Skogsnyheter

Värö slutar såga tall

4 inlägg 2833 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värö slutar såga tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774492 Det har funnits två sortiment, Värögran och Värötall tidigare. De har varit travmätt och därmed ej klassat, utan ett mått per fub. Lite justera på andel längd och diameter, men fortfarande travmätt.

Nu har Värötall-sortimentet försvunnit, för Värö sågar bara gran numera. Södra skickar tallen till sina andra sågverk, Klevshult och Unnefors. Misstänker att en hel del hamnar hos andra aktörer.

Någon som har mer bakgrundsinfo?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Värö slutar såga tall

alias  
#774497
Mangan skrev:Det har funnits två sortiment, Värögran och Värötall tidigare. De har varit travmätt och därmed ej klassat, utan ett mått per fub. Lite justera på andel längd och diameter, men fortfarande travmätt.

Nu har Värötall-sortimentet försvunnit, för Värö sågar bara gran numera. Södra skickar tallen till sina andra sågverk, Klevshult och Unnefors. Misstänker att en hel del hamnar hos andra aktörer.

Någon som har mer bakgrundsinfo?


Klevshult köptes väl rätt nyligen av Södra (tror att @Tralsmo eller @busholle kan ha bättre koll) och av virkestravarna utmed E4:an så hade jag gissat på att de sågat mestadels tall sedan tidigare.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Värö slutar såga tall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774524
alias skrev:
Mangan skrev:Det har funnits två sortiment, Värögran och Värötall tidigare. De har varit travmätt och därmed ej klassat, utan ett mått per fub. Lite justera på andel längd och diameter, men fortfarande travmätt.

Nu har Värötall-sortimentet försvunnit, för Värö sågar bara gran numera. Södra skickar tallen till sina andra sågverk, Klevshult och Unnefors. Misstänker att en hel del hamnar hos andra aktörer.

Någon som har mer bakgrundsinfo?


Klevshult köptes väl rätt nyligen av Södra (tror att @Tralsmo eller @busholle kan ha bättre koll) och av virkestravarna utmed E4:an så hade jag gissat på att de sågat mestadels tall sedan tidigare.

MVH
Alias


Klevshult har historiskt varit starkt på tall med en hel del exportkanaler för just det. Unnefors och Hestra har varit de andra här i regionen. Nu är två av dem ägda av Södra så nog behövs det styras om virke dit.
De gamla leverantörerna till TUJO har nog inte blivit Södramedlemmar i den utsträckningen köparen av sågverket trodde så det lär krävas råvara från tidigare medlemmar i föreningen.

För skogsägarna tycker jag det är bra, tallen har för stor spännvidd i pris mellan hög och låg kvalitet för att travmätas. Med Klevshult följde även impregneringen i Vaggeryd och då är det logiskt att råvaran sågas i närområdet.

Avatar Fallback

Re: Värö slutar såga tall

Tralsmo  
#774580 När ja frekvent åkte förbi Klevshult där för några veckor sedan då såg ja bara tall på planen.

Att köparen av sågen inte fick med så många av dom gammla leverantörerna som dom trott är nog min uppfattning ochså.
Själv va ja ju södramedlem redan innan det skedde.
Har egentligen alldrig varit så förstjust i det upplägget.
Har väl aldrig haft en tanke på att sälja slutavverkning till södra. Å egentligen inte nu heller.
Men saker å ting ändras ju rätt fort åja har väl fått en lite annorlunda syn på saken efter att ha varit medlem några år. Dessutom kör vi ju ochså åt dom nu.
Det finns helt klart både nackdelar å fördelar me södra, precis som alla andra bolag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).