Logistik, Transport

Biltransportkärra med hydraulisk tipp

8 inlägg 4433 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltransportkärra med hydraulisk tipp

Hema  
#769013 Hej.

När man ska fälla tillbaka ett biltransportflak tillbaka i horizontellt läge. Erbjuder då den hysrauliska lösning, någon som helst hjälp eller är det endast vid tippningen den hjälper?

Frågar, då jag har gjort en del udda lastningar, där har varit tvunget att veva tillbaka flaket. Och skulle jag byta upp mig på släpsidan, så kanske jag kan komma att ångra mig angående det hydrauliska systemet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Biltransportkärra med hydraulisk tipp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769093 Om du kollar olika tillverkare så ser du vad de tillhandahåller. Ska finnas eldriven hydraulik, men fråga dem som saluför vad de erbjuder gentemot dina önskemål. Googlar man "hydraulisk tipp släpkärra ", så får man upp flera tillverkare.

Avatar Fallback

Re: Biltransportkärra med hydraulisk tipp

Hema  
#769105
bengt.a skrev:Om du kollar olika tillverkare så ser du vad de tillhandahåller. Ska finnas eldriven hydraulik, men fråga dem som saluför vad de erbjuder gentemot dina önskemål. Googlar man "hydraulisk tipp släpkärra ", så får man upp flera tillverkare.

Ok, tack.
Tanken var mer om det fanns något sådant släp bland medlemmarna, då jag inte kommer kunna köpa nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltransportkärra med hydraulisk tipp

Granmann  
#769108 Jeg har en Ifor Williams CT177. Det er en enkeltvirkende sylinder til tippen, derfor må tyngdepunktet være foran vippepunktet når planet skal ned igjen.

Avatar Fallback

Re: Biltransportkärra med hydraulisk tipp

Hema  
#769110
Granmann skrev:Jeg har en Ifor Williams CT177. Det er en enkeltvirkende sylinder til tippen, derfor må tyngdepunktet være foran vippepunktet når planet skal ned igjen.

Tack! Då var min risk berättigad. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltransportkärra med hydraulisk tipp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769178
Hema skrev:
Granmann skrev:Jeg har en Ifor Williams CT177. Det er en enkeltvirkende sylinder til tippen, derfor må tyngdepunktet være foran vippepunktet når planet skal ned igjen.

Tack! Då var min risk berättigad. 👍

Du ska ju alltid se till att hålla rätt kultryck. Lasta därefter.

Avatar Fallback

Re: Biltransportkärra med hydraulisk tipp

Robertberg  
#769294 Min Brenderup/Fogelsta har enkelverkande tippkolv. Så neråt är det tyngkraften som gäller.
Men som sagt, går det inte ner har man fel kultryck.

Avatar Fallback

Re: Biltransportkärra med hydraulisk tipp

Hema  
#769310 Det är en sak o lasta en annan att skapa de bästa förutsättningarna för det man ska dra hem. Ibland är det betydligt mycket enklare att flytta på något på vagnen om flaket står i våg.

Med skruv bestämmer man helt själv hur lutningen ska infinna sig (ja det kan bli tungt som fan), men man riskerar inte att kolven dras ut. Har varit med om det vid grusning med spridarlucka i uppförbacke med enkelverkande kolv. Otrevligt, kolven höll dock. Men biltransportsläp med hydraultipp har kanske något skydd mot att kunna dras ut, utan manövrering?

Jag är ofta själv och jag har dragit hem mer än vanliga svensson ens funderat över. Förutom att släpet ska va typ i våg, så är det även bra om vikten är så centrerad över släpvagnsaxeln som möjligt, för att få en så stabil färd som möjligt.

Det hör nästan mer till vanligheten än undantag att jag kör flera grejer samtidigt, tyvärr har jag inte tagit kort på alla körningar. Men här är ett axplock. En del blocketrundor blir det. Det som inte syns på kvällsbilden är att nästan mitt över axeln ligger det betongfundament för vattenpumpen och pumpen, den går att se. Rören är i aluminium och går lätta att lyfta för hand.

1662075055_screenshot_20220902-011040.png

1662075051_screenshot_20220902-011022.png
1662075048_screenshot_20220902-010623.png

1662075009_screenshot_20220902-010026.png
1662074968_screenshot_20220902-005644.png
1662074961_screenshot_20220902-005357.png


Det blev ett långt inlägg, när man egentligen bara ville veta hur de vanliga tippsläp med hydraulkolv funkar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).