Skogsnyheter

Norra Skog höjer virkespriserna

16 inlägg 9868 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Norra Skog höjer virkespriserna

Elis76  
#788150Norra Skog har idag onsdag den 11 januari höjt virkespriserna för:

- Sågtimmer med c:a 6,5%
- Barrmassaved med c:a 14%
- Björkmassaved med c:a 19%
- Bränsleved med c:a 35%

Ovan gäller virkesområden i Norrbotten, men när jag kollar på länken nedan är det nya prislistor för samtliga virkesområden.

https://www.norraskog.se/din-skog/salja-virke/prislistor

TS
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog höjer virkespriserna

svampbob  
Elis76 skrev:Norra Skog har idag onsdag den 11 januari höjt virkespriserna för:

- Sågtimmer med c:a 6,5%
- Barrmassaved med c:a 14%
- Björkmassaved med c:a 19%
- Bränsleved med c:a 35%

Ovan gäller virkesområden i Norrbotten, men när jag kollar på länken nedan är det nya prislistor för samtliga virkesområden.

https://www.norraskog.se/din-skog/salja-virke/prislistor

Som jag har sagt något måste gå sönder den skeva prisbild som har varit/är kan inte hålla. Jag tror att ännu är inte sista ordet sagt.
I förra veckan diskuterade Norras styrelse höjningen och i morse ringde dom och skvallrade att den skulle komma.
Att dom även höjer timmer beror nog uteslutande på att det är brist på köpflis till bruken.

Användarvisningsbild

toker72  
#788193Menar du att dom ska flisa sågtimmer ?

alias  
toker72 skrev:Menar du att dom ska flisa sågtimmer ?

Jag har för mig att det flis som blir när man kör stockar genom en rotreducerare på sågverket har rätt eftertraktade egenskaper för massatillverkning.

Gissar alltså på att det är reducerflis som avses.

Sen vet jag att SCA tidigare har varit öppna med att om är det virkesbrist så kan man koka massa av sågtimmer om det är lönsammare än att såga det.
Historiskt har det varit ekonomiskt klokare att dra ner på produktionen i sågen än på bruket, men den senaste tidens prisförändringar gör att jag inte är säker på om denna sanning fortfarande gäller...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

svampbob  

Nej men nästan halva timmerstocken kommer ut som flis. Det är väl väl så att över 50% sågutbyte är riktigt bra så klart att flisen från sågverken är en stor del affären.

Användarvisningsbild

svampbob  
alias skrev:

Jag har för mig att det flis som blir när man kör stockar genom en rotreducerare på sågverket har rätt eftertraktade egenskaper för massatillverkning.

Gissar alltså på att det är reducerflis som avses.

Sen vet jag att SCA tidigare har varit öppna med att om är det virkesbrist så kan man koka massa av sågtimmer om det är lönsammare än att såga det.
Historiskt har det varit ekonomiskt klokare att dra ner på produktionen i sågen än på bruket, men den senaste tidens prisförändringar gör att jag inte är säker på om denna sanning fortfarande gäller...

MVH
Alias

Japp på bruken säger man köpflis och att den är mycket splintved är ett plus.

Jag vet att rätt mycket av det klenare timret som jag tidigare har sålt till Norra har sålt vidare som massa. Jag vill minnas att det för ett par år sedan var D18 och under som blev massa.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:Jag vill minnas att det för ett par år sedan var D18 och under som blev massa.

Stämmer säkert, Södra köper inget timmer klenare än 18 heller. I alla fall inte här i väst nära Värö.

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:
svampbob skrev:Jag vill minnas att det för ett par år sedan var D18 och under som blev massa.

Stämmer säkert, Södra köper inget timmer klenare än 18 heller. I alla fall inte här i väst nära Värö.

Det mättes in som timmer men kokades.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#788213Pratade med min inspektor på Södra häromdagen, enligt honom så skriker både sågverken och bruken efter virke, framförallt bruken. Nu är det även så blött i skogen att dom knappt kan hugga eller skota.

Jag tror i alla fall på en höjning här i Södraland på massaveden i vår, så jag har väntat med att skriva kontrakt.
Senast redigerad av generationsskifte tor 12 jan 2023, 07:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
#788220Även Mellanskog har nya prislistor från den 10 januari 2023, men enbart för massa- respektive bränsleved.

Sågtimmerprislistan är fortfarande från 20 maj 2022.

https://www.mellanskog.se/vara-tjanster/salja-virke/virkesprislistor-mellanskog/

TS

isteskog  
#788223Mellanskogs timmerlista har ju varit prisledande länge, kanske därför den inte höjts på ett tag!

Användarvisningsbild

toker72  
#788232Vad jag vet har inte flisen från reducerskivor några bättre egenskaper än vanlig trumflis men helt klart den används till att blandas in med vanlig trumflis och koka massa av. Sen att hälften av stocken blir till flis tror jag inte riktigt stämmer men det är säkert så att ca hälften av stocken blir till virke men sen blir det ändkap som kanske hos vissa flisas men hos många blir bränsle och sen har vi bark och spån som också blir bränsle. Att flisa timmer är nog inget problem priserna skiljer ju trots allt inte så mycket och vad man hört är ju import massaveden väldigt mycket dyrare så timmer är nog billig massaved om man har timmer över.

Användarvisningsbild

Hodal  
toker72 skrev: Att flisa timmer är nog inget problem priserna skiljer ju trots allt inte så mycket och vad man hört är ju import massaveden väldigt mycket dyrare så timmer är nog billig massaved om man har timmer över.

Visst förekommer det att timmer går till massabruken. Vet att SCA för några år sedan på egen mark avverkat talltimmerskog och kört allt som massa. De använder virket på det sätt som ger högst vinst, och ger talltimmer klass 1 bäst netto för bolaget som massaved, hamnar det i traven för massaved.

Användarvisningsbild

Elis76  
Användarvisningsbild

Elis76  
#789807Idag 24 januari" har även SCA höjt virkespriserna i Norra Sverige och lägger sig dikt an i paritet med Norra Skog.

Det är lite som med bensinpriserna, höjer en så höjer alla.

https://www.sca.com/sv/skog/salja-virke/virkespriser/

TS
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).