjer priset till glesbygd

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797520 Det där är lite konstigt, jag har 7km till närmaste ombud. Men 90% av paketen hamnar hos ombudet som ligger 14km bort åt andra hållet. Så både jag och Postnord får frakta försändelsen längre. Det är väl oftast inget problem för mig då det är i det samhället jag oftast är och jobbar och är jag inte det så är det i allafall dit jag måste åka för att tanka. Det skulle nog underlätta för många om man kunde välja utlämningsställe och ta ett som ligger i anslutning till där man jobbar.

Användarvisningsbild

Re: Postnord höjer priset till glesbygd

JörgenO  
#797530
0470 skrev:Det där är lite konstigt, jag har 7km till närmaste ombud. Men 90% av paketen hamnar hos ombudet som ligger 14km bort åt andra hållet. Så både jag och Postnord får frakta försändelsen längre. Det är väl oftast inget problem för mig då det är i det samhället jag oftast är och jobbar och är jag inte det så är det i allafall dit jag måste åka för att tanka. Det skulle nog underlätta för många om man kunde välja utlämningsställe och ta ett som ligger i anslutning till där man jobbar.


Det är kanske lite utanför ämnet men om jag väljer att betala med Klarna-appen så får jag alltid frågan vilket postombud jag vill hämta hos. Det var länge sen jag betalade med kort så jag minns inte om jag även då kan välja postombud.

Användarvisningsbild

Re: Postnord höjer priset till glesbygd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797534
JörgenO skrev:
0470 skrev:Det där är lite konstigt, jag har 7km till närmaste ombud. Men 90% av paketen hamnar hos ombudet som ligger 14km bort åt andra hållet. Så både jag och Postnord får frakta försändelsen längre. Det är väl oftast inget problem för mig då det är i det samhället jag oftast är och jobbar och är jag inte det så är det i allafall dit jag måste åka för att tanka. Det skulle nog underlätta för många om man kunde välja utlämningsställe och ta ett som ligger i anslutning till där man jobbar.


Det är kanske lite utanför ämnet men om jag väljer att betala med Klarna-appen så får jag alltid frågan vilket postombud jag vill hämta hos. Det var länge sen jag betalade med kort så jag minns inte om jag även då kan välja postombud.



Om man kan välja ombud beror väl mest på sidan man handlar hos, en del är bra och man kan välja lätt, andra blir vad det blir....

Avatar Fallback

Re: Postnord höjer priset till glesbygd

Hema  
#797603 Man borde få gå in hos respektive fraktbolag och få välja default-ombud! Hur svårt ska det vara i dagens samhälle?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).